Hej , har nu köpt en 330x , ska försöka installera till helgen .
Ska fräsa ned begr.kabeln , motorsåg / cirkelsåg . Har en av varje som inte är i toppskick . ?
Peta ned kabeln , är det nån som provat att trä kabeln genom ett rör på 1,5 meter och använda som verktyg till detta ?
Lämpligt rör, 10 mm koppar ? En liten bock i änden ?
Guide kabel , står att klipparen går till vänster om den på väg hem . Skall man då lägga kabeln nära hinder och gränskabel på höger sida ? ( min .30 cm.) Eller får jag andra problem av det ? Erik
 
Klipparen går på samma sida om guiden, tänk vänster sida sett in mot stationen eller på väg in har klipparen guiden på sin högra sida och på väg ut på sin vänstra sida
 
erik832995 skrev:
Peta ned kabeln , är det nån som provat att trä kabeln genom ett rör på 1,5 meter och använda som verktyg till detta ?
Lämpligt rör, 10 mm koppar ? En liten bock i änden ?
Erik
Jag och polaren gjorde ett verktyg som fungerade perfekt.Ska du ändå börja bocka ett rör, kopiera den hör så drar du all kabel du har råd med på en timme :)

https://www.byggahus.se/forum/threa...gs-tomtgraens-hq-am-430x.278451/#post-2509600
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
galento
erik832995 skrev:
Hej , har nu köpt en 330x , ska försöka installera till helgen .
Ska fräsa ned begr.kabeln , motorsåg / cirkelsåg . Har en av varje som inte är i toppskick . ?
Erik
Du har inte funderat på att leja bort det och få gjort med maskin ? Vi tyckte det var värt pengarna.
 
Får jag ge ett tips kanske om man inte ska gå all in och börja bygga verktyg. Alla äger ju inte en svets... (fast jag måste säga att jag är imponerad av ambitionsnivån! :))
Vad jag gjorde:
1. Skär genom gräset där du vill lägga kabeln med en vanlig kantskärare: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ll-trä-108cm?gclid=CJCdwv-n2s4CFUK4Gwod1VQNhQ
2. Tag den medföljande pipetten på en fogspruta och dra igenom kabeln. Man behöver kapa lite i toppen och ev kan man slitsa upp den för att kunna ta av den från kabeln om man lägger blandat uppe på gräset och nerlagt. Givetvis går det bra med vilket rör som helst som är lagom tunt men fogsprutepipetten är bra. Du kommer ner ett par cm och det räcker.
3. Lägg ner kabeln genom att dra pipetten med kabeln i grässkåran. Detta funkar super. När du skurit genom gräsrötterna så lägger du sedan kabeln i promenadtakt. Jag drog två guider och begränsningskabel för 1300 kvm på en kväll. Men då la jag kabeln med märlor på sina ställen där det var rakt och plant. Men fort gick det på vår tomt som är allt annat än enkel (murar, slänter, gångar mm).

Att leja detta skulle ta lika lång tid i admin (ringa, prata, fakturor etc) som att göra det själv. Man behöver inte gå över ån efter vatten om man inte har vääldigt stort och komplext.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stoneage och 1 till
  • Laddar…
galento
Ja det beror nog en del på hur stort man har.Vi har drygt 3700 m2 gräsyta och killen installerade två maskiner och lade all kabel på ca 4 timmar,ink ett 15 tal "öar".Vi fick köpa en del extratråd också för det som följde med (320+330) räckte inte.

Vi tycker nog att det kan vara bättre att betala lite och få hjälp och få det färdigt ibland.Och detta hade vi inte på långa vägar fått klart själva på samma tid som killen med maskinen ink admin.
 
Tack för tipsen !
 
Om ni gör om rabatter, gångar et.c och behöver lägga om kabeln,så är det enklare att ha märlat fast kabeln och med lite extra kabel på strategiska ställen (bara dra fram och tillbaka ett par, tre ggr). När jag la kabeln initialt hade jag en satellitprint och ritade hur jag drog samt vart jag la extra kabel et.c. Grymt att ha efter några år... Svårt att hitta kabeln ändå, då den växer över på några veckor.
 
Redigerat:
Jag installerade en 330x med en Automower Connect vid min sommarstuga i somras. Allt har fungerat bra fram till nu. I veckan fick jag ett larm från Connect som säger "Utanför arbetsområdet" och jag kan inte längre komma åt några inställningar. Ringde en granne som tittade på klipparen. Den stod still nära begränsningslinan så han flyttade in den i laddstationen under vilda protester i form av larm från klipparen. Jag har pin-koden uppskriven på landet och kom inte ihåg den så han kunde tyvärr inte mata in den.

Min fråga till er är varför larmet fortfarande är kvar i Connect? Borde det inte försvinna när klipparen är på plats i laddaren? Den har stått kvar sedan dess och inte klippt enligt inmatat schema.

Ska åka de 50 milen nästa helg för att kolla läget, men vill förstå om jag kommer att ha tekniska problem som t.ex avbrott i begränsningsslingan eller om allt löser sig när jag slår in pin-koden.

Dessutom så finns det en bra teknisk manual i denna länk https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-automower-2013.202054/page-12#post-1790057 och undrar var man kan hitta en motsvarande manual till 330x :rolleyes:

Kenta
 
Klipparen är låst tills pinkoden slås in vilket ju är hela meningen med att ha en kod.
 
  • Gilla
KentaBro
  • Laddar…
Tack!
Det var det jag misstänkte. Då kommer jag förhoppningsvis inte ha problem nästa helg :)

Man kan ändå tycka att när den finns i laddstationen så borde den veta att den är "hemma". Dessutom så ser jag på GPS-positionen i Connect att den står inom säkerhetsområdet.
 
Redigerat:
KentaBro skrev:
Man kan ändå tycka att när den finns i laddstationen så borde den veta att den är "hemma".
Kan man tycka men vad händer då om någon snor både laddstationen och klippare? Visst den blir väldigt begränsad utan pinkod men den hade ändå klippt ;-)
 
Så sant...
I rest my case :surprised:
 
Vid flera tillfällen under senaste dagarna har vår lilla 330x stannat mitt på gräsmattan (utan att ha kört fast eller liknande)..... när jag knappar in koden & uppmanar den till att klippa på huvudyta så får jag ett felmeddelande "utanför arbetsområdet"....men, den står ju mitt på gräsmattan?!?
Kan det vara batteripacken som håller på att ge sig? Inne på 2.5 säsonger sedan vi köpte den....ca 2k kvadratmeter gräsmatta....
Tacksam för tips på vad problemet kan vara.
 
Veritas skrev:
Vid flera tillfällen under senaste dagarna har vår lilla 330x stannat mitt på gräsmattan (utan att ha kört fast eller liknande)..... när jag knappar in koden & uppmanar den till att klippa på huvudyta så får jag ett felmeddelande "utanför arbetsområdet"....men, den står ju mitt på gräsmattan?!?
Kan det vara batteripacken som håller på att ge sig? Inne på 2.5 säsonger sedan vi köpte den....ca 2k kvadratmeter gräsmatta....
Tacksam för tips på vad problemet kan vara.
Kan det vara en dålig skarv som håller på att ge sig? Lyser laddstationen grönt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.