• Gilla
Maalkl
  • Laddar…
A
Fantastiskt att man ställer om från något som fungerar till något som inte gör det!

• Gilla
  • Ledsen
Jehu och 13 till
  • Laddar…
Det här med att spå in i framtiden är inte så enkelt - så sent som i februari i år så försvarade Vattenfall sitt beslut att lägga ner Ringhals 1 och 2 av ekonomiska skäl då elpriset bedömdes falla ytterligare under året...

Undrar om de varit lika snabba på att lägga ner sina kärnkraftsreaktorer med dagens elpriser i beräkningarna?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfall-angrar-inte-stangningen-av-ringhals

• Gilla
PierrePierre och 3 till
  • Laddar…
Inte alltid dyrare på vintern.
27 december minus några öre.
Förra veckan plus några kronor i spottpris plus alla avgifter. Skärmavbild av elprisens spotpris med graf och notering om lägre priser på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar spotpris för el, med aktuellt pris på -1,98 öre/kWh markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Väldigt smart att avveckla Barsebäck måste jag säga. Tack för det MP!

Jag hoppas folket kan öppna ögonen snart...

• Gilla
PierrePierre och 17 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Väldigt smart att avveckla Barsebäck måste jag säga. Tack för det MP!
du får tacka S-C-V oxså

Reaktorerna togs ur drift 1999 och 2005 som en del av en energipolitisk uppgörelse mellan socialdemokraterna, centerpartiet och vänsterpartiet. Stängningen av Barsebäck gjordes också i utbyte mot att 2010 försvann som slutdatum för den svenska kärnkraften.

• Gilla
Vi Aronsen och 2 till
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
du får tacka S-C-V oxså

Reaktorerna togs ur drift 1999 och 2005 som en del av en energipolitisk uppgörelse mellan socialdemokraterna, centerpartiet och vänsterpartiet. Stängningen av Barsebäck gjordes också i utbyte mot att 2010 försvann som slutdatum för den svenska kärnkraften.
Bra då vet vi vilka vi skall koppla bort från elnätet först!
Och därefter marsch till Finspång för räfst och rättarting...

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Jag tackar söderborna för ett gott skratt.
Att överklaga vind och vågparker samtidigt som det överklagas gruvprospektering gör ju att det varken finns möjlighet att bygga ut billigare energi eller incitament att förstärka infrastrukturen någon annanstans ifrån.

GLHF!

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Artikeln är fel. Vi exporterade när det var höga elpriser. Anledningen till att det blev dyrt var att Tyskar och Danskar var beredd att betala så mycket för elen. Det var inte på grund av att vi behövde importera det blev dyrt.

• Gilla
Sven M och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Artikeln är fel. Vi exporterade när det var höga elpriser. Anledningen till att det blev dyrt var att Tyskar och Danskar var beredd att betala så mycket för elen. Det var inte på grund av att vi behövde importera det blev dyrt.
Och dyrare lär det bli när Ängelsmännen kopplar in sig. Hoppas de får betala tull och dubbel moms på etronerna.

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Japp, det lär det bli. I alla fall om det blir liknande perioder med lite vind.

Det är mycket snack om att det är politikernas och omställningen till förnybart som är orsaken till de höga priserna och att det är elbrist i Sverige. Det är inte riktigt sanningen om man undersöker lite mer noggrant. Sverige exporterar el kontinuerligt, nästan jämt förutom vid vissa tillfällen som ändå är få då det blir brist. Även dagar då priserna är höga exporteras el, är det något som driver upp priserna så är det marknaden och exporten till länder med dyrare el.

• Gilla
Sven M och 7 till
  • Laddar…
Det är snarare när det är billigt i Europa vi importerar för att spara på vattnet. Även Norge importerar då. Köpa billigt och sälja dyrt helt enkelt.

• Gilla
Sven M och 1 till
  • Laddar…
Visst exportera dyrt importera billigt, men JAG får ingen del av kakan! Jag får bara högre faktura och staten eller aktie ägare sitter med vinsten.
..Marknadsanpassa strömpriset..herre gud vilken lögn...men vad ska man göra? Det spelar ju ingen roll hur man röstar, det är ju kohandel mellan gränserna så priset blir det dom vill ha det till.

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Höga elpriser är långt i från det största problemet, inte heller överföringskapacitet utan det är frekvensen (balansen mellan förbrukning och tillgänglig produktion) och den ska ligga på 50 om nätet är i balans avviker den allt för mycket från 50 riskerar vi en systemkollaps
För att hålla den i balans krävs frekvensreglering och i dag är det bara vattenkraft, kol/olja och kärnkraft som kan leverera

• Gilla
kuntri och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.