Denna helgen börjades det med att gräva ner dränering runt garaget
2013-09-06 12.38.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det las det ut lite markisolering innan jag började återfylla mot elementen, la också ut dagvattenrör i bakkant.
2013-09-06 17.54.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick också ut lite golvärmerör. 420m totalt fördelat på 5 slingor. Gick faktiskt mycket smidigare än jag förväntade mig:)
2013-09-08 11.09.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-09-08 17.28.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rallade ut ung 12t grus med skottkärra så får väll medge att jag är lite stel såhär efter helgen...
Men om 2 veckor har vi bokat in gjutning(y)
2013-09-08 17.28.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Nån som vet hur mycket man bör återfylla mot kanelementen innan gjutning? Bör man även stadga men sidosträvor lr liknande?
 
upp till 5 cm under toppkant har jag kört med 2 gånger och det har gått bra :). DÅ har jag haft 30 höga element båda gångerna
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
souba skrev:
Nån som vet hur mycket man bör återfylla mot kanelementen innan gjutning? Bör man även stadga men sidosträvor lr liknande?
Minst halva höjden på L-elementen sa gjutaren som fick förtroendet att gjuta min platta.
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Minst halva höjden på L-elementen sa gjutaren som fick förtroendet att gjuta min platta.
Då bör jag va bra med:) Återfyllde så det är ung 10-15 cm kvar på 40cm höga element.
 
Då har betongen kommit på plats! 13,5 kubik gick det i:) Blev lite slitigt då den brann väldigt sakta så va uppe varannan timme hela natten och kände på den.. Va dock lite för sen när jag gick på den så blev lite fläckig men är ju som tur är ett garage:) Filmade hela grejen från betongbil till putsning och ska fixa till en timelaps på detta när jag får tid:)
 
  • Gilla
piglet och 1 till
  • Laddar…
Nån som vet hur man dimensionerar betongplint? Ska ju ha 2 st plint vid carportdelen och vet inte riktigt hur dom ska se ut.. Kan man kanske bara gjuta 2 miniplattor på 1*1m lr ska man gräva och gjuta plint, finns väl även att köpa färdiga men den stora frågan är viken storlek dom behöver och bör vara??
 
Får bjuda på några bilder:)
2013-09-27 14.06.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-09-27 16.08.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-09-27 16.13.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-09-27 20.23.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-09-28 19.51.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spett och slägga och 3 till
  • Laddar…
Har nu skickat ut lite offertunderlag för väggblock. Får se om det blir lite prefab lr om det blir helt i lösvirke:)
 
Fått in första offerten.. 95 000:- för väggblock 45+145+45 med isolering och utomhusgips, ej panel lr takstolar m.m utan endast rena väggar. Då hade han räknat lite högt med timmarna sa han. Hur står sig detta tro? Ska ta in en lösvirkesoffert plus snickare också men känns svårt att komma under detta eller?
 
Nu gillar jag ju att bygga själv men sätt dig ned och räkna på vad matrialet skulle kosta på typ bauhaus eller så och se sen hur mycket det skiljer upp till "färdigpriserna"
 
Mats skrev:
Nu gillar jag ju att bygga själv men sätt dig ned och räkna på vad matrialet skulle kosta på typ bauhaus eller så och se sen hur mycket det skiljer upp till "färdigpriserna"
Ja, räknade lite och just material väggblocken landar på ca 45 000:-
Jag skulle vilja bygga själv men tiden räcker inte till, men vad skulle det då ta tidsmässigt för en snickare att resa detta? Känns som det borde ta lite tid...
 
Bygg själv....med en kompis så tar det kanske 2 helger att få upp väggarna....sen på med takstolar och tak...
 
Enk Projektet skrev:
Bygg själv....med en kompis så tar det kanske 2 helger att få upp väggarna....sen på med takstolar och tak...
Ja, just stommen ja.. Sen takstolar, tak, sen isolering då är vi uppe i 6-7 helger?? Men jag väntar in snickarofferten för att se vad stommresningen och tak skulle kosta så kanske det blir att man tar tag i isoleringen själv.. Det är svårt att bygga billigt om man inte har tid;-)
 
Takstolar beställt! Blir rejäla doningar med bla 2 limträ på 165*630! Skulle få lev av dessa i mitten av januari så till dess måste jag bestämma mig om det ska bli lösvirke lr block...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.