miksil skrev:
Då vet jag inte vad du kör för knivar till din klippare. De knivar jag kör med är iaf vassa i klass med vilken brytbladskniv som helst.
Det tror jag inte ett ögonblick på, dessutom var det rakblad som många jämför med, ett sånt går ju knappt inte hantera så satans vassa är de. En hq orginalkniv går att hålla över eggen utan problem.
 
M
legion skrev:
Det tror jag inte ett ögonblick på, dessutom var det rakblad som många jämför med, ett sånt går ju knappt inte hantera så satans vassa är de. En hq orginalkniv går att hålla över eggen utan problem.
Tror gör vi i kyrkan. Du är välkommen hit om du vill veta. ;-)

Rakblad finns i många olika utformningar. Rakblad som i rakbladskniv och rakblad som i rakhyvel.

Klart är att de kan göra avsevärd skada om man skulle trampa på en sådan kniv liggandes i gräsmattan.

Knivarna verkar dock ganska så tåliga. Mina har glatt tuggat i sig en plåtburk utan att ha gått av. Däremot var de väldans slöa efteråt. Som dina kanske? ;-)
 
Ja var och en blir salig på sin tro, så mycket vet jag.
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
Min AM 220 började bete sig knäppt för någon vecka sen. Stannade, körde ett par dm, stannade igen. Stod antingen startar i displayen eller ngt felmeddelande:

Bakre slingsensor defekt
Främre slingsensor defekt
Ingen slingsignal
Utanför arbetsområdet

Googlade en del och kom fram till att jag ju bytt pin-kod utan att ha den i laddstationen. Bytte igen i stationen och den körde ett pass på baksidan klockrent. Ngn timme senare stod den still igen på framsidan. Samma symtom. Efter en del klurande slog det mig att den alltid stod still ovanför guidekabeln. Nu endast med felmeddelandet Ingen slingsignal och främre slingsensor defekt.

Lyckades inte googla fram något kring varför den stannar ovanför guidekabeln, men det här forumet verkar kompetent! Jag har nu kopplat ur guidekabeln och han går runt i trädgården sen ett par timmar. Än så länge hittar han hem. Men varför funkar det plötsligt inte med guidekabeln? Hur kan jag få ordning på det? Klipparen går nu 3e sommaren. Har aldrig servat den, men tänkte göra det till vintern.
 
M
OskarB skrev:
Min AM 220 började bete sig knäppt för någon vecka sen. Stannade, körde ett par dm, stannade igen. Stod antingen startar i displayen eller ngt felmeddelande:

Bakre slingsensor defekt
Främre slingsensor defekt
Ingen slingsignal
Utanför arbetsområdet

Googlade en del och kom fram till att jag ju bytt pin-kod utan att ha den i laddstationen. Bytte igen i stationen och den körde ett pass på baksidan klockrent. Ngn timme senare stod den still igen på framsidan. Samma symtom. Efter en del klurande slog det mig att den alltid stod still ovanför guidekabeln. Nu endast med felmeddelandet Ingen slingsignal och främre slingsensor defekt.

Lyckades inte googla fram något kring varför den stannar ovanför guidekabeln, men det här forumet verkar kompetent! Jag har nu kopplat ur guidekabeln och han går runt i trädgården sen ett par timmar. Än så länge hittar han hem. Men varför funkar det plötsligt inte med guidekabeln? Hur kan jag få ordning på det? Klipparen går nu 3e sommaren. Har aldrig servat den, men tänkte göra det till vintern.
Troligen överslag i kretskortet till laddningsstationen. Åska förmodligen, de flest orkar inte dra ur kablarna till stationen.
 
Jag har precis köpt hus och funderar på att köpa en robotgräsklippare. Automower är vad jag fastnat mest för för tillfället, men jag har en fråga.

Kan man ha klippfria passager? Jag behöver låta klipparen gå över en stenlagd gång som är knappt 2 meter bred. Det är skifferplattor som ligger lite oregelbundet och med viss nivåskillnad, men även om klipparen antagligen skulle gå fri så skulle det kännas bättre om den kunde stoppa knivarna medans den åker över till nästa gräsyta. Går det?

Gången är alltså 2 meter bred och passagen där den skulle kunna passera är ca 1,5 meter (kan förstås göras mindre, men mer skulle kräva en del jobb).
 
Är det någon som har en AM och olika klippytor med grusgångar mellan. Gruset är bergskross 8-16 om det spelar någon roll.

Hur har ni löst detta, är det ett problem eller inte?
 
ingenaning skrev:
Kan man ha klippfria passager? Jag behöver låta klipparen gå över en stenlagd gång som är knappt 2 meter bred. Det är skifferplattor som ligger lite oregelbundet och med viss nivåskillnad, men även om klipparen antagligen skulle gå fri så skulle det kännas bättre om den kunde stoppa knivarna medans den åker över till nästa gräsyta. Går det?
Nej, det går inte att stoppa knivarna då den går över gången. Däremot går det att göra en zon på vardera sidan av gången, och sedan "manuellt" lyfta klipparen till zonen utan laddstation då det behövs klippas där. Kanske inte så smidigt, särskilt inte om det är en stor gräsmatta på andra sidan stengången, men du slipper i alla fall att klipparen tappar massa gräsklipp då den kör fram över den ojämna ytan.
 
Ok, tack för svar. Den har nu gått klockrent i tre dar och hittar hem utan problem så det känns inte som att guiden är så nödvändig...
 
Byggde hus förra sommaren och sitter nu och väntar på att våren ska anlända så att vi ska få våran gräsmatta utrullad. Tänkte då uppgradera från vår hederliga Klippo till en robot, och det lutar just nu åt en AM308.

Vår tomt är ca 900kvm - 230kvm hus - 60kvm stenläggning - 70kvm altan, dvs ca 540kvm, så den borde väl vara hyffsat dimensionerad?

Hur krånligt är det på en skala att dra alla kablar och dylikt? Är det värt att leja bort? Är teknisk, men katastrofal när det gäller allt med blommor och trädgård :) Isf, kan ni rekommendera någon återförsäljare i Kronoberg?
 
Allt är ju relativt men själv tyckte jag inte det var krångligt att göra installationen.
Jag märlade ner ca 650m slinga på en komplex tomt förra sommaren, följde noggrant anvisningarna och behövde nästan inte ändra på något i efterhand.
Det gick åt en helg att göra jobbet själv men sparade 2000:- som var ÅFs pris för att sköta installationen.
 
Redigerat:
Du får nog allt räkna med att den klipparen behöver gå ca 18-20h. Väljer du en större som är överdimensionerad, t.ex ska klara 1800m2 så behöver den ju bara gå 10-12h.
Har du en Hornbach i närheten så kan du få Gardena R160 för 13.000kr som ska klara 1600m2 och i grund o botten är en AM 220.
 
Ingen Hornbach i närheten tyvärr, men visst man kan ju ta en liten tur om det skulle vara så.

En dum fråga kanske, men har inte hunnit läsa så mycket om det, men hur djupt ska slingan ner? Är det nåt man med fördel kan göra innan gräset rullas ut tom?

Den kostar dock 17990 enligt deras hemsida?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.