6
Automower.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En pain-ritat översikt på hur ungefär min tomt ser ut. Den svarta fyrkanten är garaget och den röda fyrkanten är laddstationen. Funkar det att sätta laddstationen till min Automower 330X i hörnan som jag gjort på bilden? Så att klipparen står i 45 graders vinkel ut mot gräsmattan? Måste hela laddstationen stå inne på gräset eller räcker det om "ingången" till laddaren är på gräset och resten utanför?
 
Redigerat:
Rekommendationen är att aldrig ställa stationen i hörn. Det funkar förmodligen ändå, men jag hade inte placerat den där. Pejlingssignalen blir lite knepig. så du kommer behöva guida in den med trolig spårbildning.

Enklaste är att läsa på om stationens placering i instruktionsboken innan du börjar lägga kabel.
 
6
Nonkan skrev:
Rekommendationen är att aldrig ställa stationen i hörn. Det funkar förmodligen ändå, men jag hade inte placerat den där. Pejlingssignalen blir lite knepig. så du kommer behöva guida in den med trolig spårbildning.

Enklaste är att läsa på om stationens placering i instruktionsboken innan du börjar lägga kabel.
Kabeln har jag redan lagd sedan min förra installation med Wiper One.
Om jag flyttar laddstationen ett par meter åt höger från hörnan då? Blir det bättre?
 
Wiper följer ju alltid kabeln till stationen vad jag vet.

Ja, men som sagt, i instruktionsboken finns förklarat hur du placerar stationen optimalt.
 
6
Nonkan skrev:
Wiper följer ju alltid kabeln till stationen vad jag vet.

Ja, men som sagt, i instruktionsboken finns förklarat hur du placerar stationen optimalt.
Jo, det är sant att Wiper följer slingan in till laddstationen.
Har inte tillgång till instruktionsboken nu på jobbet. Får kolla imorgon.
 
Nu har jag gjort slag i saken och köpt en 330x. Spännande!!!. Jag ska börja att dra kabel i helgen har jag tänkt, men har en fråga ang. begränsningskabeln när jag ska dra den runt en buske. Det står i manualen att man ska lägga kabeln under samma märla och att den inte får korsas på vägen till och från busken. Men om jag vill gräva ned den och man lägger båda kablarna i samma spår så vet man ju inte om kablarna går omlott med varandra eller ligger på varandra. Funkar det ändå? Jag bifogar en skiss för att förtydliga vad jag menar. avgränsning-ö.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har precis beställt en 330X men blev lite förvånad av säljarens besked att den app som finns inte fungerar med deras nyare modeller men att de troligen är på gång. Kan tycka att det låter konstigt att deras senaste modeller inte än har stöd för appen så är det nån som har mer info kring det så är jag tacksam.
 
6
sander10 skrev:
Nu har jag gjort slag i saken och köpt en 330x. Spännande!!!. Jag ska börja att dra kabel i helgen har jag tänkt, men har en fråga ang. begränsningskabeln när jag ska dra den runt en buske. Det står i manualen att man ska lägga kabeln under samma märla och att den inte får korsas på vägen till och från busken. Men om jag vill gräva ned den och man lägger båda kablarna i samma spår så vet man ju inte om kablarna går omlott med varandra eller ligger på varandra. Funkar det ändå? Jag bifogar en skiss för att förtydliga vad jag menar.[bild]
Strunta i att gräva ner kabeln. Bara lägg den på gräset och fäst med märlorna. Efterhand så kommer kabeln växas över och inte synas.
 
matte75 skrev:
Strunta i att gräva ner kabeln. Bara lägg den på gräset och fäst med märlorna. Efterhand så kommer kabeln växas över och inte synas.
Jag behöver gräva ned den för att jag kommer att köra bilen över den ibland.
 
Det spelar ingen roll om kabeln ligger så som du visar på bilden. Det är lite otydligt skrivet i manualen men vad de menar är att strömmen inte får byta håll, alltså kabeln som kommer från vänster måste gå runt ön åt vänster.

automower.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, legion. Jag trodde att det var på det viset, men det är som du säger lite oklart i manualen så det var skönt att få det bekräftat
 
Så där ja, då var klipparen släppt för säsongen! Allt hoppade igång som det skulle och nu kommer den få gå oavbrutet första dygnet för att komma ikapp gräset.
 
  • Gilla
sander10
  • Laddar…
Låter härligt Legion!
Jag har inte kommit lika långt än. Hoppas få provköra i påsk. Begränsningskabeln är på plats, men jag har guidekabeln kvar.
Jag har en fråga ang. guidekabelarna. Jag har tänkt att dra två guider och på ett ställe är det en ganska smal passage där båda kablarna måste passera innan de delar sig. Frågan är om det finns något minsta avstånd som det måste vara mellan guidekablarn? Jag vet att det måste vara minst 30 centimeter till begränsningskabeln men hittar ingen uppgift om avstånd mellan guiderna.
 
PROBLEM!!!
Igår blev jag klar med installationen av min 330x. Laddade den och lät den starta igång sig. Testade båda guidkablarna och allt gick lysande. Sedan lät jag den klippa på fabriksinställningen under eftermiddagen och jag lät den även jobba under natten och i morse var den ute på klippning. Efter ett tag gick den till laddstationen för att ladda. Eftersom vi skulle åka bort över dagen så ställde jag in timern så att den skulle vila till kl. 19.00, och sedan börja klippa.
När vi kom hem kl. 19.30 så var den kvar i laddstationen och när jag trycker på stopknappen för att öppna locket så står de i displayen: "Automower 330x" och inget händer ( förutom att lyset tänds i displayen) oavsett vilken knapp jag trycker på. Det händer inget ens när jag stänger av med strömbrytaren på undersidan, utan det står kvar samma text i displayen. Den har alltså "hängt" sig. Jag vet inte vad jag ska göra. Är det någon som råkat ut för något liknande eller någon som vet hur man kan komma runt problemet? Kan man göra en reset av maskinen eller programvaran?
 
Är det en ny funktion i nya mjukvaran att den ska klippa mer enligt GPS?
Min stannar länge kvar i olika sorters hörn av min trädgård.

Den åker mot ett hörn och vänder vid slingan men på vägen därifrån så stannar den efter några meter och vänder tillbaka och kör där slumpvis på det sättet i 3-4 minuter och sen släpper den iväg den.

Detta händer bara i 6-7 olika sorters hörnen på trädgården och sker bara när jag har GPSen aktiverad.
Problemet är att det känns som om den lägger väldigt mycket tid i hörnen jämfört med andra delar av gräsmattan.

Har googlat och inte hittat något mer om det än några kommentarer på något tyskt forum där någon nämnde det lite snabbt bara.

Min återförsäljare har jag inte pratat med än då jag jobbat mycket de senaste veckorna och de har haft stängt när jag kommit hem.

Någon som hört något mer om detta beteende?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.