T
i teorin kommer den att kunna klippa den smala remsan, men i praktiken kommer den att fastna, den kommer att studsa mot kanterna och göra av med en hel del tid och batteri som behövs för att klippa den stora ytan. Tror inte det är en bra lösning oavsett guidekabel.

Sidolutning är inget stort problem, klipparen kommer helt enkelt att gå lite i zick--zack om den kasar lite, nånstans runt 35 grader är nog max i praktiken, jag har några partier som är brantare och där brukar den ge upp och köra ner efter en stund. Knivigast är det om det är brant nära slingkabeln, risken att den kasar utanför området är rätt hög då så det bör du undvika.

Guidekabel på den stora ytan känns inte lönt, den kommer att hitta laddstationen fint när den står på en utstickande del sådär. Är det bara fritt framför ska det inte vara något problem (men visst spar det lite tid om det ligger en slinga ut från laddaren).
 
Så, nu har jag mätt klart men så dök Råd & Röns nya test upp.

Gardena och Husqvarna (visserligen andra modeller) hamnar sist (!). Med risk för att svära i kyrkan, men plötsligt framstår t.ex. Word Landroid 1.0 L (upp till 1600 kvm) som intressant. Deras mindre modell kom trea i R&R:s test och med en prislapp strax under 10-tusen så är det halva priset mot HQ.

Usch vad jobbigt detta blev.
 
6
Elsklingstuna skrev:
Så, nu har jag mätt klart men så dök Råd & Röns nya test upp.

Gardena och Husqvarna (visserligen andra modeller) hamnar sist (!). Med risk för att svära i kyrkan, men plötsligt framstår t.ex. Word Landroid 1.0 L (upp till 1600 kvm) som intressant. Deras mindre modell kom trea i R&R:s test och med en prislapp strax under 10-tusen så är det halva priset mot HQ.

Usch vad jobbigt detta blev.
Ett annat test som kanske är mer korrekt än råd och röns :

http://futurezone.at/produkte/zehn-maehroboter-im-vergleichstest/24.597.955
 
Så den kommer inte att köra längs med slingan på den smala remsan?
 
naoj skrev:
Så den kommer inte att köra längs med slingan på den smala remsan?
Att försöka få en robotklippare att fungera i en så lång remsa är nog inte lämpligt, inte ens om man kan leda ut den med en guideslinga. Den kommer förbruka alldeles för mycket tid och energi där.
Klipp remsan som du gjort tidigare och använd istället guiderna till tomtens nedre vänstra och övre högra hörn.
 
Tack för era tips. Nu väntar jag bara på klipparen.
 
Hei

Har kjøpt 330X og har aktivert GPS. Nonkan er det da noe poeng å bruke guidekabel fra ladestasjon eller løser GPS da utfordringen mhp å starte på rett sted for å få jevn klipp av seg selv (ladestasjon står ikke ideelt plassert i forhold til HQ anbefalinger )? Jeg har nå programmert den med guide, men hvis det ikke er noe poen så tar jeg det vekk for å sikre at det ikke blir spor.

Den er programmert med følge sløyfe inn på grunn av plassering ladestasjon, Nonkan ved to noe om det kommer program oppdatering der den vil bruke GPS til å finne ladestasjon? At den ikke gjør det i dag virker som en "Big missed oppurtunity..".

Nonkan jeg ser også at det snakkes om at at det skal komme en simkort/GPS modul for at den skal kunne sende feilmeldinger over mobil? Vet du Nonkan når dette kommer?
 
Hej,
Har en 330x som förra veckan var inne på reparation, bälgen till klippaxeln hade gått hål på.
När den var inne så gjorde de även en mjukvaruuppdatering. Nu efter några dagar tycker jag att den verkar gå mycket märkligt.
Den går mest korta sträckor, stannar och byter håll med korta intervaller. Alltså inte för att den kommer till slingan utan precis vart som hellst och när som hellst. Någon som vet om detta är någon inställning? Tar en evighet för den att komma någonstans då den ska stanna och byta håll hela tiden.
 
no_brakes skrev:
Den går mest korta sträckor, stannar och byter håll med korta intervaller. Alltså inte för att den kommer till slingan utan precis vart som hellst och när som hellst. Någon som vet om detta är någon inställning? Tar en evighet för den att komma någonstans då den ska stanna och byta håll hela tiden.
Detta finns beskrivet tidigare i tråden, klipparen använder med senaste mjukvaran gps:en mer detaljerat för att hålla sig i ett område en längre tid. Det kan se kaosartat ut, jag tyckte det också i början men min ÅF sa att man får ge den lite tid för att lära in sig på trädgården.
Jag upplever att den bara gör så i snävare områden med många hinder, ute på de stora ytorna går den som innan, dvs vänder vid linan.
Vitsen med detta är väl att få ett jämnare klippresultat på kortare tid.
 
Vet någon vilket versionnummer på mjukvaran som är den senaste?
 
Någon undrade tidigare i tråden om en app till 330. Själv har jag oxå varit konfunderad Huskvarnas reklam om en app - ibland skriver dom massor om det med bilder och allt men på nästa reklam nämns det inte alls. Nu har jag fått rejält grepp om det - Hybrid, modell 265 ACX samt som tillbehör till gamla modellen 220 och 230 för c:a 3600 kr. Så deras 'flaggskepp' har inte detta men jag antar att det kommer längre fram. Har precis köpt mig en 330 och håller på att installerar. Mycket nyfiken.
Har dessutom en 220 vid sommarstugan som jag är jättenöjd med, från 2013.
 
Är det någon med lite erfarenhet som använder sig av en enkel bevakningskamera som kolla roboten?
 
Nu har min 330 fått jobba i 2 dagar varav sista dagen c:a 16-17 timmar , tycker dock att den går för mycket precis rakt över en av guidelinorna så att det blir spår där. Båda korridorna står på max - 9m ...någon som upplevt samma sak ?
 
T
När går den över guidelinan?

På väg in eller ut,

Är det på väg ut, vad har du gjort för inställningar för fördelningen?

Är det på väg in, vad har du för inställningar på sökning av laddstation.

lite info underlättar ibland.
 
F'låt ... det är bara på väg in till stn . Sökning av stn står på fabriks.inst 3 min / resp. 11 min. Men jag provade igår kväll att lägga guide 2 i en lite längre sväng ut ifrån laddstn så att nu är avståndet ut från den c:a 3 meter och på det
viset kom själva svängen lite längre ifrån. Fördelningen ut har jag inte kollat ännu - fabrik är tror jag 20 + 20 % och det
duger rättså bra än så länge. Den klipper tycker på alla möjliga platser och har bara jobbat i 3 dagar hitills så jag får ligga lite lågt med klagomål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.