Det är samma med förra modellen, man kan nyttja 8 av 10kWh.

Miles Miles skrev:
Hur räcker den inte till för dig?
Tycker inte att det blir tillräckligt varmt på vintern. Och så finns det allt för många tillfällen då man vill värma bilen och inte har tillgång till el.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Miles Miles skrev:
Hur räcker den inte till för dig?
som sagt, det blir isfritt på vintern, tror det mest beror på att rutan får varm luft blåst på sig, kupen kan ibland upplevas lika kall som utomhus med elvärme. På bensinvärme blir det varmt, riktigt varmt.

När du kör iväg med bilen och har elvärme för att få upp tempen så kommer din räckvidd halveras, så mycket drar elvärmen. Har du värmt med bensinvärmaren så stänger du av klimaten och klarar dig på kupevärmen i minst 3 mil innan du vill ha igång kliman, med jacka på kan du köra slut batteriet utan för stort obehag.

Så bensinvärmaren alla gånger, och soltak. Stora audiopaketet hade varit kul, men jag kör max 1500 mil per år så jag klarar mig utan den lilla bonusen.

• Gilla
Miles och 1 till
  • Laddar…
Det som känns idiotiskt är att det inte finns uttag för en vanlig elektrisk kupevärmarfläkt...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det som känns idiotiskt är att det inte finns uttag för en vanlig elektrisk kupevärmarfläkt...
A Avemo skrev:
Man får inte samma värme i bilen med elvärmen som med bensinvärmaren. Men rutorna isfria får man. Förra vintern var inte mycket till vinter vad jag minns. Jag använde inte bensinvärmaren speciellt många gånger eftersom jag tyckte att det räckte med elvärmen.
Ja, eller lite kraftigare intern värmare istället för att behöva extra värmare. Har kört Outlander PHEV och upplevde att den blev ordentligt varm på förväntningen.

• Gilla
Miles
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Tycker inte att det blir tillräckligt varmt på vintern. Och så finns det allt för många tillfällen då man vill värma bilen och inte har tillgång till el.
Provade elvärmaren nu .. 7°C ute, elvärmaren ställd på 22°C => resultat: 12°C

Termometer visar 12°C inne i en bil med växelspak och bilreglage i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Miles Miles skrev:
Provade elvärmaren nu .. 7°C ute, elvärmaren ställd på 22°C => resultat: 12°C

[bild]
Shit den kan ju knappast startat körde du värmare på 30min? Om man lurar och sätter på max temperatur, vad händer då? En vanlig kupé värmare på 500w hade säkert klarat 22gr på 15-20min

Icewing1 Icewing1 skrev:
Shit den kan ju knappast startat körde du värmare på 30min? Om man lurar och sätter på max temperatur, vad händer då? En vanlig kupé värmare på 500w hade säkert klarat 22gr på 15-20min
Tror det var 30 min, ska kolla imorrn och testa på max temp.

Miles Miles skrev:
Tror det var 30 min, ska kolla imorrn och testa på max temp.
Tack för hjälpen

Kl.12 idag:
- bilen var fulladdad (43km)
- temp 10°C i bilen (samma som temp ute)
- ändrade elvärmen till "Hi" (ser ut att vara >30°C)
- avfärd (med uppvärmning) var inställd på 2h senare

5 min efter inställd avfärd:
- elvärmaren går fortfarande? Borde inte den sluta vid inställd avfärdstid?
- temp i bilen 17°C
- bilens laddning har sjunkit??? ... till 35km? Bilens laddsladd var inkopplad och bilen var inställd på att INTE värme med bilens batteri?

Varför sjönk laddningen till 35km?

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vad kör ni med för däcktryck på vinterdäcken?
Flera rekommenderar högre tryck för bättre ekonomi, 10-15 % högre enligt Gröna Bilister.
.. men sedan rekommenderar tillverkare att man bör öka några bar om man fyller däcken inomhus (trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10°C temperaturstegring) eller om man kört en bit till macken då däcken då blivit varmare när dom snurrar, hela 0,3 bar enligt Vredestein.

Handlaren jag köpte av pumpade däcken innan jag hämtade bilen, blev nog 0.1-0.3 bar gör mycket.
Det har iaf på min bil inneburit att framdäcken har 2-3mm mindre mönster mitt på däcket.

13th Marine 13th Marine skrev:
gör mycket
Görmycket är aldrig bra, lagom ska det vara:)

Har jag fått autogöteborska i telefonen?

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du har tryckt vid sidan om rätt tangent.... ”för mycket” blev ” gör mycket” pga feltryckta. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.