31 351 läst · 124 svar
31k läst
124 svar
Extraljus för mörkrädda?
Kunde ju göra som en kompis å strössla med ljus, men då hade jag nog valt bästa rampen som går att frambringa (22.000kr Rigid) ist. för bågar för ~10.000kr + 10x2.000kr i ljus
https://www.prestandabelysning.se/product/pbe225-black-120w-cree-led-extraljus
https://www.prestandabelysning.se/product/rigid-rds-40-300w-spot
https://www.prestandabelysning.se/product/pbe225-black-120w-cree-led-extraljus
https://www.prestandabelysning.se/product/rigid-rds-40-300w-spot
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Vad man tycker är snyggt är ju individuellt, men jag undrar hur många som skulle gilla den bil jag såg häromdagen... En äldre Volvo 740 kombi (möjligen 940, hann inte riktigt se) men en stor ljusramp monterat på ställning en bit in på motorhuven. Huga, det var inte vackert.
Ok, det är ju bra att få upp rampen lite men undrar hur sikten påverkades. Jag funderar också på vad besiktningen säger. Kör man på en fotgängare så är det ju ingen höjdare att rulla upp på motorhuven och träffa ljusrampen.
Ok, det är ju bra att få upp rampen lite men undrar hur sikten påverkades. Jag funderar också på vad besiktningen säger. Kör man på en fotgängare så är det ju ingen höjdare att rulla upp på motorhuven och träffa ljusrampen.
Om besiktningen någonsin skulle anmärka på extraljus så blir nästan alla montage nedslag. Vet inget ljus som skulle klara knäskålstestet om det inte sitter bakom kofångaren.Fairlane skrev:Vad man tycker är snyggt är ju individuellt, men jag undrar hur många som skulle gilla den bil jag såg häromdagen... En äldre Volvo 740 kombi (möjligen 940, hann inte riktigt se) men en stor ljusramp monterat på ställning en bit in på motorhuven. Huga, det var inte vackert.
Ok, det är ju bra att få upp rampen lite men undrar hur sikten påverkades. Jag funderar också på vad besiktningen säger. Kör man på en fotgängare så är det ju ingen höjdare att rulla upp på motorhuven och träffa ljusrampen.
Finns många som gillar huvmontageFairlane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Det är egentligen tvärtom om jag minns rätt nu. En frontbåge får man inte ha om den inte är typgodkänd eller monterad före 2007 (ungefär) MEN om bågen används för för att fästa extraljus ska den anses vara just ett fäste för extraljus och inte ett frontskydd. Frontskydd är i de flesta fall olagligt, fösten för extraljus är inte det.... det viktiga är att man ser till att de går att stänga av separat och att man inte led/xenonkonverterar bilens hel/halvljus, för det ska det bli nedslag på.Cheesen skrev:
Allt som eftermonteras på motorhuven blir det åtminstone tvåa på annars har man missat något vid besiktning.
Och på "vanlig" trafikerad väg tillför de inte så mycket utifrån att det ändå blir mycket på halvljus och att man måste blända av tidigare. Däremot så är de aktiva LED-ljusen som finns på vissa bilar inte så tokiga då de förändrar ljusbilden dynamiskt istället för vanlig avbländning, så framöver kommer vi att se dem på flera bilar.
Och på "vanlig" trafikerad väg tillför de inte så mycket utifrån att det ändå blir mycket på halvljus och att man måste blända av tidigare. Däremot så är de aktiva LED-ljusen som finns på vissa bilar inte så tokiga då de förändrar ljusbilden dynamiskt istället för vanlig avbländning, så framöver kommer vi att se dem på flera bilar.
Tror man blivit mera "likriktad" vid bedömningar och med tuffare regelverk, i ungdomen kunde man ju komma in med lite av varje och på tävlingsbilarna godkändes det mesta även om de var inregistrerade för vanlig väg. Men det är ju också väldigt personrelaterat om det ligger på gränsen för vad som kan godkännas.
Jag besiktigade audin nu på förmiddagen och passade på att fråga om det var någon nytt som gällde för extraljus - besiktningspersonen sa att det inte var något nytt och att det som oftast ställde till problem var att man monterade bort extraljusen (på sommaren kanske) och lämnade fästena kvar. Det blev det nedslag på direkt. I övrigt såg han inga problem med extraljus. Frågade inte om konvertering av helljus men det faller alltid om dom gör "rätt".
Nå, har det blivit några extraljus än för TS?
Ingen aning om vad det är för butik men priset verkar vara bra på dessa:
http://www.jussinmaki.se/produkt/nbb-alpha-175-led/
Ingen aning om vad det är för butik men priset verkar vara bra på dessa:
http://www.jussinmaki.se/produkt/nbb-alpha-175-led/