leby leby skrev:
Länge sedan det blev nån uppdatering på tråden, har inte hänt massor men ett par projekt ändå.
Började med att dottern ska flytta och då sker det vanliga, den yngre i skaran får ta över det bättre rummet.
Då inser man att hans gamla rum behöver förnyelse så bara att tapetsera om.

[bild]

Det lämnade rummet ska nu bli gästrum med dubbelsäng, även grabben behöver ny säng så två dubbelsängar inhandlas på julrean. Dyrt men nödvändigt. Men för att kapa kostnaden lite så bestämde jag mig för att åtminstone bygga sänggavlarna själv, kostade 3-5 tusen att köpa så det måste gå att göra billigare.

Köpte på mig lite MDF och började skissa på profiler baserat på de stål jag hade.
[bild]

Sen var det bara att börja fräsa

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

[bild]

Profilen klar så kapa och montera

[bild] [bild] [bild] [bild]

Det var ju två rum och det källarrummet har en lite mer modern känsla så där blev det en enklare lösning

[bild] [bild] [bild]

Sen bara att måla

[bild] [bild] [bild]

så blev det i ena rummet

[bild]
Blev jättefint (y)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
jag sa ju i förra inlägget att det blivit ett par projekt, det andra jag tänkte dela med mig av är "äntligen" att jag tog tag i min verktygsförvaring. När vi byggde om källaren för ett antal år sen så formligen kastade jag in lite diverse dåliga lösningar som bara skulle vara någon månad tills jag kunde bygga det lite bättre. Nu har det väl gått 5 år så det var hög tid.

Så här bedrövligt såg det ut, bänkskivan till vänster hade gått av där skruvstädet suttit så nu hade jag det mitt på, helt värdelöst, el-verktygen i en salig röra under bänken osv.

Översikt av rörigt verkstad med verktyg och material utspridda, före renovering och organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var alltså min tur att bygga en förvaring inspirerad av de vi sett i många trådar tidigare här på byggahus.
Jag bestämde mig för mdf i stommarna och björkplyfa i lådorna. Jag valde stora lådor som sen skulle inredas beroende på innehåll. Så här i efterhand skulle jag nog valt att ha minst hälften av lådorna halvhöjd.

Så började att tillverka stommar, kapade upp alla delar i mdf

MDF-plattor uppkapade för stommar till en verktygsförvaring, vid bordssåg med limklämma som mothåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-skivor står lutade mot en vägg som förberedelse för att bygga verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde att kexa och lima

En överhandsfräs används för att skapa en spår i en MDF-skiva för verktygsförvaringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-skivor kapade för att bygga verktygsförvaring, fastklämda med tvingar under tillverkningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mdf-stommar till verktygsförvaring under konstruktion i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mdf-stomme under tillverkning med tvingar och hus som mothåll i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser fick jag återigen använda huset som mothåll när inte limknekten var tillräckligt lång

Gjorde hurtsarna i 4 separata delar så de ska kunna flyttas om det någon gång blir aktuellt, satte även på "tröskel" på de separata delarna

Träarbete med klämmor som håller samman träplankor på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-stomme under konstruktion med klämmor som håller samman ramverket vid limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


målade med vad som fanns i skåpen, mattsvart

Nybyggd verktygsförvaringsstomme i MDF, omålad och med öppna fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rå MDF-skåpstomme med hyllplan, under byggnation i källare med målarfläckar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mdf-stomme för verktygsförvaring under konstruktion, målad i mattsvart med synliga skruv- och limspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd verktygsförvaring i halvfärdigt skick, målad i mattsvart med synliga MDF-delar och tanke på framtida inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fortsättning följer....
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Med stommarna klara var det hög tid att slutligen bestämma om jag skulle lägga pengar på riktiga expansionsbeslag eller låta lådorna gå på list. Efter en del funderande så köpte jag trots allt expansionsbeslag på bilteam, 9st 500mm och 9st 400mm par.

Försökte i bästa bondförnuft anda besluta hur lådorna skulle byggas. Slutsatsen blev att botten är fullstor och övriga delar sitter ovanpå. Sidorna sitter utanför fram och bakstycke.

Bara att börja kapa lådbottnar, de stora blev ca 500x690mm och de små 400x690mm.

Stort skrivbord med träskivor i olika storlekar och hörselskydd, i ett verkstadsrum, förberedelse för byggprojekt av lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppskurna plywoodskivor förberedda för konstruktion av lådor i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme till byggnation av lådor med träskivor och expansionsbeslag, på ett oavslutat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskivor staplade på betonggolv, förberedda för att bygga skåpslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterade trästommar och lådfront med synliga expansionsbeslag, redo för ihopsättning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högar av uppsågade träskivor på en verkstadsbänk, planerade att användas för att bygga lådbottnar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag satt i expansions beslagen och känt lite på dem insåg jag att de billigaste 400mm skenorna från biltema inte dög, de skulle aldrig hålla tyngden. Så blev att bita i det sura äpplet och beställa "riktiga" från specialbeslag.se

Bestämde mig för att använda kex/lim även för ihopsättningen av lådorna. Eftersom det var många som skulle göras byggde jag lite enkla mallar/jiggar vad man nu skall kalla det

En arbetsbänk med träskivor fastklämda för att bygga lådbottnar, med måttmarkering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handöverfräs som används för att bearbeta träplattor på en arbetsbänk med klämmor och mätmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träskiva med utskurna spår och avsatser tänkt att användas som lådbotten, ligger på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva på golvet med synliga kexskarvar, potentiell lådbotten till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utklippta trädelar till lådor på ett cementgolv, redo för ihopsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


to be continued...
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Med alla delar uppsågade och bottnar verifierade i hurtsarna så var det bara att börja limma lådor

En uppsågad låda fästs ihop med flera klämmor i ett verkstadsrum under byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä låda under limning fastsatt med flera klämmor på arbetsbänk, med sågade trädelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen låda i plywood med synliga skenor i ett halvfärdigt hurtsbygge, behandlad med blandning av tungolja och golvolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade trähyllor staplade i konfiguration, innan slipning och oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite slipande blev det en det är ju faktiskt verktygsförvaring så lite begränsade jag mig nog i slipandet.
Som behandling blev det tungolja blandat med överbliven golvolja, man tager vad man haver
18 lådor inalles

Flera nyligen sammanfogade och oljade trälådor i olika storlekar för verktygsförvaring i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade trä lådor, uppställda i staplar i en verkstad, framför träbearbetningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen så gjorde jag saker lite i fel ordning men blev så pass inspirerad att lådorna blev byggda först. Så även om det borde ha varit gjort innan så behövde jag fixa till väggar innan jag ställde dit hurtsar

Det har ju varit ett gammalt pelletsförråd så skador både här o där

Utslitna väggar i ett verkstadsrum med synliga skador och fläckar, rörledningar och en eluttagsrulle i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i gammalt förråd med putsade vita väggar, reparationslappning och hinkar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av väggar med fläckar och skador, hinkar och spatel syns, i förberedelse för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite putsande och silikatfärg så blev det ok

Renoverad hörna i ett före detta pelletsförråd med nymålade väggar och putsade skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Har plöjt igenom hela tråden nu. Vilket bra jobb :)
Efter en sån rasande start är det nog helt ok att lugna ner sig lite

Väldigt roligt se bilden på lilla dottern först.... och sen inse att denna tråden täcker nästan 20 år nu :)
Hoppas ungdomsgrottan i källaren blev lyckad och du fick ha barnen hemma istället för utanför ICA ;)
 
Appendix Appendix skrev:
Har plöjt igenom hela tråden nu. Vilket bra jobb :)
Efter en sån rasande start är det nog helt ok att lugna ner sig lite

Väldigt roligt se bilden på lilla dottern först.... och sen inse att denna tråden täcker nästan 20 år nu :)
Hoppas ungdomsgrottan i källaren blev lyckad och du fick ha barnen hemma istället för utanför ICA ;)
Du är nästan värd en medalj som orkat igenom alla mina försök att leka hantverkare .

Får vara nöjd med utdelningen av ungdomsgrotta .
Dottern är som du insett 20 nu, jag har faktiskt ängnat just denna helg till att flytta ut henne på riktigt. Kört ett stort lass tvärs Sverige till Göteborg.

O visst har det gått många timmar till att bygga men åtminstone hälften har varit bara kul, man får se det som en hobby.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du är nästan värd en medalj som orkat igenom alla mina försök att leka hantverkare .

Får vara nöjd med utdelningen av ungdomsgrotta .
Dottern är som du insett 20 nu, jag har faktiskt ängnat just denna helg till att flytta ut henne på riktigt. Kört ett stort lass tvärs Sverige till Göteborg.

O visst har det gått många timmar till att bygga men åtminstone hälften har varit bara kul, man får se det som en hobby.
När man nu läst hela tråden så känns det som huset är ett arbete av kärlek. Som gett dig utrymme att lära dig göra saker själv.
Även om det ju är helt naturligt att ta in hentverkare för vissa moment :)

För mig som köpt en stor tomt med byggnade och hus är det väldigt uppmuntrande och inspirerande att läsa om det du gjort.

Kul! Då har ni gjort nått rätt. Antar det är både stolthet att hon står på egna ben och saknad när det blir lite tommare i huset. Har faktiskt som motto att det ska vara kul med hus. Det som inte är roligt kommer jag betala andra att göra :D
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vi fortsätter tråden med nästa steg av verktygsförvaringen. Nu är det ju väggarna uppsnyggade och dax att montera hurtsar och lådor.

Nybyggda tomma träverktygsskåp med höga lådor i ett verkstadsrum, väntar på montering av skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med flera höga träskuffor och en svart ram står i ett rum med betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsförvaringslådor monterade i verkstad, höga träkantade lådor öppna och halvt utdragna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite tajt mellan lådorna men man skall väl stänga efter att man hämtat vad de nu var man ville ha så det ska nog gå bra.

Som ni ser så är lådorna höga, 280mm för att vara mer precis. Höjden passar utmärkt till mina elverktyg tycker jag, egentligen är höjden baserad på cirkelsågar och liknande.

Elverktyg i öppen träladå, 280mm hög, med två cirkelsågar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en låda med elverktyg, inklusive en cirkelsåg, med en 280 mm höjd som är anpassad för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höga träfack med elverktyg som cirkelsåg och slipmaskin, ordnat för praktisk förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återkommer med de lådor som skulle innehålla mindre grejer....

Men, det skall vara en skiva också. Min dotter har ju flyttat som jag berättat om tidigare (ledsen pappa :cry:) då blev det över ett bord jag byggt till henne för något år sen. Det bordet hade en industrikänsla = skiva av 3mm stålplåt. Nu kunde ju den komma till användning igen. Bordet var 800X1400 så jag behöver klyva den. Resten får bli björkiva.

Lyxen av att ha tillgång till björk/al/furu virke ska inte underskattas, nu får jag iof köra 35mil ToR för att hämta men kan ju passa på att besöka (på avstånd) min mor.

Börjar med den smala, 40 cm bänken. Limmar skivan i 2 omgångar, först 2st +220mm som sen planhyvlas och limmas ihop till en 405mm skiva.

Träskivor i klämmor på vägg under arbete, verktygslimning, arbetsrum i förberedelse för bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långa björkträplankor förberedda för limning i en verkstad med träbearbetningsmaskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björkträskivor limmas ihop med klämmor för att skapa en bred arbetsbänk i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limmad björkskiva på ett arbetsbord i en verkstad, redo för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång arbetsbänk med björktopp och stålplåt längs högerkanten, vid en vit vägg med upphängda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutar med behandling av Osmohårdvaxolja

Bänk med björkskiva monterad på vita hurtsar i en verkstad med upphängda verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen vänstersida, här ska halva bänken på plåtskiva.

Träskivor fastklämda för limning på verkstadsbänk för att skapa en större arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk av björk med påbörjad montering av en stålskiva i en verkstad full av trä och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med stålplåtsskiva och skruvstäd på vänstra sidan och träskiva på höger, över hurtsar i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsförvaring med höga lådor och kombinerad bänkskiva av stålplåt och björk, samt ett skruvstäd på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev stabilt och bra som jag hoppats. Nu ska väl skruvstädet inte bryta sönder bänken får jag hoppas!
 
  • Gilla
limstift och 9 till
  • Laddar…
Du leker inte hantverkare. Du är ju en! =) Snyggt jobbat!
 
  • Haha
leby
  • Laddar…
Hade som många andra redan gjort tänkt ha mdf som fronter. Men när lådorna satt där utan front så var det ju ganska snyggt med plywood. Det blir ju även lite nättare med plywood så jag ändrade mig och beställde några skivor björkplywood till.

Tänkte att det vore skönt att även ha handtagen i trä, breda så det blir lätt att ta tag i lådan.

Björkplywoodskivor på ett smutsigt verkstadsbord, tänkta som front och handtag till bygglådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björkplywoodskivor på en arbetsbänk som ska användas som fronter i byggprojekt, detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre stycken trähandtag i björkplywood ligger på en arbetsyta, blir göra hemmagjorda lådhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bunt av trähandtag i björkplywood för lådor, profilerade för enkel greppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen verktygslåda utan front, gjord av björkplywood, med ett brett handtag i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsförvaringslösning med björkplywoodlådor och trähandtag i en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinredning med skåp och lådor byggda i björkplywood samt trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bred trähandtag på björkplywoodlåda med synlig textur och smidig design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen så var det bara detta med inredning för små pryttlar. Har byggt allt löst så man kan plocka bort all inredning om jag vill byta användning av lådan. Som jag konstaterat tidigare så hade det nog varit bättre med en del av lådorna grundare. Nu blir inredningen som mest i tre lager vilket är ett för mycket men det är iof bara saker som inte plockas fram så ofta.

En låda för hyvel & frässtål och kuttrar och tillbehör

Björkplywood lådinredning med flera fack för förvaring av verktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björkplywoodlåda med inredning och handtag för förvaring av verktygstillbehör som hyvelstål och frässtål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen träverktygslåda med inredning och olika snickeriverktyg ordnade i fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygslåda av björkplywood med inredning för hyvel, frässtål och andra snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen verktygslåda i björkplywood med organiserad förvaring av frässtål, kuttrar och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Organiserad verktygslåda med hyvel, frässtål och tillbehör i anpassade fack av björkplywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En låda med borr och sågblad/klingor

Öppen verktygslåda i björkplywood inredd med borr, frässtål, klingor och tillbehör, organiserad i avdelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en med skruv

Öppen låda med organiserade verktyg och tillbehör i plastlådor av olika storlekar och färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen plywoodlåda med organiserade fack med skruvar och spik, etiketter visar storlekarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja osv..

Öppen verktygslåda i björkplywood med fackindelning och olika verktyg som tänger och borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så fick inte fler bilder laddas i ett inlägg...
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Nu blir jag ju avis.....
(Jag har dock budgeterat för att bygga om i snickarboden när jeg vet vad fiberinstallationen går på :D )
 
Appendix Appendix skrev:
Nu blir jag ju avis.....
(Jag har dock budgeterat för att bygga om i snickarboden när jeg vet vad fiberinstallationen går på :D )
:rofl: det blev inte så farligt dyrt..
 
leby leby skrev:
:rofl: det blev inte så farligt dyrt..
Jag behöver ju alla dina verktyg först :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
leby och 1 till
  • Laddar…
Man blir ju tårögd! :surprised:
 
  • Haha
leby
  • Laddar…
Denna tråd förtjänar en uppdatering! Kan ju inte gått sysslolös senaste två åren?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.