317 498 läst · 1 132 svar
317k läst
1,1k svar
Erfarenheter AM 330X
För det mesta kör vår när vi är borta, men nu uppmärksammat att den med ojämna mellanrum vänder innan slingan. Kan vara mitt på mattan, helt olika ställen så knappast något i backen som stör.
Finns ingen felkod eller meddelande lagrat.
Enda gången den ska vända är väl vid slinga eller att den bumbar i nått? Funderar på om det är "bumb-sensorn" som är överkänslag pga skräp eller så.
Någon som vet var den sitter, eller en helt annan lösning på det udda beteendet?
Finns ingen felkod eller meddelande lagrat.
Enda gången den ska vända är väl vid slinga eller att den bumbar i nått? Funderar på om det är "bumb-sensorn" som är överkänslag pga skräp eller så.
Någon som vet var den sitter, eller en helt annan lösning på det udda beteendet?
Det är gps:en som styr den när den gör såengs skrev:För det mesta kör vår när vi är borta, men nu uppmärksammat att den med ojämna mellanrum vänder innan slingan. Kan vara mitt på mattan, helt olika ställen så knappast något i backen som stör.
Finns ingen felkod eller meddelande lagrat.
Enda gången den ska vända är väl vid slinga eller att den bumbar i nått? Funderar på om det är "bumb-sensorn" som är överkänslag pga skräp eller så.
Någon som vet var den sitter, eller en helt annan lösning på det udda beteendet?
När den vänder innan slingan är det gpsen som jobbar, den vill ibland vara kvar på ett visst område. Oklart hur det fungerar då det bara är ibland den gör så.
Som svar på tidigare funderingar om gpsen, används den också för att leda ut klipparen via guiden till olika områden efter laddning, antagligen jämnt fördelat över tomten med hjälp av kartan.
Som svar på tidigare funderingar om gpsen, används den också för att leda ut klipparen via guiden till olika områden efter laddning, antagligen jämnt fördelat över tomten med hjälp av kartan.
Jag vill minnas att det står i handboken att det där "stoppa och vända"-beteendet är inprogrammerat och sker utan att GPS:en är inblandad. Med jämna mellanrum gör den så helt enkelt. Kanske påverkas det av hur mycket den har åkt rakt fram utan att krocka med något. Det är ett sätt att variera slumpen.
"Robotgräsklipparen vänder sig om och håller sig på ett litet område i flera minuter"Micleg skrev:Jag vill minnas att det står i handboken att det där "stoppa och vända"-beteendet är inprogrammerat och sker utan att GPS:en är inblandad. Med jämna mellanrum gör den så helt enkelt. Kanske påverkas det av hur mycket den har åkt rakt fram utan att krocka med något. Det är ett sätt att variera slumpen.
Beteendet är helt normalt för Automower® 430X och 450X med GPS-stödd navigering och bidrar till ett jämnt resultat.
Sidan 51 i manualen antyder att den håller reda på var den klippt: "Med fabriksinställningarna i Automower® 330X används en inbyggd GPS för att kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor som behöver klippas härnäst. På så sätt kan Automower® 330X automatiskt hitta till svårnådda delar av arbetsområdet. Om GPS-stödd navigering används behöver inga manuella inställningar göras."
Sidan 53: "GPS-stödd navigering använder en inbyggd GPS för att kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor som behöver klippas härnäst. Efter några dagars drift har robotgräsklipparen skapat en karta över arbetsområdet och var guidekablarna är placerade. På så sätt kan Automower® 330X automatiskt ställa in sträcka och proportion till svårnådda delar av arbetsområdet."
Lyckas inte hitta det där om start och stopp nu så det kanske är baserat på GPS-koordinaterna. Dom ändras ju "ett steg" efter ca 5 meter vilket brukar vara ungefär hur långt den kör innan den byter håll eller vänder helt och hållet.
Sidan 53: "GPS-stödd navigering använder en inbyggd GPS för att kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor som behöver klippas härnäst. Efter några dagars drift har robotgräsklipparen skapat en karta över arbetsområdet och var guidekablarna är placerade. På så sätt kan Automower® 330X automatiskt ställa in sträcka och proportion till svårnådda delar av arbetsområdet."
Lyckas inte hitta det där om start och stopp nu så det kanske är baserat på GPS-koordinaterna. Dom ändras ju "ett steg" efter ca 5 meter vilket brukar vara ungefär hur långt den kör innan den byter håll eller vänder helt och hållet.
Finns under felsökning, kopierade ju texten därifrån
Hej alla.
Håller på att installera en 330X och skall dra två guidekablar. Laddstationen står i änden av en smal passage. Har inte hittat i manualen hur man drar de två guidekablarna ut från stationen. Kan de gå "huller om buller" i en slang (flexrör) 3 meter ut från stationen för att sedan dela sig?
Håller på att installera en 330X och skall dra två guidekablar. Laddstationen står i änden av en smal passage. Har inte hittat i manualen hur man drar de två guidekablarna ut från stationen. Kan de gå "huller om buller" i en slang (flexrör) 3 meter ut från stationen för att sedan dela sig?
Gps som jobbar, den får områden 1-5 där prio är omr 1 sen går den vidare till omr 2 osv. När den sen dockat i laddstationen får den nya områden 1-5 osså pysslar den på så. Krock sensorerna sitter i bakkant på klipparen.engs skrev:För det mesta kör vår när vi är borta, men nu uppmärksammat att den med ojämna mellanrum vänder innan slingan. Kan vara mitt på mattan, helt olika ställen så knappast något i backen som stör.
Finns ingen felkod eller meddelande lagrat.
Enda gången den ska vända är väl vid slinga eller att den bumbar i nått? Funderar på om det är "bumb-sensorn" som är överkänslag pga skräp eller så.
Någon som vet var den sitter, eller en helt annan lösning på det udda beteendet?