Dem köper ju så stora mängder så dem kanske ger 30--40öre för en kasse om ens så mycket

ullberg
Det börjar dra iväg från essboxar, men här kan man läsa vad den statliga televisionen skriver om kostnad för plastkassar:

http://www.svt.se/plus/plastpasar-rejal-vinst-for-butikerna
60-70 öre (exkl. moms förutsätter jag) för en stor butik.

Sen är det i mitt huvud lite märkligt att både ovanstående länk och tidigare inlägg i denna tråd pratar om marginaler på flera hundra procent. I mitt huvud är en produkts marginal mätt i procent detsamma som täckningsgrad, och för att få den till över 100% vill jag hävda att det krävs negativa kostnader.

(påslag i % är skiljt från marginal, eller var i alla fall det i de butiker jag jobbat i som ung)

Sauer200str skrev:
Dem köper ju så stora mängder så dem kanske ger 30--40öre för en kasse om ens så mycket
Hörde en siffra på 10öre, men det är några år sedan så 20 öre/st
Handlaren tar 2kr eller nått sånt.

ullberg skrev:
Det börjar dra iväg från essboxar, men här kan man läsa vad den statliga televisionen skriver om kostnad för plastkassar:

[länk]
60-70 öre (exkl. moms förutsätter jag) för en stor butik.

Sen är det i mitt huvud lite märkligt att både ovanstående länk och tidigare inlägg i denna tråd pratar om marginaler på flera hundra procent. I mitt huvud är en produkts marginal mätt i procent detsamma som täckningsgrad, och för att få den till över 100% vill jag hävda att det krävs negativa kostnader.

(påslag i % är skiljt från marginal, eller var i alla fall det i de butiker jag jobbat i som ung)
Står mig rättad ang inköpspriset, men det är ändå en vinstmarginal på över 200%

Jag blandade i hop marginal och pålägg. Det är pålägg jag menar.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
noone70 skrev:
För en ica-butik är det plastkassarna som de har i särklass högsta vinstmarginalen, flera hundra procent.. Så är det med all säkerhet inte för essve
Då tror jag du har fel för den plastlådan kostar inte mycket att köpa in i de mängder dom köper. Lådorna tillverkas säkerligen inte i Svedala utan kommer från ett lågprisland så jag tror vinstpåslagen är stora även för dessa lådor.

Men även om Essve har jättevinst eller ej, så är reklamvärdet så mycket mer värt. När alla hantverkare springer omkring med ett antal sådana väskor så ger det mer i reklamvärde än lite annonser i fackpressen. Detta värde är så mycket mer värt för ett företag och jag tycker nog att man på Essve borde vara införstådda med detta.

Redigerat:
Sauer200str skrev:
Hade varit spännande att veta vad det kostar att tillverka en sån väska.
Det finns ju många ute och dem har inte funnits i all evighet.
Gissar på högt räknat kanske den kostar 50 spänn att tillverka, så nog borde det finnas marginaler att ta av för att kunna tjäna ännu mera.
För den delen så alla dem som köpt väskan för att ha annatgör ju så att essve förlorat vinsten på skruven redan där.
Dem får ju ut reklamen med väskan det borde dem tjäna mera på. Det finns fortfarande många som inte vet va essve är.
50kr?
Svårt att tro att du lyckas hitta ngn som tillverkar en sådan produkt för 50kr, 2kg plast, lite aluminiumbitar, montage m.m. plus investeringar i formverktyg i den storleken. (jobbar själv till viss del med plastkonstruktion så jag har viss erfarenhet) Frakt för den volymen är heller inte billigt.

Det va en gissning.
Grundad den på andra saker jag har hört tillverkningskostnaden, men tänker inte säga emot.
Lägsta priset jag hört i nuläget är väl 400
Jag förstår dig vad du menar med alla detaljer och delar till väskan men kvantiteten på väskorna är nog rätt stor eftersom det säljs mer än i Sverige.
Så visst startkostnaden är säkert hög men inte så hög.
En sak som gör att den är dyr är just märket.
Ingen som har lite insiderkontakter och kan få redan på fakta.
Det är roligt att spekulera men sanningen är ännu bättre ;-)

Nu är det väl inte väskan som är begränsad tillgång på utan tomlådan. Jag har inte hört någon här omkring som inte vill sälja väskor. Däremot sa handlarn här att tomlådor hade dom till att börja med gratis för sina kunder, eftersom att dom säljer skruv i lösvikt också så blev det tomlådor över men det spårade ut som det mesta som är gratis:)

Nej den verkar finnas att köpa på dem större ställena men jag tycker den känns väldigt dyr, javisst den är väldigt gedigen osv men ändå dyr.
Jag skulle med vilja ha ett flertal med det blir så mycket pengar för en tom låda som sen behöver tillbehör för att kunna användas på bästa sätt.
Det är synd att det behöver bli så med gratis prylar.
Hoppas dem ändrar sig:)

Sauer200str skrev:
Det verkar gå att få tag på lösa askar ändå
[länk]
Det är visserligen bara locket men asken finns i deras sortiment dock ej i lager.
Ja, alla storlekar av alla askar är slut. Är inte det lite lustigt?

202 fanns som jag såg det men visst jag förstår din poäng för askarna finns ju där skruvarna läggs i

Hubbe2 skrev:
50kr?
Svårt att tro att du lyckas hitta ngn som tillverkar en sådan produkt för 50kr, 2kg plast, lite aluminiumbitar, montage m.m. plus investeringar i formverktyg i den storleken. (jobbar själv till viss del med plastkonstruktion så jag har viss erfarenhet) Frakt för den volymen är heller inte billigt.
Det är förvånadsvärt billigt att producera sånt som går i stora volymer. I princip närmar du dig kostnaden för bara råvarumaterialet om du har produktion i ett låglöneland.

Verktygskostnaden är inga stora summor heller. I kina kostar ett sånt verktyg troligen mindre än 100k. Det är mindre än 1kr per låda som Essve har sålt i sverige.

Är nog inga problem att tillverka väskan och få den skeppad till sverige för under 50kr. I en container får du in över 2000 essbox och en container från kina kostar nog max 10000 om man har nåt vettigt avtal så 5 kr i frakt per väska till sverige då.

Letade lite och hittade en något mindre och lite enklare box för under 50kr i kina, då pris för ett ex direkt till slutkund.
http://item.taobao.com/item.htm?spm=2013.1.0.0.AkQH2M&id=20809455945&

Jag gissar 30kr per väska inkl frakt till sverige vid en volym på 100000.

Reser till kina och Taiwan 4-5ggr/år i just plasttillverkningsaffärer, har inte hittat någon som kan matcha de uppgifter du slänger dig med. Finns någon substans bakom så får du gärna PM:a mig kontaktuppgifter då jag ständigt letar efter nya och prisvärda tillverkare.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.