Jag tror (med betoning på tror) inte att den fungerar med 330x då den inte har inbyggt SIM kort.
Får hoppas det kommer som tillbehör :)
 
Fast det står ju att den ska funka för alla Automower som har GPS enhet.
Får se om någon med 330-x kan upplysa om funktionen. =)
 
Fast den kräver ju att den ska ha ett SMS nummer att skicka kommandon till.
Inget sim kort = inget nummer.

Jag har en 330x som väntar på att nya gräsmattan ska växa till sig, men jag kan inte komma ihåg att jag sett något i manualen om SIM kort.

Håller tummarna att jag har fel!
 
MaZk skrev:
Fast det står ju att den ska funka för alla Automower som har GPS enhet.
Får se om någon med 330-x kan upplysa om funktionen. =)
320/330 har ingen GPS/SMS-enhet för kommunikation. Däremot har de GPS-assisterad klippning, men det är en helt annan sak.

GPS/SMS-enhet kommer antagligen som tillbehör, men det är inte så högt prioriterat vad jag vet, funktionerna används mest i kommersiellt bruk.
 
matsuken skrev:
* Roboten stegrar i brant slänt. Vet någon om hjulen som sitter som standard är "tunga" eller om det kommer att gå att köpa tyngre?
Du har förmodligen en tomt som är brantare än specen?

Det har kommit en programmuppdatering som gör att klipparen hanterar slänter brantare än 45% smartare, den går lite mer på skrå. Kanske skulle vara något för dig?

Även känsligheten för spiralklippning är nerställd lite i fabriksinställningen "medel".

Detta är inte en kritisk uppdatering på något sätt, så det går bra att få den i samband med service. Om man däremot har lite svårigheter i slänter enligt ovan så kan det vara värt att få klipparen uppdaterad tidigare.
 
Nonkan skrev:
320/330 har ingen GPS/SMS-enhet för kommunikation. Däremot har de GPS-assisterad klippning, men det är en helt annan sak.

GPS/SMS-enhet kommer antagligen som tillbehör, men det är inte så högt prioriterat vad jag vet, funktionerna används mest i kommersiellt bruk.
Visste inte att 320 hade GPS funktionen.
Tack för info!

Om man läser i HQ appen http://www.husqvarna.com/se/products/robotic-mowers/my-automower-iphone-app/ så finns denna info gällande GPS kommunikationsenhet:
https://www.dropbox.com/s/war20iwp6ku4guj/2013-07-07 20.39.49.jpg

2013-07-07 20.39.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om detta stämmer så verkar SMS-larm och fjärrstyrning ingå vid GPS kommunikationsenhet.
 
MaZk skrev:
Visste inte att 320 hade GPS funktionen.
Nja, det är väl bara 330 som har det, åtminstone om man ska tro HQ egna hemsida.
 
Gimbal skrev:
Nja, det är väl bara 330 som har det, åtminstone om man ska tro HQ egna hemsida.
Japp, fel av mig, blandade ihop det med passagehanteringen :surprised:


Japp, sms-larm och fjärrstyrning ingår i GPS-enheten, den är ganska avancerad (för att vara ett gräsklippartillbehör).
 
Nonkan skrev:
Du har förmodligen en tomt som är brantare än specen?

Det har kommit en programmuppdatering som gör att klipparen hanterar slänter brantare än 45% smartare, den går lite mer på skrå. Kanske skulle vara något för dig?

Även känsligheten för spiralklippning är nerställd lite i fabriksinställningen "medel".
Jo, slänten är mycket brantare än specen. Det ser ut som om klipparen har kraft nog för att ta sig upp men att den stegrar alt. slirar. Funderar på tyngre framhjul + "dubbmoddet" som diskuterats här på forumet tidigare. Eller terrain-kittet som jag länkat till ovan men det verkar inte finnas mycket info om det än så länge.

Fr om vilken programversion finns uppdateringarna du nämner? Jag har dessa nu:
Msw: 3.09.00 (2013-04-18)
mmi: 3.02.00 (2013-04-09)
ssw: 3.02.00
 
matsuken skrev:
Jo, slänten är mycket brantare än specen. Det ser ut som om klipparen har kraft nog för att ta sig upp men att den stegrar alt. slirar. Funderar på tyngre framhjul + "dubbmoddet" som diskuterats här på forumet tidigare. Eller terrain-kittet som jag länkat till ovan men det verkar inte finnas mycket info om det än så länge.

Fr om vilken programversion finns uppdateringarna du nämner? Jag har dessa nu:
Msw: 3.09.00 (2013-04-18)
mmi: 3.02.00 (2013-04-09)
ssw: 3.02.00
Det är MSW 3.11. Släpptes den 4/7. Uppdateringen hanterar just stegring bättre.
 
  • Gilla
JE46
  • Laddar…
Suck, killen som kan uppdatera hos min ÅF är på semester 2v till....

Vad krävs för att uppgradera klipparn? dator, mjukvara och specialsladd?
 
  • Gilla
mikbern
  • Laddar…
matsuken skrev:
Suck, killen som kan uppdatera hos min ÅF är på semester 2v till....

Vad krävs för att uppgradera klipparn? dator, mjukvara och specialsladd?
Kundnummer och inloggning till Husqvarna.

Märkligt att ingen annan på stället klarar det, programmet är självinstruerande och mekaniskt är det väldigt enkelt. Visserligen finns det en del ÅF som knappt sett en dator, men det krävs ändå att man kan detta för att få sälja Automower. Maskiner ska uppdateras och registreras innan försäljning, så då borde de inte kunna sälja något på 2 v heller.
 
Hej !
Jag skaffade en 330x för en månad sen. Min matta är stor >3000m2 och hyfsat komplicerad.

Det går utmärkt. Första tiden gick den 24/7, fick verkligen jobba. Det tog ca en vecka innan den var "ikapp" för gräset var långt. Nu har jag slagit på Vädertimern, den kör ca 10-12 timmar per dygn sen är den klar.
Lysande.
 
T
Idag har en 330x installerats hemma och vimsar nu runt på gräsmattan och letar buskar (han verkar gilla sådana), tillbringar ungefär lika lång tid i buskar som på gräsmattan. Gissar att jag lagt tråden för nära men han verkar glad ändå (hittills).
Kör på fabriksinställningen just nu men ska nog lyckas kladda till det på egen hand snart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.