T
har aldrig provat vädertimern, den vet ju ändå inte hur mycket jag gödslar eller vattnar så jag kryssar bara ur dagar när jag tycker den går för ofta. Börjar den göra "omotiverade" piruetter går den förmycket (eller så är det dags att rengöra den).

90gradershörn på slingan funkar ok om det är fritt bakom, men det är bättre om du kan dela upp det i två eller tre delar, har för mig att det beskrivs i manualen nånstans. Jag har nog nått hörn som är spetsigare än 90, men det är mot en nyponhäck så den kör nog in i den innan den stoppas av slingan ändå tror jag.
 
Miclec - Vet någon hur "vädertimern" fungerar ?

jag har samma funderingar - ställde in vädertimer i förra veckan , fick höja från medel till hög - läge efter 4 dagar när jag tyckte den klippte dåligt och nu idag tog jag bort den helt för nu såg gräsmattan 'risig' ut med långhåriga fläckar och helt oklippta ställen.
För otålig kanske ?
 
Har skrivit till HQ och frågat om vädertimern nu. Mest för att få veta vad som ska vara vitsen med den när det finns så pass bra möjligheter till schemaläggning. Många andra klippare har betydligt mer rudimentära möjligheter.

Angående hörnen: vill ju ha så lite oklippt som möjligt och det känns som att 135-graderssvängar kommer ge ännu mer oklippt. Jag har kanske fel beroende på den kör över slingan.

Men dom vill att man säkrar allt hårt inom området? Väggar etc? Har en friggebod mitt i alltihopa.
 
"en_dator" , Börjar den göra "omotiverade" piruetter går den förmycket (eller så är det dags att rengöra den).

Blev lite nyfiken - menar du cirkelrörelserna eller när den plötsligt gör en 90 gr sväng och kör åt ett annan håll ? Dags att rengöra ? Vad ?
I mitt fall har jag sett en tjock beläggning på knivarna som jag fått ta bort och finslipa ytan - påverkar det klippningen ? antar att det kommer från fuktigt och tjockt gräs typ klöver ?
Cirkelklippning står på medel och den funkar bra tycker jag , blir bara nån ny cirkel /dag ?
Regn och värme påverkar gräset förstås och jag har dessutom lagt på stroller-combi mot lite ogräs.
Fast det vete sjutton om det tar bort grönt småbladigt med gula blommor krypandes , växer i tuvor med dia på dryga halvmetern.
Har någon nåt bättre medel mot ogräs ?
 
T
klipparen tål att köra på saker, men självklart sliter det på chassiet, och det sliter ju på det som den kör på också. stenväggar hade jag gjort öar runt, är det trä tror jag att jag hade struntat i det. Pionerna och rosorna skyddar jag också :)
 
micleg - vid alla sten/betongytor är det nog nästan ett måste med stenplatta emellan gräs-vägg c.a 20 cm bred och lite nedsänkt så att klipparens hjul går ner på plattan och då klipper gräskanten lite bättre.
Vill rekommendera spika fast kabeln först för att sedan efterjustera/närmare lite då och då.
Jag gör sånt fortfarande 3 veckor efter montering

väntar med spänning på svaret från HQ ang vädertimern....
 
Vad gör du med kabeln när du justerar? Måste ju antingen bli lite över eller saknas lite? Funderar på att göra öglor (som dom vill att man ska göra där guidekabeln senare ska anslutas) lite här och där för att ha tillgång till lite mer kabel om ytan ska utvidgas.

Någon som har lite praktiska tips att tänka på?
 
Nu bor inte jag på en plats med särskilt mycket åska, men det känns som att HQ skulle kunna ha gjort mer för att förhindra problem. Dom skulle t ex kunna se till att slingan är jordad ner i backen när klipparen inte är ute och kör.

Finns ju något ECO-läge som stänger av spänningen i slingan när den inte kör, men den lär ju fortfarande vara galvaniskt ansluten till basstationen/kretsarna i alla fall.
 
Redigerat:
T
med piruetter menade jag cirkelklippningen, när skillnaderna minskar på gräsmattan ökar risken att den kör en cirkelklippning, men har det fastnat mycket gräs i tallriken eller runt bakhjulen så att det bromsar så blir det fler cirklar.

Det brukar gå bra att justera lite grand, men att göra en extra slinga på ett par ställen är en bra ide så att man slipper dra om så mycket. Jag har gjort det på några ställen där jag vet att jag kommer att vilja justera (fick tipset i nån tråd här på forumet och det har funkat riktigt bra).

Angående åska så är det inte mycket HQ kan göra, slingan är en enorm antenn och det enda som säkrar elektroniken är ett gnistgap på åtskilliga centimeter - att bara dra ur slingkabeln och låta den ligga kvar precis ovanpå kontaktstiftet hjälper inte om det slår nära (men är självklart bättre än inget).

På elsidan är det bättre med ett externt åskskydd, då är skyddet längre från elektroniken, och blir billigare för oss alla att byta när det behövs än om det skulle vara något inbyggt.
 
Micleg - haha ja det är lite joxigt när kabeln skall justeras, för det mesta så blir det i böjarna som jag knycker lite kabel när jag behöver mer dvs drar in den lite. Värre är det om det blir 'över'.
Ibland har jag gjort en liten slinga/böj eller låter kabeln gå i böjar upp-och-ner.
Nu har jag via jobbet kabelskor som man smälter ihop och det har utnyttjat lite.
Dock har jag gjort en skiss över hela kabelnätet, noterat diverse skarvar guidekabel noterat avstånd till olika objekt mm.
Övriga ställen har jag grävt ner kabeln via ett snedskuret snitt så att jag bara lyfter upp en 'läpp' och lägger in kabeln. Funkar bra som sjutton dessutom lätt att justera kabellängden med genom att lägga den olika djupt. Enda nackdelen är väl att gräset just där dör lite grann innan det har rotat sig igen.http://bhstatic.se/smilies/cool.gif
 
en_dator : aha , när den får lite motstånd svarar den med att göra cirklar ? Hmm får nog kolla upp detta lite mer.
Beträffande åskskyddet köpte en sånt på Clas Ohlsson och satte i eluttaget. Tar väl egentligen bara stötar längre ifrån men tja , bättre är inget tänkte jag. Köpte det dyraste ( är det bättre då ? ) och det gick på c:a 150 kr.
Usch ja - kabeln i mitt fall är c:a 450 meter och jag vill inte tänka på den när åskan går......
Jag är väldigt nöjd med klipptiden - i mitt fall c:a 3,5 - 3.75 timma + laddning 1 timma nästan.
Har ju dessutom en 220ac sommarstugan och den går en timma laddar en timma osv.
 
T
Står i manualen om cirkelklippningen (tror de äldre gör nån fyrkant istället?), ett effektivt sätt att snabbt snygga till en plätt där gräset är högre, men ju mindre skillnad det är på gräsmattan, desto mindre behöver den för att hitta något som avviker, liksom :)

Går ju att justera känsligheten också iofs, men hittills har det varit rengöring som min behövt när den snurrar (jo det kan väl vara så att jag kör den även i högre gräs i bland, men det funkar så bra det också förutom just att det kan bli lite mycket gräsgegga under skalet).

Kan inte annat än hålla med, supernöjd med klippningen, har 650m slinga ute nu med ytterligare en rulle på gång nu till helgen så att den sista stora plätten ska automatiseras också, sen är det bara vägen och bak vedboden kvar, men det kan man väl i nödfall ta själv. :surprised:
 
Fick snabbt svar från HQ:

"Vädertimern går på klippmotstånd. Ju mer motstånd desto mer klipper den och vice versa."
 
Min finns hos DHL nu men jag kommer inte kunna ta emot den förrän efter midsommar. Återkommer med hur det går, men alla tips mottages gladeligen. Jobbigt att riva upp kabel. Har dock läst manualen redan :)
 
Nybliven ägare till en 330x sedan någon vecka tillbaks & är hittills väldigt nöjd. Ca 2000 kvm klippyta.... hur pass ofta tror ni det behövs byte av bladen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.