Tändläge på sen bara fortsätt håll.

Miles Miles skrev:
1. Vilken app? I bilens kördata får man ju info om km på bensin och h på el .. vilket inte hjälper om man vill se hur många km man kör på el. Men är det så att man kan ta km kört sedan tankning minus km körda på bensin sedan tankning?? Får kolla upp det?
Appen heter We connect. Det finns även en hemsida med funktionen. www.portal.volkswagen-we.com Efter att man skapas ett konto lagras alla resor. Mycket praktiskt när man slarvat med körjournal och funderar på när man körde och hur långt. Det går att få ner en excelfil med alla resor man gjort med bilen. Datum, hur långt, hur mycket el och bensin bland annat.

Jag vet inte om vi har olika varianter av instrument. Jag har en Golf GTE från 2018 och instrumentet är med vanliga visarinstrument. Det finns tre olika trippmätare förutom vägmätaren.

Jag har det digitala men kan kolla lite senare på frugans hur det analoga fungerar.

Stefan N Stefan N skrev:
Tändläge på sen bara fortsätt håll.
Jaaa!! Cheers! :giggle:
.. blir några knapptryck bara för att nollställa vid tankning. Får testa mig fram vad som funkar bäst. Kan ju också köra med någon tankningsapp (körjournal) som räknar ut det automatiskt när man fyller i vägmätarställning.

:thinking:
Min bil håller koll på när jag tankar och nollar själv trippmätaren som kallas "sedan tankning". Är det sån skillnad mellan de olika infotainmentsystemen?

13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Min bil håller koll på när jag tankar och nollar själv trippmätaren som kallas "sedan tankning". Är det sån skillnad mellan de olika infotainmentsystemen?
Jovisst, har sett det ... men är det totala sträckan man kört "sedan tankning" som är specad eller är det hur långt man kört på bensin "sedan tankning"?

Det är hur långt man kört sedan tankning. Jag antar att det blir problematiskt att dela upp det i mil på bensin och mil på el. Detta eftersom bilen i hybridläget använder både el och bensin samtidigt. När man tittar i den nedladdade excelfilen kan man identifiera körsträckor som skett på endast el genom att se vilka sträckor som inte har någon bensinförbrukning. Men körsträckorna som sker med 100% bensin är få.

Miles Miles skrev:
Jovisst, har sett det ... men är det totala sträckan man kört "sedan tankning" som är specad eller är det hur långt man kört på bensin "sedan tankning"?
Bild på bilens instrumentpanel som visar statistik sedan tankning med resterande körsträcka 790 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytankad, innan mätaren återställts.

Redigerat:
A Avemo skrev:
Det är hur långt man kört sedan tankning. Jag antar att det blir problematiskt att dela upp det i mil på bensin och mil på el. Detta eftersom bilen i hybridläget använder både el och bensin samtidigt. När man tittar i den nedladdade excelfilen kan man identifiera körsträckor som skett på endast el genom att se vilka sträckor som inte har någon bensinförbrukning. Men körsträckorna som sker med 100% bensin är få.
Ok ...
Ja då är det ju omöjligt att föra data över hur stor del man kör bara på el. Specad förbrukning Ø ... l/100km påverkas ju även den av hur mycket man kör på el som jag förstår så den säger ju inte mycket heller.

Tråkigt .. för man kör ju i 2 olika lägen, hybrid (bensin+el) eller bara på el. Skulle vara intressant att veta hur mkt man lyckats minska driftkostnaden med körning bara på el och jämföra med förra Passaten FSI@199hk. Se DN:s jämförelse om när laddhybriden lönar sig:

Jämförelsetabell mellan Volkswagen Passat GTE och GT DSG med pris, batterikapacitet, förbrukning och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Miles Miles skrev:
Tråkigt .. för man kör ju i 2 olika lägen, hybrid (bensin+el) eller bara på el. Skulle vara intressant att veta hur mkt man lyckats minska driftkostnaden med körning bara på el och jämföra med förra Passaten FSI@199hk.
För sträckorna som du kört på bara el kan du få fram data. Du loggar in på We connect och laddar ner en excelfil med data på alla körningar. De körningar som har 0 i förbrukad bensin har gått på bara el.

Men om du skall se ifall du sparar något så skall du väl titta på kostnaden för både el och bensin som du förbrukat och jämföra med bensinen till gamla bilen.

A Avemo skrev:
För sträckorna som du kört på bara el kan du få fram data. Du loggar in på We connect och laddar ner en excelfil med data på alla körningar. De körningar som har 0 i förbrukad bensin har gått på bara el.

Men om du skall se ifall du sparar något så skall du väl titta på kostnaden för både el och bensin som du förbrukat och jämföra med bensinen till gamla bilen.
Kan man koppla in We Connect-appen med bilen även fast man har en infotainment utan navigator .. har inte förstått hur det fungerar med alla olika appar?

Ja det går bra.

Stefan N Stefan N skrev:
Ja det går bra.
Kommunicerar den via Bluetooth?

A Avemo skrev:
Det finns en annan besläktad fråga man kan ställa här. Finns det någon som gjort en totalkostnadskalkyl som kommer fram till att det blir billigast totalt sett att köpa en ny bil jämfört med till exempel en tio år gammal? Det finns många som väljer en bil som inte är den totalekonomiskt billigaste.
A Avemo skrev:
Det finns en annan besläktad fråga man kan ställa här. Finns det någon som gjort en totalkostnadskalkyl som kommer fram till att det blir billigast totalt sett att köpa en ny bil jämfört med till exempel en tio år gammal? Det finns många som väljer en bil som inte är den totalekonomiskt billigaste.
Ja samma fråga kan man så klart ställa gällande begagnad gte jfm en begagnad passat.
Jag har möjlighet att få ut en gte på jobbet men då vet jag att det idag mest handlar om ett speciellt intresse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.