13th Marine 13th Marine skrev:
Då är det väl nått fel på min bil... igen... :sweat:
Känns som jag fått ett måndagsex. :cry:
Eller så har dina inställningar ändrats, tror allt sånt styrs från infotainment. Tryck på Car och sedan kugghjulet.

Tycker jag varit där inne och letat men inte hittat nått, har bara hittat inställning för hur snabbt helljusautomatiken ska tända igen.
Får kolla en gång till.

Det första man blir blind på är ögonen, hade två val till där, bland annat dynamic light assist, båda var dock igång. Slog av och på dem, så vi får se om de hoppar igång igen.

Har en Passat GTE 2017 nu sedan en vecka tillbaka. Skön känsla att köra på el!
Men jag är besviken på räckvidden. Två tester från fulladdat till tomt gav bägge två en användbar batterikapacitet på ca 6kWh, har läst att det borde vara 8kWh. Vad får ni ut?

Första testet med förvärmd bil, landsvägskörning utan stopp, 60-70km/h hela tiden, all el avslagen: 32km, 18,9kWh/100km => 6,0kWh
Andra testet med bara 5 min p-värme innan, kort tur i stan sedan landsväg som test 1, värme o stolsvärme på: 26km, 22,1kWh/100km => 5,7kWh.
Bägge testen med 18tum sommardäck och ett par plusgrader ute.

Har testat laddningen också med en enkel elmätare på en skarvsladd, laddström begränsad till 5A för säkerhets skull: Bilen drar lite drygt 8kWh för att ladda fullt. 6 ut o 8 in ger en totaleffektivitet på bara 75%, det känns väldigt lågt. Någon annan som har provat det?

Grattis till bilen :)

Jag har samma erfarenhet av räckvidd, misstänker att det har med kylan att göra, ett kallt batteri får mer interna förluster vilket inte märks på mätarna.
Upplever att man får mer kapacitet när det är varmare.

Sen bör det också göra skillnad om man kör avfärdsladdning. Då bör batteriet iaf vara varmare från start i och med att det nyss laddats.

H HakanThn skrev:
Men jag är besviken på räckvidden. Två tester från fulladdat till tomt gav bägge två en användbar batterikapacitet på ca 6kWh, har läst att det borde vara 8kWh. Vad får ni ut?
Första testet med förvärmd bil, landsvägskörning utan stopp, 60-70km/h hela tiden, all el avslagen: 32km, 18,9kWh/100km => 6,0kWh
Andra testet med bara 5 min p-värme innan, kort tur i stan sedan landsväg som test 1, värme o stolsvärme på: 26km, 22,1kWh/100km => 5,7kWh.

Har testat laddningen också med en enkel elmätare på en skarvsladd, laddström begränsad till 5A för säkerhets skull: Bilen drar lite drygt 8kWh för att ladda fullt. 6 ut o 8 in ger en totaleffektivitet på bara 75%, det känns väldigt lågt. Någon annan som har provat det?
Får ungefär samma körsträcka.

Skiljer mycket om man inte förvärmer bilen nu när det är ner mot noll grader.
.. med förvärmd bil, avtagen värme (bilen är ju ändå riktigt varm), kör 2,0 mil i 80+ km/h => så har jag ca 25 km laddning kvar
.. med kall bil (= så man måste också värma kupén under färd), kör 2,0 mil i 80+ km/h => så har jag ca 15 km kvar

Det syns också när man laddat bilen.
.. med förvärmd bil så specar den ca 46 km körsträcka efter laddning
.. med kall bil så ligger den på ca 39 km

Kommer ca 35 km nu vid 0+ grader med förvärmning = 2 mil landsväg och sen stadskörning.

Tack för bra svar!
Upplever att räckvidden skiljer mycket, men energin jag får ur batteriet är relativt konstant.
Fick in bilen i garaget nu (mkt städande :) ). Med bilen laddad i garaget i 20 grader + förvärmning med el, varmare ute (7-8 plus) och extrem snålkörning så fick jag ut 6,2 kWh idag. Det är bara 8% mer än sämsta noteringen.
Har sett att man skall få ut 8 kWh.
Någon annan som får ut lika lite som jag?

H HakanThn skrev:
Tack för bra svar!
Upplever att räckvidden skiljer mycket, men energin jag får ur batteriet är relativt konstant.
Fick in bilen i garaget nu (mkt städande :) ). Med bilen laddad i garaget i 20 grader + förvärmning med el, varmare ute (7-8 plus) och extrem snålkörning så fick jag ut 6,2 kWh idag. Det är bara 8% mer än sämsta noteringen.
Har sett att man skall få ut 8 kWh.
Någon annan som får ut lika lite som jag?
Hur långt har bilen gått? Kan det skilja lite om bilen körts hårdare på batteriet? Men taxibilar som gått långt har tydligen ganska liten påverkan.
Påverkar 18"arna?
Behövs el-förvärmning om du laddar den i 20 gr i garaget?

Jag inbillar mig att man får ut mindre ur batteriet om man kör hårdare. Min bil har 18" till sommardäcken och 16" till vinterdäcken. Det är klart märkbar skillnad i räckvidd mellan sommar- och vinterdäck. Men att det skulle påverka hur mycket man får ur batteriet har jag inte märkt.

Miles Miles skrev:
Hur långt har bilen gått?
5700 mil
Miles Miles skrev:
Kan det skilja lite om bilen körts hårdare på batteriet?
Precis vad jag vill veta :). Skall ju finnas en garanti, och om min bil av ngn anledning har skadat batteri så kan jag kanske fixa det nu direkt efter köpet.
Miles Miles skrev:
Påverkar 18"arna?
Bytte till 16 tum vinterhjul idag, och tror det ger bättre räckvidd, men inte mer energi ur batteriet förstås.
Miles Miles skrev:
Behövs el-förvärmning om du laddar den i 20 gr i garaget?
Osäker, MEN bilen drog igång elvärmaren för fullt i alla fall, drog 10A, och det var varmt å gött ett tag när jag körde, och förbrukningen gick ner - men det kan bero på vinterdäcken också. Dock inte någon större skillnad på energi ur batteriet.

• Gilla
Miles
  • Laddar…
H HakanThn skrev:

Finns en inställning i nån av menyerna som styr hur mycket som skall laddas. Kolla så att den står på max.

Sen ska du nog inte räkna med att komma längre än 35km. Det gör jag nästan aldrig. Har kört min GTE 14000 mil nu..

S StevieGee skrev:
Finns en inställning i nån av menyerna som styr hur mycket som skall laddas. Kolla så att den står på max.

Sen ska du nog inte räkna med att komma längre än 35km. Det gör jag nästan aldrig. Har kört min GTE 14000 mil nu..
VAD ska man ha laddningsnivån till, dvs att man kan ställa in att den inte laddar fullt? Borde ju finnas en vettig anledning om den finns inlagd i systemet.

D
Miles Miles skrev:
VAD ska man ha laddningsnivån till, dvs att man kan ställa in att den inte laddar fullt? Borde ju finnas en vettig anledning om den finns inlagd i systemet.
Batteriet håller väl livslängden bäst om det håller sig mellan 20-80%?

D Drömtroll skrev:
Batteriet håller väl livslängden bäst om det håller sig mellan 20-80%?
Ok, så om man inte ska köra på ett par dgr så laddar man helst upp till 50% för att ladda sista innan man ska iväg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.