Fairlane
Vad man tycker är snyggt är ju individuellt, men jag undrar hur många som skulle gilla den bil jag såg häromdagen... En äldre Volvo 740 kombi (möjligen 940, hann inte riktigt se) men en stor ljusramp monterat på ställning en bit in på motorhuven. Huga, det var inte vackert.

Ok, det är ju bra att få upp rampen lite men undrar hur sikten påverkades. Jag funderar också på vad besiktningen säger. Kör man på en fotgängare så är det ju ingen höjdare att rulla upp på motorhuven och träffa ljusrampen.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Cheesen
Fairlane Fairlane skrev:
Vad man tycker är snyggt är ju individuellt, men jag undrar hur många som skulle gilla den bil jag såg häromdagen... En äldre Volvo 740 kombi (möjligen 940, hann inte riktigt se) men en stor ljusramp monterat på ställning en bit in på motorhuven. Huga, det var inte vackert.

Ok, det är ju bra att få upp rampen lite men undrar hur sikten påverkades. Jag funderar också på vad besiktningen säger. Kör man på en fotgängare så är det ju ingen höjdare att rulla upp på motorhuven och träffa ljusrampen.
Om besiktningen någonsin skulle anmärka på extraljus så blir nästan alla montage nedslag. Vet inget ljus som skulle klara knäskålstestet om det inte sitter bakom kofångaren.

Fairlane Fairlane skrev:
Finns många som gillar huvmontage :worried:

Bil med flera lila extraljus monterade på motorhuven och taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit äldre modell bil parkerad nattetid med extraljus monterade på huven.
Skapa konto

Blå bil med ovanligt monterade högtalare på motorhuven parkerad på snötäckt parkeringsplats.
Skapa konto

Grönt fordon med extraljus ovanpå motorhuven parkerat på en parkeringsplats.
Skapa konto

Ledramp monterad över framrutan på en BMW i en verkstad, omgiven av däck och en annan bil.
Skapa konto

Ledramp monterad över framrutan på en BMW i en verkstad, omgiven av däck och en annan bil.
Skapa konto

Bil med extra ljus monterade på huven parkerad på grusplan under skymning.
Skapa konto

Blå bil med extrastrålkastare monterade på huven, bild tagen på parkeringsplats.
Skapa konto

Bil med kamouflagefoliering och extra lampor monterade på huven, parkerad i snö.
Skapa konto

Bil parkerad på parkeringsplats med öppen huva.
Skapa konto

Terrängbil med många LED-ljus monterade på fronten och huven.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Har crazyrides 185w på min är nöjd med dessa Bilens perspektiv på en mörk landsväg upplyst av strålkastare med 185w lampor.
Skapa konto
Bilvy med Crazyrides 185w extraljus som lyser upp en mörk väg på natten.
Skapa konto

Ser bättre ut i verkligheten :)

Redigerat:
Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
Finns många som gillar huvmontage
Huga så fult

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om besiktningen någonsin skulle anmärka på extraljus så blir nästan alla montage nedslag. Vet inget ljus som skulle klara knäskålstestet om det inte sitter bakom kofångaren.
Det är egentligen tvärtom om jag minns rätt nu. En frontbåge får man inte ha om den inte är typgodkänd eller monterad före 2007 (ungefär) MEN om bågen används för för att fästa extraljus ska den anses vara just ett fäste för extraljus och inte ett frontskydd. Frontskydd är i de flesta fall olagligt, fösten för extraljus är inte det.... det viktiga är att man ser till att de går att stänga av separat och att man inte led/xenonkonverterar bilens hel/halvljus, för det ska det bli nedslag på.

Xenon till helljus går väl bra, på halvljus så måste det väl finnas nån nivåreglering

Allt som eftermonteras på motorhuven blir det åtminstone tvåa på annars har man missat något vid besiktning.
Och på "vanlig" trafikerad väg tillför de inte så mycket utifrån att det ändå blir mycket på halvljus och att man måste blända av tidigare. Däremot så är de aktiva LED-ljusen som finns på vissa bilar inte så tokiga då de förändrar ljusbilden dynamiskt istället för vanlig avbländning, så framöver kommer vi att se dem på flera bilar.

Jsg vet inte vad man tillämpar för praxis nu men för några år sedan gick man hårt fram med hänvisning till helbilsgodkännandet och då slog man ner på alla konverteringar.

• Gilla
Movits
  • Laddar…
Tror man blivit mera "likriktad" vid bedömningar och med tuffare regelverk, i ungdomen kunde man ju komma in med lite av varje och på tävlingsbilarna godkändes det mesta även om de var inregistrerade för vanlig väg. Men det är ju också väldigt personrelaterat om det ligger på gränsen för vad som kan godkännas.

Jag besiktigade audin nu på förmiddagen och passade på att fråga om det var någon nytt som gällde för extraljus - besiktningspersonen sa att det inte var något nytt och att det som oftast ställde till problem var att man monterade bort extraljusen (på sommaren kanske) och lämnade fästena kvar. Det blev det nedslag på direkt. I övrigt såg han inga problem med extraljus. Frågade inte om konvertering av helljus men det faller alltid om dom gör "rätt".

Har inte riktigt hunnit dit ännu pga andra projekt men det är iaf färdigforskat på vad jag ska ha och det blir 3 eller 5 NBB 225 med 70 eller 75W xenon. Bättre/mer lyse under 10kkr finns inte.

Det har du nog rätt i

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.