140 248 läst · 329 svar
140k läst
329 svar
Ett litet utbygge (eller 15år av renovering)
Nu tappade jag nog bort några bilder men sågade isär benen (bara översta delen som skivan skulle ligga på) för att göra en ny bredare.
För att hindra att skivan slår sig allt för illa så ville jag ha en underliggare som var nästa lika lång som skivan är bred. Sen tänker jag skruva den från undersidan (jag är medveten om att skivan kommer torka men tänker att jag skruvar om den om ett år eller så).
Så nya underliggare tillverkas
Kanterna rundas av så man inte skall riva sig på den
Så var det bara att kapa längden igen, måtten skulle nu bli 200x130 istället för de tidigare 220x100
rackarn så stor den blev..
Städar av undersidan lite
Den känns stor, funderar på hur man ska få den lite snällare och bestämmer mig för att runda hörnen lite extra
tar sen fräsen och fasar av alla kanter med R7,9 och slipar så dammet yr (man skulle ha bättre dammhantering)
För att hindra att skivan slår sig allt för illa så ville jag ha en underliggare som var nästa lika lång som skivan är bred. Sen tänker jag skruva den från undersidan (jag är medveten om att skivan kommer torka men tänker att jag skruvar om den om ett år eller så).
Så nya underliggare tillverkas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanterna rundas av så man inte skall riva sig på den
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så var det bara att kapa längden igen, måtten skulle nu bli 200x130 istället för de tidigare 220x100
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
rackarn så stor den blev..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Städar av undersidan lite
Logga in
Skapa konto
Den känns stor, funderar på hur man ska få den lite snällare och bestämmer mig för att runda hörnen lite extra
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
tar sen fräsen och fasar av alla kanter med R7,9 och slipar så dammet yr (man skulle ha bättre dammhantering)
Logga in
Skapa konto
Då var det mer eller mindre klart då. Ville ha ett mörkare bord och hade bestämt mig för ZAR ENGLISH WALNUT som Bets och sen ett hårdvax på toppen.
Två lager bets och sen 3 lager hårdvax så blev det så här
så benen
försänkte skruven så att längden blev lagom och man inte river sig
så var det klart, fattas möjligen nån stol men
Ett stycke stort bord, med små stolar kan man sitta 10 runt, 3 på var långsida och 2 på var gavel. Nu är vi sällan så många så mer vanligt blir man nog 4 och då finns plats för lite av varje utan att det blir trångt.
Tror främst det blir använt till att jobba vid när man tar hemma jobbar dag, ljust rum och gott om plats med dörrar att stänga om sig så ingen störs. Nu blir det nog inga fler bord på några år...
Två lager bets och sen 3 lager hårdvax så blev det så här
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
så benen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
försänkte skruven så att längden blev lagom och man inte river sig
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
så var det klart, fattas möjligen nån stol men
Logga in
Skapa konto
Ett stycke stort bord, med små stolar kan man sitta 10 runt, 3 på var långsida och 2 på var gavel. Nu är vi sällan så många så mer vanligt blir man nog 4 och då finns plats för lite av varje utan att det blir trångt.
Tror främst det blir använt till att jobba vid när man tar hemma jobbar dag, ljust rum och gott om plats med dörrar att stänga om sig så ingen störs. Nu blir det nog inga fler bord på några år...
Finns ju ett uttryck att man blir hemma blind.... För en massa år sedan (runt 2007) byggde jag mig ett kök. Ett av skåpen var ett hörnskåp och jag tänkte nog bygga dörrarna som alla kökstillverkare gör i Sverige (två dörrar med gångjärn mellan dörrarna) även om jag egentligen inte gillar den lösningen, det brukar börja hänga lite efter några år.
Nu var det inte bättre än att jag hade "otur" när jag tänkte så båda dörrarna blev 7mm för smala. Det är falsade dörrar och falsen är alltså 7mm.
Eftersom jag egentligen inte gillade lösningen jag tänkt bygga så blev det aldrig av att jag rättade till mitt misstag utan gick och tittade på om inte någon annan lösning kunde vara bättre.
Så efter 12 år (apropå hemmablind) så råkade jag vara hos en kökstillverkare i Spanien. Där visade det sig vara en vanlig lösning att man hängde dörrarna var för sig och lät den ena dörren låsa den andra.
Mycket bättre lösning (om man bortser från att man får öppna två istället för en dörr). Så äntligen hade jag min lösning, när sen omständigheter gjorde att jag helt plötsligt fick tid var det bara att ta tag i den 12år gamla surdegen.
Började med att bredda båda dörrarna
Fräste falsar och grov kapade och snyggade till lite
Den dörren som inte hade varit hängd borrade jag gångjärns hål till
Sen var det bara att lista ut hur man undviker att den "inre dörren" inte skrapas av den som låser, lösningen blev att fräsa in 2mm i innerkant och sen använda möbeltass material, det ska gå hela vägen när de blivit målade men det funkar egentligen att bara ha uppe och nere.
klart, ja så när som lite färg då, vem vet det kanske händer det med ;-)
(glömde ju sista bilden...)
Nu var det inte bättre än att jag hade "otur" när jag tänkte så båda dörrarna blev 7mm för smala. Det är falsade dörrar och falsen är alltså 7mm.
Eftersom jag egentligen inte gillade lösningen jag tänkt bygga så blev det aldrig av att jag rättade till mitt misstag utan gick och tittade på om inte någon annan lösning kunde vara bättre.
Så efter 12 år (apropå hemmablind) så råkade jag vara hos en kökstillverkare i Spanien. Där visade det sig vara en vanlig lösning att man hängde dörrarna var för sig och lät den ena dörren låsa den andra.
Mycket bättre lösning (om man bortser från att man får öppna två istället för en dörr). Så äntligen hade jag min lösning, när sen omständigheter gjorde att jag helt plötsligt fick tid var det bara att ta tag i den 12år gamla surdegen.
Började med att bredda båda dörrarna
Logga in
Skapa konto
Fräste falsar och grov kapade och snyggade till lite
Logga in
Skapa konto
Den dörren som inte hade varit hängd borrade jag gångjärns hål till
Logga in
Skapa konto
Sen var det bara att lista ut hur man undviker att den "inre dörren" inte skrapas av den som låser, lösningen blev att fräsa in 2mm i innerkant och sen använda möbeltass material, det ska gå hela vägen när de blivit målade men det funkar egentligen att bara ha uppe och nere.
Logga in
Skapa konto
klart, ja så när som lite färg då, vem vet det kanske händer det med ;-)
Logga in
Skapa konto
(glömde ju sista bilden...)
Snyggt jobbat. Funderar själv på att platsbygga stommar med överfalsade luckor i äldre stil som du gjort. Bra lösning på hörnskåpen, har funderat över hur detta skall bli då jag liksom du kommer få två stycken innerhörn. Har några frågor:
Vad är det för sorts gångjärn? Är de självstängande/återfjädrande? Har du något fabrikat?
Hur stor maximal öppningsvinkel har luckorna?
Snyggt golv. Linoleum? Nöjd? Märke?
Vad är det för sorts gångjärn? Är de självstängande/återfjädrande? Har du något fabrikat?
Hur stor maximal öppningsvinkel har luckorna?
Snyggt golv. Linoleum? Nöjd? Märke?
Redigerat:
Gångjärnen har jag köpt hos Vedum, de har artikel # 39022 (83kr/st). De är självstängande sista biten så jag har inga magnetlås eller annat som håller luckan stängd. Tror gångjärnen finns hos andra kökstillverkare också.
Öppningvinkeln vet jag inte men stor, de tar i nästa skåp så jag gissar minst 135 grader.
Jag gillar också golvet, väldigt nöjd med det, köpt det hos linoleumkompaniet. Vet tyvärr inte märke det var 12 år sedan vi köpte det. Gör en tråd om du bygger köket, kul att se!
Öppningvinkeln vet jag inte men stor, de tar i nästa skåp så jag gissar minst 135 grader.
Jag gillar också golvet, väldigt nöjd med det, köpt det hos linoleumkompaniet. Vet tyvärr inte märke det var 12 år sedan vi köpte det. Gör en tråd om du bygger köket, kul att se!
Klart det blir en tråd i så fall. Jag har funderat i flera år. En köksrenovering är ju en sån där grej som är som ett plåster. Man gruvar sig för att dra av det och när man väl gör det ska det gå fort om det inte ska göra ont...
Kanske kanske till semestern. Men som Orsa kompani lovar jag inget bestämt. Kan jag PMa dig om jag kommer på något mer att fråga om @leby? Du har säkert massor av input?
Kanske kanske till semestern. Men som Orsa kompani lovar jag inget bestämt. Kan jag PMa dig om jag kommer på något mer att fråga om @leby? Du har säkert massor av input?
Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att det minsta sovrummet skulle bli en "walk in". Grabben har haft det som sovrum men med alla utbyggen så har det blivit 5 sovrum och vi behöver bara 3 så bättre då att utnyttja ett till garderob.
Min vana trogen han jag riva lite innan bilder togs men det var en platsbyggd säng och ett skrivbord samt en bokhylla innan, sen var rummet fyllt, det är bara ca 6 kvm stort så i minsta laget för ett sovrum men har funkat så länge som grabben varit liten (vilket nu gått över).
Lite sprickor i väggarna och taket, meningen är att måla så jag satte microlite både i tak och på väggarna.
Efter att ha provat olika så har jag kommit fram till att lättast är att grunda först och sen spackla skarvarna.
Väggarna får bli grå
Nu straffade det sig att jag var för långsam.... tejpen hade fastnat i färgen så jag fick göra om allt kring taklisten, både vägg och tak
Vill gärna spara trägolvet till framtida ägare (som säkert bara kommer riva ut ;-)) så valde att lägga heltäckningsmatta direkt på planken. Detta var första mattan för mig men iom att jag skulle på med golvlist så vågade jag skära själv, bara vid tröskeln som det inte finns möjlighet att gömma (ev) misstag.
Brädan ni ser gjorde jag för att använda att "slå" in mattan mot väggen och sträcka den helt, funkade riktigt bra. Skar med en ny brytbladskniv mot en spackel.
är ok nöjd med resultatet vid tröskeln
Så var rummet klart, nu ska det "bara" inredas.
Min vana trogen han jag riva lite innan bilder togs men det var en platsbyggd säng och ett skrivbord samt en bokhylla innan, sen var rummet fyllt, det är bara ca 6 kvm stort så i minsta laget för ett sovrum men har funkat så länge som grabben varit liten (vilket nu gått över).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite sprickor i väggarna och taket, meningen är att måla så jag satte microlite både i tak och på väggarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter att ha provat olika så har jag kommit fram till att lättast är att grunda först och sen spackla skarvarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggarna får bli grå
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu straffade det sig att jag var för långsam.... tejpen hade fastnat i färgen så jag fick göra om allt kring taklisten, både vägg och tak
Vill gärna spara trägolvet till framtida ägare (som säkert bara kommer riva ut ;-)) så valde att lägga heltäckningsmatta direkt på planken. Detta var första mattan för mig men iom att jag skulle på med golvlist så vågade jag skära själv, bara vid tröskeln som det inte finns möjlighet att gömma (ev) misstag.
Logga in
Skapa konto
Brädan ni ser gjorde jag för att använda att "slå" in mattan mot väggen och sträcka den helt, funkade riktigt bra. Skar med en ny brytbladskniv mot en spackel.
Logga in
Skapa konto
är ok nöjd med resultatet vid tröskeln
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så var rummet klart, nu ska det "bara" inredas.
Lite ljus skall det ju vara i en "walkin", jag hade lite ledtejp och några driver liggande som jag köpt från aliexpress för att testa lite för nåt år sen, det får duga. Rakt fram skall det vara en spegel så jag tänker ställa garderoberna någon centimeter från den väggen och sätta ljus lite gömt bakom, det ger också möjlighet till en elkanal.
Började med att löda på anslutningstråd på tejpen
testar att det är kontakt
och sätter dit en krympslang för att få det lite snyggare och hållbarare
Jag hade samtidigt som tejpen köpt lite aluminium list som tejpen mår bra av att monteras i, det är förutom rent estetiskt tänkt för kylning. Tyvärr hade jag inte fler än 7 meter alu list så de som skall ligga ovanpå garderoberna får klara sig utan men då är den tejpen också betydligt svalare iom att de endast är 30 led/meter (och de svagare 3528)
testmonterade i alu listen
Jag styr tejpen med shelly RGBW som också kan användas som 4xW
Monteras ca 5 centimeter innanför där garderoben skall sluta
Testar igen så allt funkar
Tar min vanliga golvlist och sätter list på baksidan för att få en kanal
lägger ett vanligt 20 mm vp-rör bakom så kan man dra om kabel utan att ta bort listen om det skulle behövas
Ovanpå garderoberna tänker jag "lägga" ledlist som lyser upp taket, kanske kan vara lite coolt..? Som sagt så hade jag inte alu list till dem men det får duga utan, lätta att byta tejp om den ger upp iom att det ligger ovan på löst
Passar även å att testa lite olika drivdon (hade en låda med konstant ströms don men ger upp tanken då det sviktar för mycket i spänning mellan de olika kretsarna)
Började med att löda på anslutningstråd på tejpen
Logga in
Skapa konto
testar att det är kontakt
Logga in
Skapa konto
och sätter dit en krympslang för att få det lite snyggare och hållbarare
Logga in
Skapa konto
Jag hade samtidigt som tejpen köpt lite aluminium list som tejpen mår bra av att monteras i, det är förutom rent estetiskt tänkt för kylning. Tyvärr hade jag inte fler än 7 meter alu list så de som skall ligga ovanpå garderoberna får klara sig utan men då är den tejpen också betydligt svalare iom att de endast är 30 led/meter (och de svagare 3528)
testmonterade i alu listen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag styr tejpen med shelly RGBW som också kan användas som 4xW
Logga in
Skapa konto
Monteras ca 5 centimeter innanför där garderoben skall sluta
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Testar igen så allt funkar
Logga in
Skapa konto
Tar min vanliga golvlist och sätter list på baksidan för att få en kanal
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
lägger ett vanligt 20 mm vp-rör bakom så kan man dra om kabel utan att ta bort listen om det skulle behövas
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ovanpå garderoberna tänker jag "lägga" ledlist som lyser upp taket, kanske kan vara lite coolt..? Som sagt så hade jag inte alu list till dem men det får duga utan, lätta att byta tejp om den ger upp iom att det ligger ovan på löst
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passar även å att testa lite olika drivdon (hade en låda med konstant ströms don men ger upp tanken då det sviktar för mycket i spänning mellan de olika kretsarna)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var till IKEA och köpte tre stycken en meters garderober, det fick bli vit laserade i ek, ja ska man vara ärlig så finns nog inte mycket ek i dessa, kan ju iof finnas lite spån från ek i spånplattorna kan ju konstatera att plastfolien som ger utseendet blir tunnare för varje år som går (åtminstone känns det så)...
trångt som attan att spika ihop den sista
Det var tänkt att vara öppna men katten som smyger omkring har en förkärlek att mysa in sig så det blir skjut dörrar på ena sidan så får andra sidan vara öppen med mindre ömtåliga kläder om nu katten bygger bo där..
Satte in 12 smala lådor och 2 breda
Hade från början tänkt att klistra på alu listen på undersidan av översta hyllen men när jag provade så såg det lite oarbetat ut, bestämde mig för att försöka fälla in listen i hyllan
Överhandsfräsen kommer till användning igen..
Som ni ser smälte/revs plastfolien lite
åkte till bygghandeln och hittade lite golvfog PL600 skall väl hålla listen på plats
lite tejpande och limma fast listen
kapade listen på plats¨
ser väl ok ut så så fick det bli på alla tre
Nu borde jag förstås åkt och köpt mig några lådor till elen men prövar bygga och mäta värmen sen så det inte blir för varmt..
Monterar ett drivdon
Sen en shellyRGBW som skall kunna dimma de 3 resp 4 ledtejperna
Först hade jag tänkt ha drivdonet strömsatt hela tiden men ångrade mig och satte in en shelly1 som bryter strömmen innan donet, testar lite
Hade först tänkt dra kabeln in i garderoben men insåg att åtminstone de två mot innerväggen gick att borra igenom garderobens sidovägg, det blir därmed helt dolda inne i garderoben, den sista av de 3 närmast dörren högersida fick gå in en bit sen upp genom garderobensöverstycke.
Logga in
Skapa konto
trångt som attan att spika ihop den sista
Logga in
Skapa konto
Det var tänkt att vara öppna men katten som smyger omkring har en förkärlek att mysa in sig så det blir skjut dörrar på ena sidan så får andra sidan vara öppen med mindre ömtåliga kläder om nu katten bygger bo där..
Logga in
Skapa konto
Satte in 12 smala lådor och 2 breda
Logga in
Skapa konto
Hade från början tänkt att klistra på alu listen på undersidan av översta hyllen men när jag provade så såg det lite oarbetat ut, bestämde mig för att försöka fälla in listen i hyllan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Överhandsfräsen kommer till användning igen..
Logga in
Skapa konto
Som ni ser smälte/revs plastfolien lite
Logga in
Skapa konto
åkte till bygghandeln och hittade lite golvfog PL600 skall väl hålla listen på plats
Logga in
Skapa konto
lite tejpande och limma fast listen
Logga in
Skapa konto
kapade listen på plats¨
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ser väl ok ut så så fick det bli på alla tre
Nu borde jag förstås åkt och köpt mig några lådor till elen men prövar bygga och mäta värmen sen så det inte blir för varmt..
Logga in
Skapa konto
Monterar ett drivdon
Logga in
Skapa konto
Sen en shellyRGBW som skall kunna dimma de 3 resp 4 ledtejperna
Logga in
Skapa konto
Först hade jag tänkt ha drivdonet strömsatt hela tiden men ångrade mig och satte in en shelly1 som bryter strömmen innan donet, testar lite
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade först tänkt dra kabeln in i garderoben men insåg att åtminstone de två mot innerväggen gick att borra igenom garderobens sidovägg, det blir därmed helt dolda inne i garderoben, den sista av de 3 närmast dörren högersida fick gå in en bit sen upp genom garderobensöverstycke.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så var det klart, ett stycke barn/pojkrum omvandlat till en walkin.. kan hyfsat enkelt åter igen bli barnkammare till nästa familj som skall bo här.
Lite svårt att fota i ett så litet rum men det går nog att se hur det blev
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto