13 891 läst · 37 svar
14k läst
37 svar
Expanderbult i betong
Borra med rätt borrdiameter, gärna ett par centimeter djupare än skruvlängd, gänga upp muttern så långt att du bara ser huvudet och slå ner den.
Så är det. Dock utgår man från att det utförs fackmannamässigt. Därför man alltid provdrar minst 10% utav allt som har med hållfasthet att göra. Och det gäller även expanderskruv om den ingår i konstruktionen.H hempularen skrev:Fast ankarmassa är väl bara bättre om den används helt enligt instruktionerna. Och det kan vara svårt att avgöra om det är rätt gjort.
En kontorsbyggnad där jag arbetade för ca 20 år sedan drabbades av att en stor del av en fasad av tegel rasade ned i samband med pålningsarbeten på granntomten. Det konstaterades i efterhand att vinkeprofiler som teglet vilade på var fästade i betongväggen innaför med stång och ankarmassa, och att man hade monterat profilerna innan massan var helt härdad, 10 år tidigare.
Vinkelslip.H hempularen skrev:Jag bytte till ankarmassa och gängad stång när jag fick liknande problem. Biltema säljer också lite billigare ankarmassa. Jag fick dock lite oväntat problem att kapa den rostfria gängstången. Gick i princip åt ett sticksågsblad för varje kapning. Bytte till bågfil, gick något bättre (längre klinga att slita på), körde slut på 5 bågfilsklingor på någon timmes sågning. Upptäckte sedan att Hornbach säljer gängstång i lagom färdigkapade längder. Skulle blivit billigare än alla bladen jag körde slut på.
Jag använde biltemas expanderbult med cc 60 när jag fäste syllen i en betongränna gjuten ovanför lecablocken. Hade inga problem med att det drog dåligt, men drog inte stenhårt, är ju bara trä som ger med sig annars. Har dock inte upplevt någon höststorm ännu så får återkomma om huset seglar iväg. Jag blåste ur hålen har jag för mig.
Diamantborr?Sanda37 skrev:
Nej då Du måsta borra med en 10 mm och djupet ca 60 mm och innan du slår den expanderbulten skall det vara rent i borrhålet. Lättas få rent i borrhålet är cykelpumpen för det är viktigt att är rent i hållet innan du slår ner den. Ps/ Använd diamantborr för dom är bäst och håller länge
Förut använde man kemisk ampuller från Hilti då satt den där den satt
Jag har aldrig sett en slagborr med diamantskär. Har svårt att se hur ett diamantskär skulle överleva i en slagborr.
Det finns kärnborrar med diamantskär men det använder man normalt inte till att göra hål för 10mm expander.
Engångsampuller med injekteringsmassa finns väl idag också?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga mini-stödmur i betong på berg
Grund & Markarbeten -
köpa hus= oisolerad betongplatta med 14 % fuktighet i innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Expanderbultskatastrof - hur fäster jag väggstolen nu (lättbetong)
Fästa upp markis i betongbalk - plugg, expanderbult, ankarmassa?
Hur tar man bort en expanderbult monterad i betongvägg?
Övrigt husrelaterat
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Slangvinda till (högtrycks) spolslang?
Bandsåg går baklänges
Verktyg, Maskiner & Fordon