Ska gå bra. Det du måste tänka på är hur nära Wipern vänder vid slingan. Husqvarna kör över slingan ganska långt, så kabeln ska ligga ca 30 cm från hinder. Ligger wiperkabeln närmare måste du ställa ner värdet för hur långt Husqvarna kör över.

Vi bytte ersatte en Stiga-installation som verkligen inte fungerade, klippmässigt, och satte dit en HVA 320, och det gick bra rakt över med alla värden. Enda tillägget var att vi lade ner en guidekabel för det var ganska komplicerat på en del ställen. Vi installerar för övrigt alltid guide, det är så lite merkostnad så man kan lika gärna göra det, söktiderna för klipparen att hitta tillbaka till laddning blir så mycket bättre.

matte75 skrev:
Fick min Wiper One stulen förra året och har funderat på en Automower 330X som ersättare. Skulle det funka att använda sig av den begränsningskabel som jag använt till min Wiper One? Borde väl inte vara några bekymmer?
 
  • Gilla
666kalle
  • Laddar…
6
Nonkan skrev:
Ska gå bra. Det du måste tänka på är hur nära Wipern vänder vid slingan. Husqvarna kör över slingan ganska långt, så kabeln ska ligga ca 30 cm från hinder. Ligger wiperkabeln närmare måste du ställa ner värdet för hur långt Husqvarna kör över.

Vi bytte ersatte en Stiga-installation som verkligen inte fungerade, klippmässigt, och satte dit en HVA 320, och det gick bra rakt över med alla värden. Enda tillägget var att vi lade ner en guidekabel för det var ganska komplicerat på en del ställen. Vi installerar för övrigt alltid guide, det är så lite merkostnad så man kan lika gärna göra det, söktiderna för klipparen att hitta tillbaka till laddning blir så mycket bättre.
Detta låter ju perfekt! 👍
Har idag beställt en 330X plus headlight kittet.
 
T
Ligger i startgroparna nu för att släppa ut rackaren igen, men såg att det kommit lyse till den nu, hur mycket lyser det egentligen? Lyser det bara när det är mörkt eller alltid?

och när skrället väl kört fast i nyponhäcken antar jag att den blinkar lite hysteriskt i stället för att lysa för att berätta för världen att den inte är nöjd, håller den på länge med det eller är det justerbart?

jo den gillar fortfarande buskar, men den hittar hela gräsmattan utan problem trots avsaknad av guidekabel och en ganska flikig matta där en del passager inte är mycket bredare än klipparen. Dessutom en tarm som är ca två meter bred och tio meter lång klipper den fint ända ut i hörnen. Det fungerar mycket bättre än jag nånsin trott det skulle göra så gpsmappningen gör verkligen nytta.

Hoppas bara att de lagt in laddstationen i mappningen i den nya versionen så att den vet var den är också. Känns lite fånigt när den verkar ha järnkoll på hur gräsmattan ser ut men inte ha nån som helst aning om var laddaren står :)

Slänter på ca 45-60 grader hanterar den utan problem så länge gräset inte är för blött för då blir det pulkaåkning och spridda pip, fast oftast hinner den få stopp innan den går utanför området så då hämtar den sig efter en stund och fortsätter glatt vidare. Hittills är det bara ett ställe där jag måste justera begränsningslinan uppåt slänten för att stoppa den från att kana ner i diket utanför tomten så som nybörjare kan jag inte annat än vara nöjd.
 
Så där ja, nu är min klippare uppdaterad med senaste mjukvaran. Passade även på att köpa terrängkitet med grövre däckmönster och hjulborstar.
Förra året hände det ibland att klipparen slirade och hamnade på fel sida slingan i slänter, främst när det var blött i gräset, förhoppningsvis är det problemet nu eliminerat:)
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Hej!
Jag har för avsikt att köpa en Automower till våren, och har efter diverse funderingar kommit fram till att jag nog vill ha en 330x trots att jag "bara" har ca. 1500 kvm. gräsyta, och därför borde klara mig med en mindre modell. Men det som gör att jag vill ha en 330 är att jag tycker att det verkar intressant med GPS bl.a. efter att ha pratat med en handlare som menade att om man väljer en 330 så slipper man problemet med hur man ska dra guidekabeln och hur man ska programmera maskinen för att optimera klippningen eftersom den själv håller reda på var och när den ska klippa.
Vad tror ni som har erfarenhet om det?
Fungerar det i praktiken utan guidekabel?
Jag tycker nämligen att det verkar svårt att bestämma var man ska dra guidekabeln, så därför verkar det ju vettigt att låta maskinen själv bestämma hu den vill röra sig.
 
Att köpa en maskin med överkapacitet är en bra idé, då får man betydligt större valfrihet med klipptiderna. Jag har själv en 330 och den använder både gps och guideslingorna när den ska ut och klippa.
När den ska tillbaks och ladda blir söktiderna mycket korta med guider, frågan är om den använder gpsen när den ska tillbaks? Det står inget om det i manualen.
 
T
Jag kör utan guide trots en lite komplicerad trädgård där gräsytan är drygt 2000m2 och det fungerar utan större problem. Men och andra sidan är ju batterierna fräscha. Rimligen kan det bli problem när de tappar kapaticet om några år. Med en mindre gräsmatta tvivlar jag på att guide behövs om bara laddstationen får en bra placering.

Men att lägga ut en guidekabel är ju enkelt i jämförelse med alla hundratals meter som begränsningslinan är och jag kommer att göra det nu i sommar eftersom jag ändå ska utöka klippområdet med ytterligare drygt 1000m2 :)

Min använder inte gps för att hitta laddstationen, men om den nya eller framtida mjukvaruuppdateringar fixar det återstår att se.
 
Jag vet inte om min trädgård är komplicerad, men jag tror inte det. Däremot har jag ganska många fruktträd,men de har kraftiga stammar så jag tänkte att maskinen får "studsa" mot dem för att slippa göra så många öar.
Har ni några synpunkter på det?
Sliter det mycket på maskinen?
Har för mig att jag såg någonstans att 330:n är utrustad med någon slags sensor som gör att den saktar in när den närmar sig ett träd t.ex.
Någon som vet om det stämmer?
 
tomt-öar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser min tomt ut. Jag har markerat var jag tänkt placera laddaren samt de öar jag tänkt göra.
Skulle vara jättetacksam för förslag på hur man kan dra guidekablar för att få ett bra resultat.
 
330 har inga ultraljudssensorer men det ska komma som extrautrustning, jag hoppades att det skulle komma i år men än har det inte dykt upp:confused:
Med den valda placeringen av laddstationen skulle klipparen få en ganska lång väg att följa begränsningsslingan tillbaks för laddning. Jag ritade lite snabbt ett förslag hur man kan lägga guiderna för att täcka in tomten maximalt, då kan klipparen vara tillbaks på någon minut var den än befinner sig.
untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack legion!
Synd att det inte redan fanns krocksensorer, hoppas att de inte blir jättedyra om de kommer som tillbehör.
Känns bra med synpunkter på dragningen av guiden. Ditt förslag verkar ju täcka in det mesta av tomten.
Vet du om det finns något minimiavstånd mellan guidekabel och begränsningskabel?
Jag tar gärna emot flera synpunkter och förslag om någon känner sig manad.:)
 
30 cm är gränsen mellan guide och begränsningsslinga.
 
  • Gilla
sander10
  • Laddar…
Funderar på att köpa en 330X, men har ett par frågor. Dels har jag en gräsplan på andra sidan av en asfalterad väg som jag skulle vilja klippa. Går detta att lösa? Kan man lägga ut en begränsningskapel och lyfta över klipparen manuellt ibland? Brukar även klippa ett ca 1,5 m bred remsa utanför staketet. Går det att lösa. Robomov har ju en modell som går att radiostyra med mobilen, så det hade ju funkat...
 
Jag har en till fråga angående installation.
Det är så att min granne har en AM 220 (kanske 8 år gammal), och mellan våra tomter finns varken staket eller häck. Han ska dra ny begränsningskabel i vår och eftersom jag också ska dra ny kabel så undrar jag om det finns risk för störning om våra kablar ligger för nära varandra. Eller är det så att man kan lägga kablarna tätt intill varandra, kanske t.o.m. under samma "märla"?
 
sander10 skrev:
Jag har en till fråga angående installation.
Det är så att min granne har en AM 220 (kanske 8 år gammal), och mellan våra tomter finns varken staket eller häck. Han ska dra ny begränsningskabel i vår och eftersom jag också ska dra ny kabel så undrar jag om det finns risk för störning om våra kablar ligger för nära varandra. Eller är det så att man kan lägga kablarna tätt intill varandra, kanske t.o.m. under samma "märla"?
Ska inte vara några problem alls om du väljer en 3xx, det är helt olika signaler. Om du köper en 220 eller 230 måste ni ha olika pinkod.
 
  • Gilla
sander10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.