Håller på att installera min 330, återkommer om gps-funktionen när jag kört några veckor.
Jag har också funderat över det här med max 500m begränsningsslinga, jag kommer gå över det nämligen, förhoppningsvis är marginalerna rejält tilltagna.
 
Väntar med spänning på körrapporten.
Förhoppningsvis så släpper HQ en förstärkare inom rimlig framtid.
 
Nimajneb skrev:
Verkar inte som det, finns för 2-serien men inte för denna.
Med en liten reservation att jag inte är en elektronikexpert - en signalförstärkare borde inte behöva vara modellspecifik. så länge inte HQ ändrat frekvensspannet på signalen borde väl den befintliga förstärkaren funka även till de nya?
Som sagt, jag kan ha fel...
 
Nimajneb skrev:
Då borde ju HQ skrivit detta här: [länk]

Kan vara dumt o chansa, har själv behov av kanske 900m slinga...
Frågade en lokal HQ handlare, och de har blivit informerade att den klarar 800m, dock var denna ökning ganska sent på utvecklingsfasen och därför inte hunnit med i instruktionsboken. Men ring och fråga annars=)
 
Min 330x förväxlar guide 1 och 2
 
Hur sjutton väljer man mellan 330 X och 230 ACX? Jag blir inte klok på det. Om husqvarna har två olika modeller så borde de ju uppfylla lite olika behov, man begriper inte alls hur jag ska välja mellan dem. Någon som kan mer?
 
Håller inte bra HQ kvar 230 tills dess att dom kommit igång med produktion och lageruppbyggnad av 330? Mao att den är borta tills nästa år.
 
Woland skrev:
Hur sjutton väljer man mellan 330 X och 230 ACX? Jag blir inte klok på det. Om husqvarna har två olika modeller så borde de ju uppfylla lite olika behov, man begriper inte alls hur jag ska välja mellan dem. Någon som kan mer?
330 X är ju en utveckling av den gamla 230ACX och har bättre batteri (Li-Ion) som ger längre klipptid bl.a. och något högre kapacitet. Den klarar ju också 45% lutning mot 35% för den gamla och är tystare. Sen har den nya funktioner som GPS-navigering, automatisk passagehantering, Spot cutting elektrisk höjdjustering mm. Ändå ligger listpriset bara 1000 kr högre så det känns som man får rätt mycket mer för de pengarna om man nu inte hittar 230'n till utförsäljningspris.
 
MBygga skrev:
330 X är ju en utveckling av den gamla 230ACX och har bättre batteri (Li-Ion) som ger längre klipptid bl.a. och något högre kapacitet. Den klarar ju också 45% lutning mot 35% för den gamla och är tystare. Sen har den nya funktioner som GPS-navigering, automatisk passagehantering, Spot cutting elektrisk höjdjustering mm. Ändå ligger listpriset bara 1000 kr högre så det känns som man får rätt mycket mer för de pengarna om man nu inte hittar 230'n till utförsäljningspris.
Tack! Det låter ju bra.

Fast på husqvarnas sida där alla modeller jämförs så står det "tar sig fram i tuff terräng" på 230acx, men inte på 330x?
 
En till fråga. Bara 265 acx har ultraljudssensor. Det står inget i manualen om sensorn, men den är med i specen.

Jag tycker att det låter väldigt bekvämt att jag t ex kan ställa hoppmattan mitt på gräsmattan utan att roboten ska hålla på och dunka i den, utan istället kan stanna innan den kör in i saker. Ni som har erfarenhet av robotgräsklippare, tycker ni också att det låter väldigt användbart med ultraljudssensor eller känner ni att det är onödigt?

Lite jobbigt att betala 17.000 mer än för 330x bara för att få ultraljudssensorn och dessutom bli av med 10% lutningskapacitet.

(Kinesiska tian chen s510 verkar ha ultraljudssensor, men inte HQ 330x? Är det onödigt?)
 
Nimajneb skrev:
Väntar med spänning på körrapporten.
Förhoppningsvis så släpper HQ en förstärkare inom rimlig framtid.
Kan rapportera att min 330x fungerar utmärkt med ca 575m slinga.

Ang. om man behöver ultraljudsensor, jag är överraskad över hur tysta krockarna med hinder är. Jag trodde att det skulle låta mer. Jag saknar inte någon sensor.
 
Otjena skrev:
Frågade en lokal HQ handlare, och de har blivit informerade att den klarar 800m, dock var denna ökning ganska sent på utvecklingsfasen och därför inte hunnit med i instruktionsboken. Men ring och fråga annars=)
Den info jag fått är att från och med serienummer 131602xxx så ska den klara 800m slinga. Båda mina är av senare slag och jag har över 600m per maskin. Max slutning har också ökat från 40 till 45%.

/Daniel
 
Woland skrev:
Jag tycker att det låter väldigt bekvämt att jag t ex kan ställa hoppmattan mitt på gräsmattan utan att roboten ska hålla på och dunka i den, utan istället kan stanna innan den kör in i saker.
Vad jag har hört så gör ultraljudsensorn endast att farten sänks innan hindret så att kollisionen blir "mjukare". Inte att den vänder innan hindret.
 
Ultraljudssensor kommer senare som extrautrustning till 330 och monteras i de tomma gluggarna framtill. (enl. min HQ-säljare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.