Kromo skrev:
Går det att måla automower knivarna? Har startat min nya automower förra veckan redan är två knivar av ( lite höga kantstenar. Här och var. Med en ettåring i huset skulle jag vilja måla knivarna i kanske röd färg för att hitta dom lättare om det går av fler.
Går gör det säkert, frågan är bara hur länge färgen sitter på knivarna? Tror nog att den skavs av snabbt, och då syns de ändå inte.
 
Nä men kanske värt att måla om dom en gång i veckan eller nåt. Vad händer förresten med delarna som går av ligger de kvar sylvassa i gräset länge eller?
 
Måla knivarna:screwy: Varför inte åtgärda ställena där de går av istället? På en bra utförd installation går inga knivar av alls!
 
Redigerat:
Använd de lite hårdare vändbara knivarna. De har jag bara lyckats knäcka en enda av. Om det regnar så rostar de vanliga knivarna förresten bort ganska snabbt. Prova själv med att lämna en trasig framme...
 
Jo men det är nylagt kantstenar och gräsmatta på vissa ställen. Så det sjunker lite här och där det är inte alltid man ser de centimetrarna innan vanheden varit där och tuggat!
 
M
Kromo skrev:
Nä men kanske värt att måla om dom en gång i veckan eller nåt. Vad händer förresten med delarna som går av ligger de kvar sylvassa i gräset länge eller?
Hur menar du? De ligger väl kvar tills någon plockar upp dem.

En rejäl magnet kan underlätta upp-plockandet.
 
miksil skrev:
Hur menar du? De ligger väl kvar tills någon plockar upp dem.

En rejäl magnet kan underlätta upp-plockandet.
Jo och det är just detta som är det svåra så länge de smälter in i gräset och jorden. Vore de kontrasterade från gräset och jorden skulle de ju synas. Däravtanken att måla dem... Magnet känns omständigt
 
Man skulle eventuellt kunna sätta en kraftig magnet bak på klipparen så får den själv samla upp eventuella rester om den hittar något. Under förutsättning förstås att det inte påverkar klipparen (har den någon form av kompassmodul blir det ju inte så lyckat tex) och förstås att knivbladen är magnetiska...
 
Finns det någon lista över mjukvaruversioner och skillnader till Automower 320?
 
Automower 35 skrev:
... Nyhet är också är att man kan köpa till ultraljud till 220, så man slipper att ha begränsningskabel runt småträd, riktigt bra. ...
Hur mycket begränsningskabel kan man strunta i om man har ultraljudssensorer? Om huset står mitt på tomten med gräs runt kan man då välja att bara ringa in tomten och låta ultraljudet ta hand om avgränsningen mot huset? Eller sliter krockarna, även om de är mildare, för mycket på klipparen? Det vore ju grymt om GPS:en som finns i 330X kompletterat med ultraljudssensorer (när de kommer) gör att man inte behöver begränsningskabel för krockbara objekt!
 
miksil skrev:
Hur menar du? De ligger väl kvar tills någon plockar upp dem.
Vad jag hört blir delarna så små att de inte riskerar att skada någon. Tydligen har ingen anmält att de blivit skadade av tappade rakblad under hela den tid som Husqvarna pysslat med robotklippare.
 
Henriksberg1903 skrev:
Vad jag hört blir delarna så små att de inte riskerar att skada någon. Tydligen har ingen anmält att de blivit skadade av tappade rakblad under hela den tid som Husqvarna pysslat med robotklippare.
Värt att förtydliga är att det faktiskt inte handlar om rakblad som många tycks tro, HQs knivar är inte i närheten så vassa som såna. En bit av en kniv som gått av är inget jag skulle ligga sömnlös över om det hamnade i gräsmattan.
 
M
legion skrev:
Värt att förtydliga är att det faktiskt inte handlar om rakblad som många tycks tro, HQs knivar är inte i närheten så vassa som såna. En bit av en kniv som gått av är inget jag skulle ligga sömnlös över om det hamnade i gräsmattan.
Nog alltid är de i klass med en rakbladskniv.
 
Nä...
 
M
legion skrev:
Nä...
Då vet jag inte vad du kör för knivar till din klippare. De knivar jag kör med är iaf vassa i klass med vilken brytbladskniv som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.