PNO skrev:
Har kört en 330x hela sommaren nu. Enda stoppen har varit för fallfrukt. Väldigt nöjd hittills. Men par saker har jag funderat på:

Vad är er erfarenhet av klipparens förmåga att "lära om" om man utökar eller ändrar i installationen? Vi första start så kilade den ju ikring fullständigt planlöst i några dagar för att sedan bli bättre och bättre på att beta av områden systematiskt, inklusive alla små prång och skrymslen. Men det känns som om den har svårare med småytor i de delar jag lagt till senare. Kanske löser sig med tiden, eller är det bara att återställa GPS-karta för att få någon ordning på detta beteende?

Vädertimer och ojämt växande gräs är jag inte heller helt nöjd med. Största delen av min gräsmatta är mager och skuggad av flera träd, men en annan större yta är nysådd f.d. åker där gräset växer som bara den. Tyvärr verkar vädertimern ta fasta på tillväxten i de magraste områdena och strunta i att de nysådda blir väldigt långa. Har någon liknande erfarenhet och vad gjorde ni i så fall åt det?
Har fått rådet flera gånger att det är bra att återställa gps-kartan om man ändrar i trädgården. Tar några dagar för den att göra en ny men resultatet blir nog bättre än att låta den slumpmässigt hitta nya områden.
Vädertimern har jag aldrig använt på fyra säsonger av samma anledning som du nämner, gräset växer olika fort runtom på tomten.
 
Har idag dragit mer begr.tråd , 4 öar till blev det . I dolda menyn (tackar ) bytte jag till komplex och ja ,den går saktare . Krockar lite försiktigare nu :) .Automatisk passage hantering var på . Laddstationen lyser grönt även när guiden kopplas , fann även info om signal i olika trådar som inte säger mig nåt,ser ut såhär ;
a-loop A signal v fram 173 h fr 172 v bak 161 h bak167 .
G.F.N VF HF VB HB
G1 92 102 -92 114
G2 0 0 0 0
F -292 -287 192 197
N 142 -271 -151 160
Kvalitet 100
Korridor bredd står nu på : begränsning 1-6 , guide 1 4 ,automatisk passagehantering är på och den fortsätter att grensla tråden både när den ska hem och ladda och när jag trycker på park . Har även provat några andra värden med samma resultat . ??? Erik
 
Korridor på 4 på guiden är ju inte jätte högt. Har du testat att ställa den på 9?
 
Testar det imorgon , men som jag förstår ska den alltid gå till vänster om guiden , upp till det värde som anges . Aldrig grensla . Har jag missförstått ?
 
erik832995 skrev:
Testar det imorgon , men som jag förstår ska den alltid gå till vänster om guiden , upp till det värde som anges . Aldrig grensla . Har jag missförstått ?
Ja, på väg tillbaks till laddstationen går den till vänster om guiden, således går den till höger om guiden på väg ut. Här gäller det att tänka rätt när man lägger slingan annars kan man få problem vid trånga passager eller hinder.
 
erik832995 skrev:
Testar det imorgon , men som jag förstår ska den alltid gå till vänster om guiden , upp till det värde som anges . Aldrig grensla . Har jag missförstått ?
Mitten på klipparen är ju mer eller mindre till vänster om guidenkabeln beroende på bredd och vilka signal styrkor man får. Men 0 i korridorbredd motsvarar mer eller mindre att klipparen gränsar kabeln. Sen hur långt till vänster om kabeln klipparen kör beror på hur stark signal man får. Vilket i sin tur beror på hur lång guidekablenkretsen är och hur god kontakt det är i skarvar och anslutningar. Max rekommenderad längd på guiden är 400m. Och då ska man naturligtvis räkna in hela guidekablen ifrån laddstationen till där den är ansluten mot begränsningskabeln. Men även den biten av begränsningskabeln som går ifrån där guiden är inkopplad till där den är ansluten på den högra kontakten på laddstationen när man står på gräsmattan framför laddstationen. Blir denna sträcka allt för lång så sjunker signalstyrkan och guidekorriden kommer bli smalare.
 
legion skrev:
Ja, på väg tillbaks till laddstationen går den till vänster om guiden, således går den till höger om guiden på väg ut. Här gäller det att tänka rätt när man lägger slingan annars kan man få problem vid trånga passager eller hinder.
Ja ,så tänkte jag när tråden drogs ( efter tips här ) , gick nära ,ca. 30 cm från 3 träd som står längs guidevägen .
Finns även några träd 2-3 meter ifrån på vänster sida .
Sen monteras några krockskydd på dessa med följd att klipparen träffade dessa på väg hem och började leta igen .
Har även sett att den missar guiden ibland . Åker tvärs över när den ska hem och ladda .
 
Att den missar guiden på väg hem för laddning är kanske så enkelt som att den inte har börjat leta efter den. Om du kör med standard inställning så kör den i 3 minuter och letar slumpmässigt efter laddstationen och dess radiosignal den sänder ut innan den börjar leta efter guiden. Det går bra att ändra så den även börjar leta efter guiden direkt om du vill det.
 
Vid kalibrering av guideslinga , hur ska den bete sig ? Min backar ut , vinglar lite framför station några sekunder sen börjar den klippa gräs.
 
erik832995 skrev:
Vid kalibrering av guideslinga , hur ska den bete sig ? Min backar ut , vinglar lite framför station några sekunder sen börjar den klippa gräs.
Ja den brukar köra framför laddstationen över guidekablarna en stund. Sen ska du få ett meddelande att kalibreringen är genomförd.
 
Kalibrering gjord , skulle testa guide in för då meddelande att test guide ut ej är gjord , klipparen kommer att grensla guide på väg in . Stämmer . Kan inte finna Testa Guide UT .??
 
Kan det vara så att klipparen måste stå i laddaren för att man ska kunna välja det?
 
erik832995 skrev:
Kalibrering gjord , skulle testa guide in för då meddelande att test guide ut ej är gjord , klipparen kommer att grensla guide på väg in . Stämmer . Kan inte finna Testa Guide UT .??
Test ut finns under yttäckning. Där kan man testa varje zon/startpunkt man ställt in. Då ska klipparen som MartinP666 säger stå i laddstationen. När man kör test, både in och ut. Så kör klipparen alltid på max inställda korridorvärde/avstånd ifrån kabeln.
 
Redigerat:
Tackar , det ska provas när jag är hemma . Men den klipper bra !
 
Kom nyss hem , skulle åtgjärda ; kallar hem den med parkknappen , den kommer smygande nån meter ifrån guiden ! ?? Körde sen enligt de anvisningar jag fått av er experter , test UT , test IN och allt fungerar ! Undrar bara om den lärde sig själv under veckan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.