Timer bug? Opplevde i dag tidlig at vår 330X var ute og gikk selv om timeren ikke var satt for at den skulle gå før klokken 11. i formiddag. Dobbelsjekket innstillinger inklusive kokke og dato uten at den sluttet å gå. Gikk så inn og resatte alle timer tider og programmerte inn tider på nytt. Når det var gjort forholdt den seg igjen til timeren. Noen som har vært borte i noe liknende?
 
6
Någon som vet de exakta höjdmåtten i millimeter på de olika klipphöjderna? Ser i bruksanvisning att det står att 20mm är det lägsta och det högsta läget är 60mm
Men hur är det med tex läge 4 och läge 3? Hur många mm är det på dom?
 
detta svar har jag fått av supporten = ( som jag tycker är jättebra och man får faktiskt svar från dom vilket inte alltid är nåt självklart - tyvärr. Samsung har en support som tydligen är folktom )
"Vad gäller siffrorna så har vi inte dess i centimeter utan i steg. Säg att din gräsmatta är väldigt mjuk, och du ställer klipphöjden på det lägsta för att detta ska vara två centimeter. Om din gräsmatta är mjuk kommer klipparen att sjunka ned mer och klippa lägre än två centimeter. Därför är klipphöjden i steg."
 
Min spårbildning från guidelina 2 består hos mig , visste jag inte att korridoren var ställd på max 9 skulle man kunna tro att den var på 0 . Dom sista 15-20 m går den i exakt samma spår tillbaka. Närmaste begränsningslina ligger c:a 3-4 meter ifrån så den kan inte störa. Ringde nu ÅF som ville försöka med nytt kretskort i laddningsstn. Någon som har haft problem med detta eller med sin laddningstn överhuvudtaget ?
 
Och på vilket sätt skulle ett nytt kretskort i laddstationen lösa detta? Verkar oerhört långsökt. Det är ju klipparen som styr hur den kör, inte laddstationen.

Jag misstänker att du har guiden rakt på mot laddaren under ganska många meter. Är det så så hade jag provat att göra en liten krök på guideslingan. Det verkar som om klipparen kommer in alldeles för rakt via guiden, har man en svag sväng så måste klippare korrigera för denna och det blir på olika sätt varje gång...
 
Ja, min första tanke var likadan att problemet måste ligga hos roboten. Men styrkortet i den är tydligen omständigt att byta och detta var den enkla varianten. Ja, roboten står på min altan under balkong c:a 1,5 m in från gräskant och min
guidekabel sträcker sig ytterligare 1 meter ut men det är just inte DÄR själva spårbildningen blir utan på raksträckan iinnan böjen och till slut laddn.stn. Och den sträckan är mellan 15-20 m. Hela guidelina 2 är c:a 38-39 meter och halvvägs in på den går roboten på den och skall ladda sig - och då går den i exakt samma spår varje gång ! Redan nu efter 5-6 dgrs körning kan tydligt se dessa spår. Har inte gjort tester på guiderlinorna. Men den går jättefint ut ibland och följer då guide 2 till slutändan och det funkar men detta sker väldigt sällan. Behövs tydligen inte för den väljer alla möjliga varianter att köra på. Den går inte en enda cm från guidelinan !?
 
T
Det är väl bara att testa och stänga av att den använder guiden på väg in så slipper du spåren. Borde märkas rätt snabbt om den klarar sig utan eller inte.
 
Men när den följer guiden, går den då långsamt och ryckigt eller har den hög fart?

OM jag ställer ned bredden på korridoren till 5, då går min mycket ryckigt och nära. Har jag 9 så kör den i full fart hela tiden eftersom den då inte behöver småjustera för att hålla sig inom korridoren (jämför med hur man kör bil på en bred väg, man småjusterar ju inte hela tiden bara för att man har lite variabelt avstånd till mittlinjen, utan man arbetar på att hålla en bra linje i snitt).

Att du inte har 10-15 meter rak sträcka hela vägen in indikerar ännu mer att "jag har rätt" och att problemet snarare är att klipparen går så pass rakt att den inte behöver justera för att hålla linjen...
...där jag har raksträckor på tomten så går klipparen mycket rakare och tightare mot guiden än på de andra delarna av tomten. Men eftersom mina raksträckor är så korta så får jag inga större problem ändå, det tar ett par meter för den att "svänga in" (reglerteknikspråk). Jag tror fortfarande att du skulle bli av med problemet om guiden du har problem med skulle gå i en svag böj istället, eller om du gjorde en liten böj ut på mitten av raksträckan (om det är möjligt så testa med en lös guide på gräset, så brukar jag göra för att justera dragningen). Jag har en sträcka på över 30m på min tomt där guiden går i en svag böj och där har jag inte sett några tendenser till spårbildning, trots att jag kör med korridorbredd 7 (för att klipparen skall kunna ta sig igenom en smal passage mha guiden).
 
pacman42 skrev:
Och på vilket sätt skulle ett nytt kretskort i laddstationen lösa detta? Verkar oerhört långsökt. Det är ju klipparen som styr hur den kör, inte laddstationen.
I laddstationen så finns ytterligare en liten slinga inuti bottenplattan, denna slinga har en räckvidd på 2-3m ungefär sisådär. När roboten är på väg hem och får kontakt med den slingan så vet den att nu är det dags att krypa intill guiden för att komma rätt in i laddstationen.

Man skulle kunna tänka sig att kretskortet i laddstationen av någon anledning krämar ut för hög effekt i den interna slingan. Med följd att roboten snappar upp signalen på alldeles för långt håll och kryper intill guiden allt för tidigt. Lite långsökt kanske, men inte omöjligt.
 
Gimbal skrev:
I laddstationen så finns ytterligare en liten slinga inuti bottenplattan, denna slinga har en räckvidd på 2-3m ungefär sisådär. När roboten är på väg hem och får kontakt med den slingan så vet den att nu är det dags att krypa intill guiden för att komma rätt in i laddstationen.

Man skulle kunna tänka sig att kretskortet i laddstationen av någon anledning krämar ut för hög effekt i den interna slingan. Med följd att roboten snappar upp signalen på alldeles för långt håll och kryper intill guiden allt för tidigt. Lite långsökt kanske, men inte omöjligt.
Jo, men sträckan som denna klipparen spårade på är inte i rak linje mot laddstationen utan en bit bort, så det är verkligen osannolikt att detta har med saken att göra.
 
Jag har en bild som förklarar allt. Men hur sjutton laddar jag upp den i mitt svar ?
Pacman42 - inget dumt alternativ alls - den går faktiskt med hög hastighet ( eller normal ) precis rakt fram ända tills den stora böjen jag har framför laddningstn. Böjen är c:a dryga 2 m i diameter och där kabeln ligger i ytterkant.
Gimbal - har oxå grunnat i dom banorna. Det finns en inbyggd signal som i fabr.läge står på max och den har jag grunnat på att dra ner till hälften.
en-dator = nej roboten är så långt borta så jag tror inte att den skulle finna laddn.stn utan guidekabeln , är c:a 40-50 m bort som längst. Jag har 1700 m2 gräsyta.
Pacman igen = guide2 kabeln är totalt c:a 38-39 m och gör en svag 45gr sväng halvägs in och det är nästan alltid i
den kurvan som roboten hittar slingar och går emot laddaren.
Får jag hjälp med fotot kommer ni att förstå.
Ett stort tack på förhand för all hjälp och alla förslag !!
 
här kommer fotot över mina / robotens / hjulspår i gräsmattan
kom det med ?
 
  • 330X spår.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hahaha visst gjorde det det ! Nåväl här ser ni goa vänner dels placeringen av laddstn dels hjulspåren snett upp till höger. Och detta redan efter c:a 3-4 dagar inte ens fulla dagar. Kurvan jag nämnde är precis på andra sidan kullen för
att sedan gå åt höger fram till ett staket. Som ni ser så är det gott om utrymme till höger om guidelinan2.
Pacman42 - halvvägs ner i "backen" skulle jag kunna göra en liten sväng eller rent av en S-kurva ?

I övrigt är jag jättejätte nöjd med den , den tyx komma ihåg var den inte har varit på ett tag , klipper väldigt länge i runda tal 3 - 3,5 timme före laddning som in sin tur tar knappt en timma. OK batteriet är ju sprillans nytt så det blir
kanske andra tider nästa år ??
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Snyggt, ;)

Jag kör utan guide trots en något större trädgård, och den har inga problem att hitta laddaren (även om jag fortfarande inte fattar varför den inte använder gps:en till det).
 
en-dator = å sjutton !? Har jag inte ens haft en tanke på. Jag har en guidelina 1 som går till vänster på bilden kanske max 15-18 meter nåt och den tror jag bara används att gå ut via , har aldrig sett honom komma 'hem' via den guidelinan. Men kruxet är att den klipper så länge att man tappar en beräknad ingångstid. Får redan kritik från frugan att - " den klarar sig själv utan att du behöver stå och glo på den " ......
Denna helg och kommande dagar skall jag verkligen testa alla goda råd. Blir intressant.
Trevlig Helg på er alla - värmerekord idag tydligen och det känns....puhh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.