653 324 läst · 3 871 svar
653k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Det är samma med förra modellen, man kan nyttja 8 av 10kWh.
som sagt, det blir isfritt på vintern, tror det mest beror på att rutan får varm luft blåst på sig, kupen kan ibland upplevas lika kall som utomhus med elvärme. På bensinvärme blir det varmt, riktigt varmt.Miles skrev:
När du kör iväg med bilen och har elvärme för att få upp tempen så kommer din räckvidd halveras, så mycket drar elvärmen. Har du värmt med bensinvärmaren så stänger du av klimaten och klarar dig på kupevärmen i minst 3 mil innan du vill ha igång kliman, med jacka på kan du köra slut batteriet utan för stort obehag.
Så bensinvärmaren alla gånger, och soltak. Stora audiopaketet hade varit kul, men jag kör max 1500 mil per år så jag klarar mig utan den lilla bonusen.
J JohanLun skrev:
Ja, eller lite kraftigare intern värmare istället för att behöva extra värmare. Har kört Outlander PHEV och upplevde att den blev ordentligt varm på förväntningen.A Avemo skrev:
Kl.12 idag:
- bilen var fulladdad (43km)
- temp 10°C i bilen (samma som temp ute)
- ändrade elvärmen till "Hi" (ser ut att vara >30°C)
- avfärd (med uppvärmning) var inställd på 2h senare
5 min efter inställd avfärd:
- elvärmaren går fortfarande? Borde inte den sluta vid inställd avfärdstid?
- temp i bilen 17°C
- bilens laddning har sjunkit??? ... till 35km? Bilens laddsladd var inkopplad och bilen var inställd på att INTE värme med bilens batteri?
Varför sjönk laddningen till 35km?
- bilen var fulladdad (43km)
- temp 10°C i bilen (samma som temp ute)
- ändrade elvärmen till "Hi" (ser ut att vara >30°C)
- avfärd (med uppvärmning) var inställd på 2h senare
5 min efter inställd avfärd:
- elvärmaren går fortfarande? Borde inte den sluta vid inställd avfärdstid?
- temp i bilen 17°C
- bilens laddning har sjunkit??? ... till 35km? Bilens laddsladd var inkopplad och bilen var inställd på att INTE värme med bilens batteri?
Varför sjönk laddningen till 35km?
Redigerat:
Vad kör ni med för däcktryck på vinterdäcken?
Flera rekommenderar högre tryck för bättre ekonomi, 10-15 % högre enligt Gröna Bilister.
.. men sedan rekommenderar tillverkare att man bör öka några bar om man fyller däcken inomhus (trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10°C temperaturstegring) eller om man kört en bit till macken då däcken då blivit varmare när dom snurrar, hela 0,3 bar enligt Vredestein.
Flera rekommenderar högre tryck för bättre ekonomi, 10-15 % högre enligt Gröna Bilister.
.. men sedan rekommenderar tillverkare att man bör öka några bar om man fyller däcken inomhus (trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10°C temperaturstegring) eller om man kört en bit till macken då däcken då blivit varmare när dom snurrar, hela 0,3 bar enligt Vredestein.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Handlaren jag köpte av pumpade däcken innan jag hämtade bilen, blev nog 0.1-0.3 bar gör mycket.
Det har iaf på min bil inneburit att framdäcken har 2-3mm mindre mönster mitt på däcket.
Det har iaf på min bil inneburit att framdäcken har 2-3mm mindre mönster mitt på däcket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Har jag fått autogöteborska i telefonen?