140 220 läst · 329 svar
140k läst
329 svar
Ett litet utbygge (eller 15år av renovering)
Att prova på nya saker är ju oftast kul! På alla andra tak har jag lagt tegel men som sagts i tidigare inlägg, detta skulle skilja sig från övriga på tomten.
Plåt fick det bli. Helst hade jag velat prova med riktig bandplåt men jag bestämde mig att det gick över gränsen för min äventyrslusta. Jag nöjer mig men Planjas Trend. Lite plåtarbete blev det allt ändå så jag är nöjd.
Började med att fräsa ned rännkroken i råsponten
Efter kroken så på med rännan innan jag satte takfotsplåten, testade att få dit rännan efter takfotsplåten men med de krok jag valt gick det inte att trä efteråt.
Man kan nog göra olika men jag ville ha symmetrisk så jag mätte upp så höger och vänster sida klipptes till samma bredd
Mätt och markerat, jag bockar i två steg så vatten inte skall kunna slinka övre mot trä, sannolikt helt onödigt
Plåten klippt till rätt bredd och uppvikt
På plats på taket
Satte dit vindskiveplåtar på en gång
Mot pulpetkanten köpte jag specialplåtar i samma färg som gör att vatten inte kan blåsa in lika lätt, jag valde även att köpa lite för lång plåt så jag kunde vika upp den mot en trekants list
Allt på plats
Man kan se en plåt även mot väggen som skydd, övre delen av taket har även den en "vindskiveplåt" lite annan vinkel etc men i princip samma. Jag köpte allt hos Plåtgrossisten som var väldigt smidiga att ha att göra med. Dom gjorde ett antal specialplåtar och alla blev rätt vilket är lite av en överraskning.
Plåt fick det bli. Helst hade jag velat prova med riktig bandplåt men jag bestämde mig att det gick över gränsen för min äventyrslusta. Jag nöjer mig men Planjas Trend. Lite plåtarbete blev det allt ändå så jag är nöjd.
Började med att fräsa ned rännkroken i råsponten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter kroken så på med rännan innan jag satte takfotsplåten, testade att få dit rännan efter takfotsplåten men med de krok jag valt gick det inte att trä efteråt.
Logga in
Skapa konto
Man kan nog göra olika men jag ville ha symmetrisk så jag mätte upp så höger och vänster sida klipptes till samma bredd
Mätt och markerat, jag bockar i två steg så vatten inte skall kunna slinka övre mot trä, sannolikt helt onödigt
Logga in
Skapa konto
Plåten klippt till rätt bredd och uppvikt
Logga in
Skapa konto
På plats på taket
Logga in
Skapa konto
Satte dit vindskiveplåtar på en gång
Logga in
Skapa konto
Mot pulpetkanten köpte jag specialplåtar i samma färg som gör att vatten inte kan blåsa in lika lätt, jag valde även att köpa lite för lång plåt så jag kunde vika upp den mot en trekants list
Logga in
Skapa konto
Allt på plats
Logga in
Skapa konto
Man kan se en plåt även mot väggen som skydd, övre delen av taket har även den en "vindskiveplåt" lite annan vinkel etc men i princip samma. Jag köpte allt hos Plåtgrossisten som var väldigt smidiga att ha att göra med. Dom gjorde ett antal specialplåtar och alla blev rätt vilket är lite av en överraskning.
Under hösten har faktiskt utbygget blivit klart. Här kommer alltså upp summeringen, senaste inlägget så sattes smygar...
Det som var kvar var att bygga "karm" på dubbeldörrarna, taklist, golvlist och foder, slipa golvet sen på med en tröskel..
Så såg det ut runt dörrarna vill ha trä så man ser lite kvist etc, tycker det gör att man kan luras att tro att det är gammalt...
Börjar med en lite bräda från värmland
Kapar
Brukar stycka i fall man kan använda ändarna
Hyvlar
ja en massa av samma som inte är så kul att se... upp med dem och rikta hyfsat sen måla
Listning, bara bilder på foder..
som målades
Det som var kvar var att bygga "karm" på dubbeldörrarna, taklist, golvlist och foder, slipa golvet sen på med en tröskel..
Så såg det ut runt dörrarna vill ha trä så man ser lite kvist etc, tycker det gör att man kan luras att tro att det är gammalt...
Logga in
Skapa konto
Börjar med en lite bräda från värmland
Logga in
Skapa konto
Kapar
Logga in
Skapa konto
Brukar stycka i fall man kan använda ändarna
Logga in
Skapa konto
Hyvlar
Logga in
Skapa konto
ja en massa av samma som inte är så kul att se... upp med dem och rikta hyfsat sen måla
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Listning, bara bilder på foder..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
som målades
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fyllde visst bild kvoten så vi fortsätter här..
golvet som sagt var, det var äntligen dags att täcka av och luta / olja som jag gjort med övriga golv
LIte intressant att se vad som händer med färgen, när jag hade polermaskin hemma så passade jag på att även olja om köket, det golvet har legat i snart 10 år.. klar skillnad på färgen
Visst ja, golvlisten satte jag förstås efter oljningen
Så var det bara tröskel kvar, inte helt rakt så handhyveln fick vara med och korrigera lite, fick göra en liten fals då det gamla golvet är något högre och tröskeln ligger egentligen bara på en sida om dörrarna. Tyckete inte jag hade råd att lägga om rummet innanför
golvet som sagt var, det var äntligen dags att täcka av och luta / olja som jag gjort med övriga golv
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
LIte intressant att se vad som händer med färgen, när jag hade polermaskin hemma så passade jag på att även olja om köket, det golvet har legat i snart 10 år.. klar skillnad på färgen
Logga in
Skapa konto
Visst ja, golvlisten satte jag förstås efter oljningen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så var det bara tröskel kvar, inte helt rakt så handhyveln fick vara med och korrigera lite, fick göra en liten fals då det gamla golvet är något högre och tröskeln ligger egentligen bara på en sida om dörrarna. Tyckete inte jag hade råd att lägga om rummet innanför
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ni som följt denna långdragna tråd vet att det går saktare och saktare var efter åren går... Nu är ju rummet klart och tanken var ju att ha det som matsal när det egentligen inte behövs för något annat.
I en matsal brukar man ha ett bord, tidigare så byggde jag ett till köket för att få det se lite gammalt och slitet ut. Även till detta rum ville jag gärna ha något annat än det som möbelbutikerna erbjuder.
För en massa år sedan så hittade jag en del fina Al plank som jag köpte av grannen i värmland. Tänkte nog redan då att det kan bli ett bord en vacker dag.
Planken fick åka med hem till stan efter förra semestern. Här upplagda i väntan på lust..
o helt plötsligt en dag kom lite lust Eftersom jag inte riktigt visste vad jag ville bygga så tänkte jag att ben bör det ju vara i alla fall så plockade fram lite korta bitar
Riktade lite
Riktade lite mer och planade dem
Nu har jag ännu tänkt mig 4 vanliga ben till ett bord så fortsätter mot det målet
så ändrar jag mig och börjar delvis om klyver det jag limmat
bestämmer mig för att bygga bockar istället för vanliga ben och börjar tillverka bitar som skall vara 100x100, 60x40 och 100x60
nu börjar det bli lite att pussla med, de två bitarna som skall "ligga" mot golvet
Den avancerade ritningen på stående delar
Och övre delen av bocken delar jag i två delar, vet inte riktigt varför men så blir det
Byter från klyvklinga till kap
så kan man kapa
fortsättning följer..
I en matsal brukar man ha ett bord, tidigare så byggde jag ett till köket för att få det se lite gammalt och slitet ut. Även till detta rum ville jag gärna ha något annat än det som möbelbutikerna erbjuder.
För en massa år sedan så hittade jag en del fina Al plank som jag köpte av grannen i värmland. Tänkte nog redan då att det kan bli ett bord en vacker dag.
Planken fick åka med hem till stan efter förra semestern. Här upplagda i väntan på lust..
Logga in
Skapa konto
o helt plötsligt en dag kom lite lust Eftersom jag inte riktigt visste vad jag ville bygga så tänkte jag att ben bör det ju vara i alla fall så plockade fram lite korta bitar
Logga in
Skapa konto
Riktade lite
Logga in
Skapa konto
Riktade lite mer och planade dem
Logga in
Skapa konto
Nu har jag ännu tänkt mig 4 vanliga ben till ett bord så fortsätter mot det målet
Logga in
Skapa konto
så ändrar jag mig och börjar delvis om klyver det jag limmat
Logga in
Skapa konto
bestämmer mig för att bygga bockar istället för vanliga ben och börjar tillverka bitar som skall vara 100x100, 60x40 och 100x60
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
nu börjar det bli lite att pussla med, de två bitarna som skall "ligga" mot golvet
Logga in
Skapa konto
Den avancerade ritningen på stående delar
Logga in
Skapa konto
Och övre delen av bocken delar jag i två delar, vet inte riktigt varför men så blir det
Logga in
Skapa konto
Byter från klyvklinga till kap
Logga in
Skapa konto
så kan man kapa
Logga in
Skapa konto
fortsättning följer..
Vanligen så är det en "slå" mellan de två bockarna på ett bockbord. Nackdelen med det är väl att den är i vägen för att att sträcka ut benen under bordet.
För att slippa slån så tänkte jag göra överliggaren mycket bredare än normalt, 200mm så borde den ändå bli stabil. mellan över och underliggare har jag sett ett antal olika lösningar. Att bara ha en bred "bräda" i mitten ville jag inte. För att få lite bredd är tanken att ha två "ben" och sen ett kryss, först tänkte jag krysset för stabilitet men insåg att det inte behövdes av det skälet men det såg snyggt ut på skissen.
Jag vill tappa ihop benen med över/underliggare, börjar med att ställa in fräsen
Roterar biten
Två till vare sida
Gör om proceduren på kortsidorna
Använder sen sågen för att rensa ren tappen
så, fyra tappade plus lite andra bitar
Jag brukar ju använda byggen av olika slag som ursäkt för att köpa verktyg, jag har några gånger behövt "pelarborr" funktion. Egentligen så är ju en riktig typ Arboga vad man borde leta efter men det tar tid och den tar plats. En kompromiss är en Bosch leksak, Pelarborrmaskin PBD 40.
Denna gång tänkte jag använda den som "långhålsborr", borrar ändarna först
Sen mellan tätare och tätare
Det sista tar jag med stämjärn
Passar väl inte riktigt än, har hört något om fyrkanter i runda hål ;-)
mm, lite mer jobb krävs
För att slippa slån så tänkte jag göra överliggaren mycket bredare än normalt, 200mm så borde den ändå bli stabil. mellan över och underliggare har jag sett ett antal olika lösningar. Att bara ha en bred "bräda" i mitten ville jag inte. För att få lite bredd är tanken att ha två "ben" och sen ett kryss, först tänkte jag krysset för stabilitet men insåg att det inte behövdes av det skälet men det såg snyggt ut på skissen.
Jag vill tappa ihop benen med över/underliggare, börjar med att ställa in fräsen
Logga in
Skapa konto
Roterar biten
Logga in
Skapa konto
Två till vare sida
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gör om proceduren på kortsidorna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Använder sen sågen för att rensa ren tappen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
så, fyra tappade plus lite andra bitar
Logga in
Skapa konto
Jag brukar ju använda byggen av olika slag som ursäkt för att köpa verktyg, jag har några gånger behövt "pelarborr" funktion. Egentligen så är ju en riktig typ Arboga vad man borde leta efter men det tar tid och den tar plats. En kompromiss är en Bosch leksak, Pelarborrmaskin PBD 40.
Denna gång tänkte jag använda den som "långhålsborr", borrar ändarna först
Logga in
Skapa konto
Sen mellan tätare och tätare
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det sista tar jag med stämjärn
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passar väl inte riktigt än, har hört något om fyrkanter i runda hål ;-)
mm, lite mer jobb krävs
Redigerat:
Nästa steg blev alltså att runda av tapparna
Prov montera lite för att se hur pass det stämmer
Verkar funka i princip, lite orolig dock att det med tiden ska bli instabilt, gillar inte rangliga grejer...
Bestämmer mig för att skåra tappen och kila ut den vid limning för att få ett ordentligt tajt förband
Prov monterar även detta
verkar funka som tänkt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Prov montera lite för att se hur pass det stämmer
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar funka i princip, lite orolig dock att det med tiden ska bli instabilt, gillar inte rangliga grejer...
Bestämmer mig för att skåra tappen och kila ut den vid limning för att få ett ordentligt tajt förband
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Prov monterar även detta
Logga in
Skapa konto
verkar funka som tänkt
Underliggaren är ju tänkt att få som fötter, det betyder att jag på något sätt skall göra ett urtag under.
Funderar först på att borra med nya "fina pelarborren" men det visar sig då att leksaker är leksaker, inte stabilt nog för detta.
Det glider och drar inte rakt, annars var tanken att med sänksåg såga mellan hålen men får tänka nytt...
Jag har en kutter till fräsen (eller som egentligen är till en fyrkuttershyvel) som skulle kunna användas, den saknar dock spånbegränsning. Med åren blir man lite mer försiktig men det bör ju gå att hantera utan allt för stor risk tänker jag (nu är det säkert någon som kommer påpeka att risken inte var så liten).
Tanken är att man dels hindrar kuttern från att ta mer än 1mm i taget via anhållet, dels säkrar startpunkten med ett fast anhåll bakom och viker in träämnet mot kutter.
i bakkant av fräsen finns lite gängade hål som jag bygger ett fäste till
bultar fast det
Och förlänger ut bakom fräsen
sen sätter jag ett stopp på "rätt" avstånd för att skära in ca 100 mm från änden av foten och börjar med 1/2mm sen 1mm i taget tills det ser ut som jag tänkt
Om det var av tur eller försiktighet jag har alla delar kvar ska jag låta vara osagt men det gick bra i alla fall.
Funderar först på att borra med nya "fina pelarborren" men det visar sig då att leksaker är leksaker, inte stabilt nog för detta.
Logga in
Skapa konto
Det glider och drar inte rakt, annars var tanken att med sänksåg såga mellan hålen men får tänka nytt...
Jag har en kutter till fräsen (eller som egentligen är till en fyrkuttershyvel) som skulle kunna användas, den saknar dock spånbegränsning. Med åren blir man lite mer försiktig men det bör ju gå att hantera utan allt för stor risk tänker jag (nu är det säkert någon som kommer påpeka att risken inte var så liten).
Tanken är att man dels hindrar kuttern från att ta mer än 1mm i taget via anhållet, dels säkrar startpunkten med ett fast anhåll bakom och viker in träämnet mot kutter.
i bakkant av fräsen finns lite gängade hål som jag bygger ett fäste till
Logga in
Skapa konto
bultar fast det
Logga in
Skapa konto
Och förlänger ut bakom fräsen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
sen sätter jag ett stopp på "rätt" avstånd för att skära in ca 100 mm från änden av foten och börjar med 1/2mm sen 1mm i taget tills det ser ut som jag tänkt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det var av tur eller försiktighet jag har alla delar kvar ska jag låta vara osagt men det gick bra i alla fall.
då var det äntligen dags att börja sätta ihop vissa delar, eftersom jag inte hade en helt klar bild över vad slutet skulle bli är det kul att se var det tar vägen...
nu hade jag inte bestämt mig om det skulle vara ett stöd i mellan eller ej och alltid lättare att bara limma några få fogar i taget så jag byggde en extra överdel som bara är med under limningen
Försökte skydda från tryckskador men nog blev det ett tryck på ena sidan, lätta att gömma men ändå..
Sen var det bara att börja med kryssen
sågade ena änden lite för vass så jag kunde stryka av den i rätt vinkel, sen märka av i överkant
båda sågade
nu skulle man haft ett sånt där fint MFT bord som "alla" verkar ha byggt sig
får gå ändå
sen tänkte jag åtminstone plugga krysset
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
nu hade jag inte bestämt mig om det skulle vara ett stöd i mellan eller ej och alltid lättare att bara limma några få fogar i taget så jag byggde en extra överdel som bara är med under limningen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Försökte skydda från tryckskador men nog blev det ett tryck på ena sidan, lätta att gömma men ändå..
Sen var det bara att börja med kryssen
sågade ena änden lite för vass så jag kunde stryka av den i rätt vinkel, sen märka av i överkant
Logga in
Skapa konto
båda sågade
Logga in
Skapa konto
nu skulle man haft ett sånt där fint MFT bord som "alla" verkar ha byggt sig
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
får gå ändå
Logga in
Skapa konto
sen tänkte jag åtminstone plugga krysset
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
då var det bara att limma även överliggaren och kryssen
Slog ned kilarna så det blev riktigt tajt
Till sist limmades den översta biten dit
Så benen klara (trodde jag just nu alltså) bara att börja kapa upp material till skivan. Jag limmar i 330-380 centimeters bredder så det skall gå i hyveln, max 410, sen får det inte heller bli mer än 1010mm för den sista limningen i plano pressen som bara tar ca 1030 mm och man vill ju ha lite klämskydd också
så, då skall det bara hyvlas....
sen limmas dessa till tre smalare skivor
som kexas och limmas till slutgiltig? bredd
renkapa kortsidan
allt för den dagen...
Logga in
Skapa konto
Slog ned kilarna så det blev riktigt tajt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till sist limmades den översta biten dit
Logga in
Skapa konto
Så benen klara (trodde jag just nu alltså) bara att börja kapa upp material till skivan. Jag limmar i 330-380 centimeters bredder så det skall gå i hyveln, max 410, sen får det inte heller bli mer än 1010mm för den sista limningen i plano pressen som bara tar ca 1030 mm och man vill ju ha lite klämskydd också
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
så, då skall det bara hyvlas....
Logga in
Skapa konto
sen limmas dessa till tre smalare skivor
Logga in
Skapa konto
som kexas och limmas till slutgiltig? bredd
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
renkapa kortsidan
Logga in
Skapa konto
allt för den dagen...
då skulle man kunna tro att det bara var att slipa av en sista gång för att sen bjuda in grannarna på middag..
alltid bra att torrköra lite, så ställer upp bockarna och slänger (skivan är d..j tung) på skivan efter att ha konkat upp allt
Provar med benen på lite olika avstånd från kanten
mm, kommer fram till att det blir tajt att sitta på änden med mindre än 250 mm in från änden.
sen kommer beställaren! och säger att det är nog lite lång.... och lite smalt ...................
alltid bra att torrköra lite, så ställer upp bockarna och slänger (skivan är d..j tung) på skivan efter att ha konkat upp allt
Logga in
Skapa konto
Provar med benen på lite olika avstånd från kanten
Logga in
Skapa konto
mm, kommer fram till att det blir tajt att sitta på änden med mindre än 250 mm in från änden.
Logga in
Skapa konto
sen kommer beställaren! och säger att det är nog lite lång.... och lite smalt ...................
Nu är ju 1010 mm det bredaste som man kan limma i min fina planovägg. Dags att bli listig, hur kan man göra för att limma på ytterligare 300 mm som nu är beställt?
Börjar förstås med att limma ihop en 300mm skiva till, sen börjar jag fundera på vad vi kallade "porta power" när jag var ung och skruvade på maskiner, det var som en omvänd domkraft.
Där jag har mina verktyg idag hade jag tidigare ett pelletsförråd, det är väl ca 2 meter brett. De flesta av mina snabbtvingar är vändbara så varför inte prova, sagt och gjort.
började rigga upp skivan efter att ha rensat rent på bänken och monterat bort skruvstädet
förberedde med kex och riktstöd under skivan för att inte få den allt för kupig
kröp omkring på skivan med en slägghammare och försökte efter bästa förmåga knacka skarven så tät som det bara gick
och glad i hågen kunde jag konstatera att det nog fungerade (t.o.m. väggen stod kvar)
Börjar förstås med att limma ihop en 300mm skiva till, sen börjar jag fundera på vad vi kallade "porta power" när jag var ung och skruvade på maskiner, det var som en omvänd domkraft.
Där jag har mina verktyg idag hade jag tidigare ett pelletsförråd, det är väl ca 2 meter brett. De flesta av mina snabbtvingar är vändbara så varför inte prova, sagt och gjort.
Logga in
Skapa konto
började rigga upp skivan efter att ha rensat rent på bänken och monterat bort skruvstädet
Logga in
Skapa konto
förberedde med kex och riktstöd under skivan för att inte få den allt för kupig
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
kröp omkring på skivan med en slägghammare och försökte efter bästa förmåga knacka skarven så tät som det bara gick
Logga in
Skapa konto
och glad i hågen kunde jag konstatera att det nog fungerade (t.o.m. väggen stod kvar)