Nonkan skrev:
Du har förmodligen en tomt som är brantare än specen?

Det har kommit en programmuppdatering som gör att klipparen hanterar slänter brantare än 45% smartare, den går lite mer på skrå. Kanske skulle vara något för dig?

Även känsligheten för spiralklippning är nerställd lite i fabriksinställningen "medel".

Detta är inte en kritisk uppdatering på något sätt, så det går bra att få den i samband med service. Om man däremot har lite svårigheter i slänter enligt ovan så kan det vara värt att få klipparen uppdaterad tidigare.
Nu har jag fått klipparen uppdaterad och det fungerar mycket bättre i slänten! uppför går nu mer riktigt bra :D.

Dock när klipparen glider nerför med låsta hjul vill den ofta försöka backa och vända istället för att helt enkelt bara åka vidare rakt fram, skumt :confused: (beteendet fanns iofs också före uppdateringen).

Jag funderar på att montera skoterdubb eller kanske prova Terrain kit som finns till 330X för att få bättre fäste och en mer kontrollerad utförskörning.

Spiralklippningen är nu mer enligt förväntan - jag har satt tillbaka känsligheten till medel.
 
Nu har det även löst sig för min del. "Glenn" var inne i tre omgångar hos återförsäljare och de hade i princip bytt all elektronik utan att felet försvann så jag fick en ny tillslut och nu funkar allt äntligen som det ska. Jag har nu haft den nya i två veckor och den bara tuggar på helt utan problem.
 
Hej, idag var jag på väg att slå till på 330:n men drog öronen åt mig när jag insåg att specen säger att begränsningskabeln får vara max 500 m. Jag har mätt upp att jag behöver ca 700 m. Är det någon som har erfarenhet av att överskrida gränsen på 500 m? Eller idéer på hur jag ska lösa det på annat vis?
 
Gystav skrev:
Hej, idag var jag på väg att slå till på 330:n men drog öronen åt mig när jag insåg att specen säger att begränsningskabeln får vara max 500 m. Jag har mätt upp att jag behöver ca 700 m. Är det någon som har erfarenhet av att överskrida gränsen på 500 m? Eller idéer på hur jag ska lösa det på annat vis?
Har testat med 800 m och det verkar fungera i det fallet, skulle dock aldrig garantera det, varje installation är unik.
 
Tack för svaret Nonkan. Är de 800 metrarna även inkluderat guidekabel? Jag behöver 700 m begränsningskabel och skulle tro att gudiekabeln blir ytterligare ca 200 m.
 
Jag har nu 750m inkl guidekablar och jag har 100% signalkvalite. Borde ju inte vara några problem med ytterligare några meter men som Nonkan säger så är det olika mellan alla installationer.
 
Gystav skrev:
Tack för svaret Nonkan. Är de 800 metrarna även inkluderat guidekabel? Jag behöver 700 m begränsningskabel och skulle tro att gudiekabeln blir ytterligare ca 200 m.
800 m med guide inräknat.

Du vet att man inte behöver gränsa av varenda litet hinder va?
 
Jag fick ett PM från HQ skickat till mej från en vänlig själ, citat:

"Allmän information

Ny mjukvara har släppts för Automower® 320/330X. Det rekommenderas att uppdatera alla osålda
Automower® 320/330X producerade före vecka 16 (serienummer lägre än 131602583) före leverans
till slutkunden. Redan sålda klippare rekommenderas att uppdateras i samband med nästa service, t ex
vinterservice.
Den nya mjukvaran innehåller följande förändringar:
• Punktklippning (ny funktion)
• Menyn Tillbehör (ny funktion)
• Max längd på begränsningskabel 800 m (tidigare 500m)
• Max sluttning 45% (tidigare 40%)
• Flera mindre förbättringar i mjukvaran (beskrivs ej i detalj i detta SB)"

Så nu blir det affär av.
 
Är det någon som vet hur man får av karossen på 330x
finns inga skruvar mer än till själva locket, verkar vara några gummin som sitter i ett spår på karossen.
 
Det är bara att rycka till en gång i varje hörn av karossen så lossnar den tillslut från gummiupphängningen.
Sen måste man öppna upp gummiploppen vid kabelanslutningen för att kunna få loss kabeln
 
Ok, har försökt lite, men vågar inte riktigt. Maskinen är helt ny och har inte startat upp den än.
funderar på att plasti dipa karossen för att skydda karossen innan jag kör igång den. För det kan väl knappt äventyra garanti?
 
Har samma problem som "erlander". Min automower har fungerat felfritt fram till för några veckor sedan. Får också felmeddelandet: "Lyft" direkt efter att den startar efter att den har laddat eller stått still pga timer. Så jäkla surt. Har varit så himla nöjd med allting hittills och så börjar det strula. Köpte HQ just för att det inte skulle strula. Ringde ÅF och de vill givetvis att jag kommer in med den. De trodde att det kunde vara åsknedslag men det verkar långsökt, känns ju som en mjukvarufråga.
 
Hej, har haft min 330X sedan juni och är mkt nöjd, gjorde uppdatering till senaste firmware, klipparen går lungnare, startar mjukt det är väl därför att den klarar större lutningar. Upptäckte samtidigt att de lagt in en ny mapp "tillbehör" i menyn där bara strålkastare finns f.n. Jag hoppas att Huskvarna ordnar dels med gps tracker dvs nyttjar befintlig gps i kombination med en sms enhet samt att man kan komunicera med den antingen via wifi eller sms för inställningar mm. Park knappen på laddstationen är bra men den borde gå på den marerade funktionen man också har i menyn.
 
6
Fick min Wiper One stulen förra året och har funderat på en Automower 330X som ersättare. Skulle det funka att använda sig av den begränsningskabel som jag använt till min Wiper One? Borde väl inte vara några bekymmer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.