13th Marine 13th Marine skrev:
Jahapp, Side assist och utkörningshjälpen stänger av sig nästan hela tiden :worried:
Från början hände det bara vid kraftigt regn, och jag trodde att det var en del av kamerasystemet (vilket hade andra problem), nu visar det sig vara ett eget radarsystem och har börjar stänga ner sig lite närsom...
Kul, SIDE-assist la av på min Passat Alltrack 2012.
Det var radarmodulen i stötfångaren v-sida bak som hade lagt av.
9000:- kostade den att byta, jag betalade 1500:- i självrisk till Folksam, bilen har gått mer än 10000 mil, annars hade självrisken varit 750:-
 
Trevlig självrisk, jag tecknade VWs egna vilket innebär att jag har 3000kr i självrisk om jag tolkar garantivillkoren rätt.
 
R RealElwood skrev:
Alla GTE har haft uppkoppling sedan start. Krävs att man betalar för tjänsten efter 3 år. Jag fick precis 1 gratis år för att det har krånglat för många.

Så, har du en GTE har du möjlighet.
Jag var tvungen att betala från dag 1, så jag struntade i det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Trevlig självrisk, jag tecknade VWs egna vilket innebär att jag har 3000kr i självrisk om jag tolkar garantivillkoren rätt.
Ja, för mig hade det varit riktigt trist då min bil gått 11200 mil vid skadetillfället.
Folksams maskinskada gäller dessutom upp till 10 år eller 15000 mil.
Enda anledningen till att jag vågar köra en 7 år gammal VW med DSG, automat, 4-hjulsdrift
och fullsmetad med utrustning:)

Såhär ser det ut i VW egna försäkringsvillkor.
6.5 Maskin- och elektronikskada
- gäller enbart försäkrad bil av märke Audi, Porsche, SEAT, SKODA eller Volkswagen Självrisken för maskin- och elektronikskada tillämpas för i Täckningsschemat uppräknade komponenter var för sig enligt följande:
• 0-6 000 mil, självrisk 3 000 kr
• 6 001-10 000 mil, självrisk 5 000 kr
• 10 001-15 000 mil, självrisk 8 000 kr
 
R RealElwood skrev:
Den ger mer värme när man kör upplever jag, kör jag elvärme 40 minuter så blir det max 10 grader i kupen, kör man bilen kan man närma sig kanske 15-18 grader.

Nästa gång det är kallt och du kör, sätt klimaten på 20-22 grader, när elen tar slut och motorn startar då kommer värmen, det är en stor skillnad.
Elvärmaren får inte mer ström än vad man satt strömbegränsningen i laddningen till. Om man laddar med 5 eller 10A blir det inte varmt i kupén på vintern. På vintern laddar jag alltid med max ström och har satt den förinställda temperaturen till 26 grader. Då blir det varmt. Några andra saker är dock irriterande:

1. Man kan inte få förvärmda säten.
2. Avfrostning av bakrutan och backspeglar ingår inte i förvärmningen.

Detta är bara korkat, vore enkelt att programmera. En annan störande grej är att det inte går att bara slå på bilen med laddkabeln inkopplad så att värmen sätts på. Om man har glömt att programmera avfärd måste man programmera in en ny avfärd om t ex 20 minuter.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, för mig hade det varit riktigt trist då min bil gått 11200 mil vid skadetillfället.
Folksams maskinskada gäller dessutom upp till 10 år eller 15000 mil.
Enda anledningen till att jag vågar köra en 7 år gammal VW med DSG, automat, 4-hjulsdrift
och fullsmetad med utrustning:)

Såhär ser det ut i VW egna försäkringsvillkor.
6.5 Maskin- och elektronikskada
- gäller enbart försäkrad bil av märke Audi, Porsche, SEAT, SKODA eller Volkswagen Självrisken för maskin- och elektronikskada tillämpas för i Täckningsschemat uppräknade komponenter var för sig enligt följande:
• 0-6 000 mil, självrisk 3 000 kr
• 6 001-10 000 mil, självrisk 5 000 kr
• 10 001-15 000 mil, självrisk 8 000 kr
Då måste jag missat folksam, får kika lite på den.
bilen har gått 5300mil så det är lugnt på den pucken iaf.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
@Peter2400 Nu ser jag, betalar idag 544kr/månad för helförsäkringen, motsvarande för Folksam innebär 739kr tror jag, 829kr med den stora försäkringen.

Så jag måste upp i två fel om året för att täcka skillnaden i självrisk =)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Peter2400 Nu ser jag, betalar idag 544kr/månad för helförsäkringen, motsvarande för Folksam innebär 739kr tror jag, 829kr med den stora försäkringen.

Så jag måste upp i två fel om året för att täcka skillnaden i självrisk =)
Så kan det nog vara, har för mig jag betalar 680:- för deras stora paket, så jag är feg och kör tryggt före billigt.
 
F f91jsw skrev:
En annan störande grej är att det inte går att bara slå på bilen med laddkabeln inkopplad så att värmen sätts på. Om man har glömt att programmera avfärd måste man programmera in en ny avfärd om t ex 20 minuter.
Jag kan starta el uppvärmning via We Connect appen, utan att programmera en avfärdstid.
 
  • Smartphone-skärm som visar We Connect-appens gränssnitt för att ställa in bilens inomhustemperatur till 22 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och även sätta på värme på bakrutan ser jag ju nu :D
 
Finns det något enkelt sätt att stänga av värmen men ha fläkten på?
 
Vad tänker du på? När du kör?

Vet att man kan stänga av kylan genom att trycka på "ac"-knappen på klimatanläggningen, kanske också stänger av värmen? :thinking:
 
H HakanThn skrev:
Finns det något enkelt sätt att stänga av värmen men ha fläkten på?
Stäng av AC och skruva ner värmen på lägsta. Då kan du få fläkt utan värme.
 
A Avemo skrev:
Stäng av AC och skruva ner värmen på lägsta. Då kan du få fläkt utan värme.
Men skickar den inte in kall luft då?
Jag har ACn avstängd, drar sedan ner fläkten till min, sen drar jag fläkten en gång till så den visar OFF. Då är både värme och fläkt avstängd men det cirkulerar ju hyfsat bra med luft ändå på landsvägen, lite sämre i stan men funkar helt ok så länge du inte har regnblöta kläder på dig.
 
Rutorna immar snabbt för mig om klimatanl är avstängd. Vrida ner värmen blir för komplicerat: vrida ner till low, synca alla temp, ac av, luft till ruta och fläkt på lagom mkt. Sen får man vrida upp värmen igen...
Hade hoppats på en knapp för fläkt till rutan utan värme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.