653 197 läst · 3 871 svar
653k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Låter konstigt .. jag har ACn av hela tiden, kör jag själv så hamnar värmen på ECO på de andra passagerarplatserna, jag drar ner fläkten 2 ggr til OFF - that's it!H HakanThn skrev:
Har inga problem att köra 35 km så, blir lite svalare efter 20 km men inga problem.
.. sen så har jag värmt kupén före avfärd, annars blir det svårt.
Frågan gällde ju om man kunde ja fläkten på utan att ha värme på. Och givetvis skickar den då in kalluft. Den kalluften räcker många gånger för att hålla rutorna fria från imma. Har man det helt avstängt hålls värmen bättre, men problemen med imma ökar.Miles skrev:Men skickar den inte in kall luft då?
Jag har ACn avstängd, drar sedan ner fläkten till min, sen drar jag fläkten en gång till så den visar OFF. Då är både värme och fläkt avstängd men det cirkulerar ju hyfsat bra med luft ändå på landsvägen, lite sämre i stan men funkar helt ok så länge du inte har regnblöta kläder på dig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Där har du problemet, 10000mil med diesel.
Har heller aldrig fattat det där. Jag kör själv GTE men att stänga av värmen/kylan för att komma några km längre är enligt mig att dra det lite för långt.
Jag undrar om ni är lika snåla även på bensindriften? Slår ni på AC och kör kyla på sommaren?
Värmen kanske kommer gratis från motorn, men AC-kyla drar nog en hel del extra bensin..
Jag undrar om ni är lika snåla även på bensindriften? Slår ni på AC och kör kyla på sommaren?
Värmen kanske kommer gratis från motorn, men AC-kyla drar nog en hel del extra bensin..
Av oss som kör GTE på mitt jobb vet jag att vi är i alla fall två som ofta drar ner på värmen för att förlänga räckvidden. Fast inte lika mycket och lika ofta som våra arbetskamrater hävdar. Det finns perioder under vår och höst då man klarar sig bra utan värme i bilen. Kör man på bensin eller diesel betalar man för värmen vare sig man använder den eller inte. Så det blir ingen besparing av att stänga av. På vintern kör i alla fall jag med värme.Isakare skrev:
I början testade jag lite sådant, varroligt att experimentera hur mycket det gjorde med olika inställningar etc.S StevieGee skrev:Har heller aldrig fattat det där. Jag kör själv GTE men att stänga av värmen/kylan för att komma några km längre är enligt mig att dra det lite för långt.
Jag undrar om ni är lika snåla även på bensindriften? Slår ni på AC och kör kyla på sommaren?
Värmen kanske kommer gratis från motorn, men AC-kyla drar nog en hel del extra bensin..
Enda jag grejar med nu extra med denna mot en icke-hybrid är att jag brukar lägga över till hybrid om jag kommer upp på motorväg och spara på batteriet till man kommer till en stad eller så.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Att komma någon km längre är inte poängen, i alla fall inte för mig. Poängen är att köra fossilfritt och då är det irriterande att bensinmotorn går igång bara för att hålla rutorna imfria.S StevieGee skrev:
Nej, kör aldrig kallt, ibland lite svalare (17gr?) men sitter ju i vinterkläder.Isakare skrev:
Försöker förklara det .. förvärmer bilen, har värme o fläkt avstängd, kör ett par mil utan problem i varm bil sedan blir det en aning svalare så då värme på om man vill men det är inga problem att köra vidare med lite svalare och ibland börjar rutorna imma. Testat att inte förvärma och köra iväg och värma bilen från kall kupé => kommer upp emot en mil kortare så visst skiljer det en hel del.
Tror jag aldrig haft så varmt o skönt i någon bil .. även fast jag kör utan fläkt o värme 2-3 mil. Med GTE:n så förvärmer jag nu bilen varje gång jag använder den (<10gr) vilket inte skedde med tidigare bilar som kördes iväg med kall kupé.Miles skrev:Nej, kör aldrig kallt, ibland lite svalare (17gr?) men sitter ju i vinterkläder.
Försöker förklara det .. förvärmer bilen, har värme o fläkt avstängd, kör ett par mil utan problem i varm bil sedan blir det en aning svalare så då värme på om man vill men det är inga problem att köra vidare med lite svalare och ibland börjar rutorna imma. Testat att inte förvärma och köra iväg och värma bilen från kall kupé => kommer upp emot en mil kortare så visst skiljer det en hel del.
Nej, det va bara ett klipp från Insta som dom la upp.
https://www.instagram.com/cfdiagnostic/
https://www.instagram.com/cfdiagnostic/
Nu får du läsa, ska jag åka 3-5 mil så startar jag med varm bil och kör utan värme. Kör jag 5 - 10 000 mil sätter jag på värmen från start, batteriet tar ändå slut och jag skulle nog börja frysa efter 30 min.Isakare skrev: