Och skulle den hamna utanför känner den direkt av det förutsatt att slingan har spänning. Har den inte spänning stannar klipparen inom någon sekund. Det enda ställe där fysiska hinder rekommenderas är där klipparen kan kasa ner.
 
Ok, jag tänker mig fallet att strömmen går när klipparen är på väg mot slingan och är nån meter bort. Då försvinner väl signalen och klipparen "ser" inte slingan.

För hur vet den att den är innanför eller utanför slingan sålänge den inte har sett slingan?
 
Den stannar så fort den inte hör slingan, vare sig det beror på avstånd eller spänningsfall. Är det spänning över slingan kan den avgöra om den är på insidan eller utsidan (elektriskt fält). Det är helt enkelt bombsäkert så länge den inte kan rasa ner förbi slingan och hamna i vatten t ex.

Det finns ett maxavstånd mellan slingans kanter på grund att klipparen inte får kunna vara för långt från någon kant och då inte höra den varvid den då skulle stanna mitt på gräsmattan.
 
Redigerat:
Men detta är väl ganska standard på de flesta klippare idag. Tex på en Worx av årets eller förra årets modell. Bryt strömmen till laddstationen och slingan, maskinen stannar inom x sekunder. Scenariot att klipparen ramlar förbi begränsningstråden av någon anledning tex ramlat utför en slänt, omedelbart stopp med felmeddelande "utanför arbetsområde". Inga som helst konstigheter.
 
Om den klarar av att stanna ja. Bruksanvisningen säger att man ska ha fysiska hinder mot "farliga" kanter för att undvika olyckor; diken, dammar etc.
 
Aha, jag fick för mig den bara såg slingan om den råkade komma i närheten medan den kör. Men det låter ju rätt safe då med andra ord :)
 
Harald Blåtumme skrev:
Men detta är väl ganska standard på de flesta klippare idag. Tex på en Worx av årets eller förra årets modell. Bryt strömmen till laddstationen och slingan, maskinen stannar inom x sekunder. Scenariot att klipparen ramlar förbi begränsningstråden av någon anledning tex ramlat utför en slänt, omedelbart stopp med felmeddelande "utanför arbetsområde". Inga som helst konstigheter.
På Worx verkar det inte fungera. Nästan varje test man läser så rymmer deras maskiner.

Har haft min 330x tre säsonger och den har klarat vår väg hela tiden, trots att det lutar lite.
 
naoj skrev:
På Worx verkar det inte fungera. Nästan varje test man läser så rymmer deras maskiner.
Det måste vara någon gammal test i så fall... kanske ett felaktigt exemplar eller kass installation som blivit till en skröna vad vet jag. Varken min eller svärmors har några som helst rymningstendenser och jag har svårt att tro andra skulle ha problem med detta idag (Worx-trådarna hade varit nerlusade med rapporter om detta om så vore fallet).
 
Harald Blåtumme skrev:
Det måste vara någon gammal test i så fall... kanske ett felaktigt exemplar eller kass installation som blivit till en skröna vad vet jag. Varken min eller svärmors har några som helst rymningstendenser och jag har svårt att tro andra skulle ha problem med detta idag (Worx-trådarna hade varit nerlusade med rapporter om detta om så vore fallet).
Worxtrådarna är nerlusade med rymningsproblem men det är nog löst sen några år tillbaks så någon skröna är det inte.
 
Jag har också läst i några tester att deras Worx-exemplar har lyckats rymma, men jag tycker det verkar märkligt. Jag ägde förrut en Worx som gått i ett par säsonger men aldrig lyckats rymt. De gånger den av någon anledning lyckats tagit sig utanför slingan har den stannat direkt. Inte heller vänner eller bekanta som äger en Worx har varit med om fenomenet. Jag skulle inte generalisera och säga att det är särskilt vanligt hos Worx-klipparna, utan snarare måste det vara måndagsexemplar.
 
Hade en Stiga 520 som gjorde samma sak. Rymde utanför slingan och bara fortsatte. Klippte minst 20 meter innan den stannade mot en häck eller motsvarande. Hände ett flertal gånger. Slutade med att vi bytte till en Automower som inte rymt en enda gång.
 
En annan fråga - jag har en passage som är c:a 90 cm bred. Hur lägger jag begränsningsslingan och guidekabel där?

Lägger jag begränsningsslingan 30cm innanför kanten så blir det ju inte mer än 30 cm mellan båda slingorna. Blir det int för tajt att lägga guiden där då?
 
legion skrev:
Worxtrådarna är nerlusade med rymningsproblem ....
Ge gärna något aktuellt exempel så kanske jag förstår vad du menar. Luskat rätt mycket i dessa trådar och vet faktiskt inte vad du refererar till.
 
Harald Blåtumme skrev:
Ge gärna något aktuellt exempel så kanske jag förstår vad du menar. Luskat rätt mycket i dessa trådar och vet faktiskt inte vad du refererar till.
Nej, leta och förstå får du göra själv, som jag skrev så är det några år sen detta var ett problem för Worx.
Dessutom kan vi väl bordlägga frågor om Worx i denna modellspecifika tråd?
 
legion skrev:
Nej, leta och förstå får du göra själv, som jag skrev så är det några år sen detta var ett problem för Worx.
Dessutom kan vi väl bordlägga frågor om Worx i denna modellspecifika tråd?
Jag kände mig bara tvungen att ge litet feedback på hur varje vettig klippare reagerar i de situationer som utpekades. Jag gav Worx som exempel. Någon gick igång på detta och påstod saker som inte stämmer ang Worx, jag bemötte detta med fakta hur det förhåller sig i verkligheten.

Jag är mer än glad att släppa alla referenser till hur en Worx-klippare hanterar situationerna, detta eftersom det tycks vara vad som förväntas även av andra klippmodeller tex den som diskuteras i denna tråd.

End of discussion från min sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.