Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast så litet är ju inte Uppsala att vi behöver kalla det småskaligt. De kan väl få ha ett kärnkraftverk. Nån stans ute vid kusten kan väl vara bra. Forsmark kanske?
Uppsala behöver inte mer kraftproduktion, utan förstärkt distribution.
Uppsala behöver en ny 130kV-matning in till stan, samt förstärkt och förbättrat mellanspänningsnät i olika delar av stan.

Men visst, när både Uppsala och andra städer fått till sina bättre försörjning, och någon ny serverhall har startat någonstans i Sverige, samt fossilfri stålproduktion x2 är startat i Norrbotten, så kommer det säkert behövas något nytt kraftverk också, någonstans.
Och då är det väl frågan ifall det måste bli ett par rejäla kolkraftverk som är det enda vi kan få upp inom tid. Vi kanske kan köpa något från Polen?

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Den blir omedelbart låst till nätet när den fasas in. Det är inget som driver.
Den som producerar försöker höja frekvensen, och gör det också, men kan inte påverka mer än i förhållande till sin storlek. Därför får och behöver ej småproducenter vara med och frekvensreglera, de klarar ändå inte av att påverka i någon nyttig mening.

Alla elkonsumenter försöker sänka frekvensen, och gör det. Men även här i relation till sin förbrukning jämfört med total förbrukning.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Uppsala behöver en ny 130kV-matning in till stan, samt förstärkt och förbättrat mellanspänningsnät i olika delar av stan.

Men visst, när både Uppsala och andra städer fått till sina bättre försörjning, och någon ny serverhall har startat någonstans i Sverige, samt fossilfri stålproduktion x2 är startat i Norrbotten, så kommer det säkert behövas något nytt kraftverk också, någonstans.
Och då är det väl frågan ifall det måste bli ett par rejäla kolkraftverk som är det enda vi kan få upp inom tid. Vi kanske kan köpa något från Polen?
Varför inte snacka med Putin, han är säkert intresserad över att få ett till land som är beroende av hans gas…

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
R.Wallin R.Wallin skrev:
Visst exportera dyrt importera billigt, men JAG får ingen del av kakan! Jag får bara högre faktura och staten eller aktie ägare sitter med vinsten.
..Marknadsanpassa strömpriset..herre gud vilken lögn...men vad ska man göra? Det spelar ju ingen roll hur man röstar, det är ju kohandel mellan gränserna så priset blir det dom vill ha det till.
Jag håller till viss del med här rent känslomässigt men det står ju alla fritt att bli aktieägare också, även dig. Har du hittat ett bolag du tror kommer att gå bra så satsa på det. (Det jag ville säga att det är inte omöjlig eller ens svårt att få en del av kakan).

Mitt generella aktietips är att spana trender och hitta framtidstro. Investeringar i marknaden för elbilar och den förnyelsebara energisektorn har gett mig en rejäl avkastning de senaste åren.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ok, såvitt jag förstår har Vattenfall lagt ner 200MW kraftvärme i Uppsala är det inte så?

Mikael_L
Det har jag ingen koll på.
Men Uppsalas problem är inte energibrist, närheten till Forsmark t.ex gör att det finns tillräckligt med energi häromkring.

Problemet är mer i överföringskapacitet, ledningsnätet till och kring Uppsala är dimensionerat och byggt för länge sedan, då man aldrig trodde att stan skulle växa så.

Ledningarna från Forsmark går ju till Stockholm, ledningar från norr går förbi, OK, inte allt naturligtvis, men det räcker inte till.
Men Svenska kraftnäts påbörjade satsning på nätförstärkningar har som ett av de första delmålen att förbättra här.

Men det kommer nog även krävas mer lokala förstärkningar också, som ligger på den lokala nätägarens bord (som är vattenfall).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har jag ingen koll på.
Men Uppsalas problem är inte energibrist, närheten till Forsmark t.ex gör att det finns tillräckligt med energi häromkring.

Problemet är mer i överföringskapacitet, ledningsnätet till och kring Uppsala är dimensionerat och byggt för länge sedan, då man aldrig trodde att stan skulle växa så.

Ledningarna från Forsmark går ju till Stockholm, ledningar från norr går förbi, OK, inte allt naturligtvis, men det räcker inte till.
Men Svenska kraftnäts påbörjade satsning på nätförstärkningar har som ett av de första delmålen att förbättra här.

Men det kommer nog även krävas mer lokala förstärkningar också, som ligger på den lokala nätägarens bord (som är vattenfall).
Enligt ekrul.se är det både effekt och kapacitetsbrist i Uppsala län

A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte snarare danskar och tyskar som är dumma som exporterar till Norge trots att de får ett negativt pris, medan svenska kraftverk (de som har svårt att reglera ner effekten) verkar sälja med förtjänst österut.

Jag tror som många andra att dagens volatila och oförutsägbara priser är ett problem, men just den här analysen ger jag inte så mycket för.
Det som är dumt är att danskar, tyskar och svenskar byggt alldeles för mycket vindkraft som ger precis de här effekterna. Vindkraften skall väl dessutom dubblas de kommande åren i Sverige om MP och de andra planhushållarna får som de vill.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Enligt ekrul.se är det både effekt och kapacitetsbrist i Uppsala län
Svar ja,
Men det saknas inte effekt i regionen, Forsmark 1-3 ligger där, 3 av stamnätets ledningar norrifrån kommer genom Uppland.
Men just nu är inte ledningsnätet så konstruerat och dimensionerat så att tillräckligt med effekt kan avledas till Uppsala.
Vad jag menar är att det behöver inte dras någon ny ledning tvärs genom hela landet för att förse Uppsala med mer ström. All nödvändig ström finns redan "i närheten".
Det betyder dock inte att det är någon plättlätt åtgärd eller minimal investering.

Men t.ex. Malmö har ju en annan situation, de har inte ens tillgänglig produktionseffekt i närheten, där måste man dra nya, eller förstärka befintliga ledningar långa sträckor, och sen troligtvis ändå även behöva bygga om och förstärka även nätet mer lokalt, på samma vis som i Uppsala.

Jag tror det är många orter i Sverige som ligger nära sina maxtak på elförsörjning.
Jag tror på den analys som GK100 skrev, att elnätet var rejält, robust och ordentligt dimensionerat för en 30-40 år sedan, sen har politiker inte velat se eller förstå hur det sakta vittrat och tappat sina marginaler, utan att skattesänkningar eller kostsamma reformer har hela tiden varit viktigare än att fortsätta hålla elnätet i bra form.
Och nu är vi här.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag som inte är upplänning anser att åtminstone kraftvärmen 200MW behöver ersättas, det måste helst till ny elproduktion detta årtionde och då är biobränsle eldad kraftvärme, sol och vind vad som är rimligt att kunna bygga i väntan på nya kärnreaktorer och jag anser att det är naivt att tro att stamnätet kan 'dräneras"på mer kraft, istället bör en region som Uppland mata ut mer el på stamnätet.

F fribygg skrev:
Ok, såvitt jag förstår har Vattenfall lagt ner 200MW kraftvärme i Uppsala är det inte så?
Det stämmer, och bidrar till ökat effektbehov in till Uppsala

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror på den analys som GK100 skrev, att elnätet var rejält, robust och ordentligt dimensionerat för en 30-40 år sedan, sen har politiker inte velat se eller förstå hur det sakta vittrat och tappat sina marginaler, utan att skattesänkningar eller kostsamma reformer har hela tiden varit viktigare än att fortsätta hålla elnätet i bra form.
Och nu är vi här.
De svenska elnäten har servat oss väl. Den struktur som byggdes upp från 60-talet till att kärnkraften var utbyggd 1985 är robust och tillförlitlig. Men den börjar bli ålderstigen och kräver reinvestering. Anledningen att ingen större utbyggnad gjorts är att elförbrukningen varit i stort konstant i 25 år. Men de senaste två åren har effektiviseringarna minskat (LLVP isf direktel är faktum) och nyanslutningen fortsätter. Nettot alltså en ökad förbrukning och effektbehov. ”Alla” är överraskade. Men eftersom utbyggnadsbehovet sammanfaller med stora reinvesteringar är det effektiv utbyggnad även om den kommer kosta.

Måste rätta dig om skatten. Elnätet betalar du via din elnätsfaktura och inte skattsedeln. Konspirationsteorier likt de du skriver är två olika ekonomier.

• Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det verkar som att det lagts ner elproduktion i Uppsala

[länk]

[länk]
Det är väl bättre att försöka återskapa elproduktion i Uppsala än att försöka få till elproduktion på andra ställen som kan skickas i ett otillräckligt dimensionerat transmissionsnät till Uppsala?

Nu närmar sig det 3 kr ikväll.
PLUS alla avgifter!!!! Graf som visar elspotpriser med en topp på 287,79 öre/kWh klockan 19:00-20:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
  • Gilla
Haladria och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.