Gick precis ut & kollade.....roboten hade hittat tillbaks till stationen & laddades....jag drog ut roboten & jodå....stationen lyser grönt.
 
Installerade och startade min i helgen ! Gick över 3 timmar på en laddning !Finns det ngt sätt att få den att krocka lite
"mjukare" med tex. träd ? Frugan tror inte att barken håller i längden ,körsbärsträd . Om man ändrar trädgårdsform till komplex , hjälper det ?
 
erik832995 skrev:
Installerade och startade min i helgen ! Gick över 3 timmar på en laddning !Finns det ngt sätt att få den att krocka lite
"mjukare" med tex. träd ? Frugan tror inte att barken håller i längden ,körsbärsträd . Om man ändrar trädgårdsform till komplex , hjälper det ?
Lägg slinga runt träden. Eller slå ner grövre pinnar runt som gräsklipparen krockar med istället. Eller köp barkskydd och linda runt stammen.
 
erik832995 skrev:
Installerade och startade min i helgen ! Gick över 3 timmar på en laddning !Finns det ngt sätt att få den att krocka lite
"mjukare" med tex. träd ? Frugan tror inte att barken håller i längden ,körsbärsträd . Om man ändrar trädgårdsform till komplex , hjälper det ?
Grattis till HQn! Hälsa att experterna på byggahus säger att det inte är någon risk :)

Om det är små späda träd kan du göra öar runt träden. Alternativt kan du omringa dem med något som den får krocka mot, t.ex pinnar som du hamrar ner.

Edit: quick var kvickare och han före.
 
Grannen har en gardena , klarar mkt färre kvm. skulle inte funka hos oss då biytan är 200 kvm . Men den krockar försiktigt ! Hur ger man klipparen fridagar ? Kunde ändra tiden den klipper men inte mindre än en minut .
 
Gardenan kör långsammare och krockar där för snällare. Den behöver ju inte ha lika bråttom som en 330/430x som ska hinna med mycket mer på samma tid.

I Timer menyn kan du gå in och ställa vilka tider du vill att den ska köra var dag för sig. Går även att ställa in två olika perioder per dag. Och kopiera tider till andra valda dagar m.m. För att få en fridag bockar du ur både period 1 och 2 på önskad dag.

Här finns instruktionsboken:
http://m.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2016_EUsv/HUSO2016_EUsv__1157866-01.pdf
 
Redigerat:
engs
Om man vill lägga betong-/stenplattor runt något för att undvika kantklippning, samt att det kan finnas hinder på bortsidan plattan man vill undvika krocka med. Så får jag fram att de bör vara 25cm i bredd, eller har ni någon annan uppfattning erfarenhetsmässigt?

Tar man 35cm från ett större hinder enligt manualen och lägger tråden 10cm från kanten på plattan får jag 25cm kvar. Men på de ställen jag har tråden 10cm från plattor nu, så känns 25cm väl tilltaget på hur långt in på plattan den kör, iaf enligt ögonmåttet...

Kanske den kommer in 25cm i en viss vinkel mot tråden och man skulle kunna minska detta om det inte gör något att den krockar någon gång ibland?
 
35cm är tilltaget med marginal. För ställen där man absolut inte vill att den ska köra emot. 32cm brukar vara tight men kan gå emot nån gång ibland om det vill sig. Angående plattor så är ju 25cm minimum . Men jag har märkt oavsett hur nära man lägger tråden så klipps inte allt gräs hela vägen till plattan ändå. Det gräset närmst plattan vill hellre lägga sig ner över plattan än att bli klippt. Men det är snabbt fixat med trimmern ;-)
 
Har iofs bara erfarenhet av 310 men där räcker det (med originalinställningar) att placera slingan ca 30 cm från hinder om man kan acceptera att den nuddar hindret ibland. Sätter man den 32 cm från hindret, eller minskar inställningarna för sträckan den får passera slingan med ett par cm, bör man vara helt säker på att den inte vidrör hindret och då borde det räcka med en vanlig marksten som väl brukar vara 21cm på längden. Kan ju dock tänkas att 330 behöver en aning mer utrymme då den ju är lite större.
 
Redigerat:
Till helgen blir det att dra lite ny kabel , Några öar vid ömtåliga träd . Skarvhylsor , är de jag fann på clas-olson lika bra (samma?) som hq orginal ? Tyckte att de som följde med klipparen kändes bra , Erik
 
erik832995 skrev:
Till helgen blir det att dra lite ny kabel , Några öar vid ömtåliga träd . Skarvhylsor , är de jag fann på clas-olson lika bra (samma?) som hq orginal ? Tyckte att de som följde med klipparen kändes bra , Erik
De skarvklämmor som följde med i installationspaketet blev jag inte imponerad av. Två stycken har släppt i samband med justering av slingan.

De fukttäta skarvhylsorna på CO rekommenderas varmt. Både bra och billiga.
 
mg765 skrev:
De skarvklämmor som följde med i installationspaketet blev jag inte imponerad av. Två stycken har släppt i samband med justering av slingan.
Är det de silikonfyllda blå/fyllda så vill jag hävda att de funkar alldeles utmärkt, OM du lägger ihop kablarna och gör en knut (halvslag) som dragavlastning innan du trycker ihop skarvdonet över kabeländarna. Sen gör du ett snitt med spaden i gräsmattan och trycker ner skarven. Det har blivit ett antal skarvar av den typen sen 2012 och INGEN har glidit isär där jag har gjort en knut. ☺️
 
Redigerat:
Ett annat problem är hur den följer guiden hem , den grenslar kabeln . Går i sina egna hjulspår , ska ju inte göra så . Korridorbredden är inte inställd på 0 . Har dragit kabeln nära hinder på höger sida för att få max utrymme till vänster,
när den grenslar kabeln så slår den i ett buskstöd , stoppar ,vänder och börjar om . Kan enkelt flytta buske eller kabel men varför går den grensle istället för i sin korridor ? Vill ju inte ha hjulspår .Erik
 
mg765 skrev:
De skarvklämmor som följde med i installationspaketet blev jag inte imponerad av. Två stycken har släppt i samband med justering av slingan.
Min erfarenhet är att kabeln sitter stenhårt i 3m skotchlok som följer med HQ:eek: det är omöjligt att dra isär skarven. Kabeln ska inte skalas för då blir skarven givetvis kass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.