Någon som vet om det ska sitta någon typ av fjädrar på de främre lyftsensorerna på en 220?? Min har blivit fruktansvärt känslig mot stötar nu efter vintervilan. Så fort den krockar stannar kniven och felmeddelande maskin lyft visas i displayen..
 
Tjena!

Har spanat på AM ett bra tag nu, har ca 900-1000m2 gräs så jag slog till på en 220ac förra veckan.
Fått förbereda lite på tomten inför installationen, har hyrt en stubbfräs så jag blev av med alla stubbar. Hyrt en minigrävare för att gräva upp lite kantsten och annat smått och gott men nu börjar det likna nåt =)

Har en terass som delvis har tak. Funderar nu på om jag skulle placera laddstationen under terassen så den kommer undan lite samt blir skyddad från väder och vind.

Tänkte höra med er som har lite erfarenhet.
Gör man bort sig om man ställer laddstationen under terassen, tänker främst på att den blir svår att komma åt. Är det ett problem? Behöver man ständig tillgång till den?

Funkar det att placera laddstationen under terassen med hänsyn till att AM ska in å ladda sig? Blir det knas med avgräsningskabel etc?

Har gjort en liten ritning på tomten, den är inte extremt skalaenlig men det stämmer någolunda.
Tack på förhand!
/stranger106
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet någon vad en lyftsensor fram kostar?
 
Pärrko skrev:
Någon som vet om det ska sitta någon typ av fjädrar på de främre lyftsensorerna på en 220?? Min har blivit fruktansvärt känslig mot stötar nu efter vintervilan. Så fort den krockar stannar kniven och felmeddelande maskin lyft visas i displayen..
http://www.gplshop.se/kopguide-robotgrasklippare/reservdelslistor-automower.php
Sprängskiss och reservdelslista, kan vara nåt å kolla på kanske...
 
Hade inne min 305 på lite garanti jobb då den indikerar elektronikfel (501).
Nu när jag får tillbaka den vill den inte gå ut de där 20 m på fjärrstyrning som jag satt. Den går bara ut 2m.
Sätter jag 19 m på inställning går den också bara ut 2 m. Men ökar jag till 21 m går den ut 21 m.
Vad är detta för skit!!?! Enligt ÅF hade det kommit en ny programvara som troligen spökar.
Någon som hört något om detta?!?!?
 
OpiMaza
Är så kluven, vet inte om jag ska köpa en HQ 305 eller en stiga 125 någon som kan hjälpa mig med en motivering till någon av dom
 
HQ är bra mkt snyggare än stiga... :p
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Min Automower 220ac står i hallen och väntar på installation. Håller på och rensar trädgården från grenar och sten för bästa förutsättningar. Har läst igenom bruksanvisningen ett par gånger nu och har fastnat lite kring 2 saker, hoppas någon av er har bra svar:

1. Måste jag ha en guideslinga? Läst en del där det strulat att den inte vill klippa alls?

2. Runt buskar och dylikt. Måste jag dra tråden från tomtgränsen ända in till busken och sen tillbaka till tomtgränsen igen? Är det inte lättare att bara dra en separat kabel runt om busken? Eller störs själva helheten då?
 
kaffebreak skrev:
Min Automower 220ac står i hallen och väntar på installation. Håller på och rensar trädgården från grenar och sten för bästa förutsättningar. Har läst igenom bruksanvisningen ett par gånger nu och har fastnat lite kring 2 saker, hoppas någon av er har bra svar:

1. Måste jag ha en guideslinga? Läst en del där det strulat att den inte vill klippa alls?

2. Runt buskar och dylikt. Måste jag dra tråden från tomtgränsen ända in till busken och sen tillbaka till tomtgränsen igen? Är det inte lättare att bara dra en separat kabel runt om busken? Eller störs själva helheten då?
1) Guide rekommenderas, men är inget krav. Vi installerar alltid guide när vi gör installationer.

2) Hur hade du tänkt få ström från slingan till busken utan att dra kabeln in från tomtgränsen?
 
  • Gilla
kaffebreak
  • Laddar…
Strålande. Tack för snabbt svar och ursäkta dumma frågan nu med facit i hand:surprised:
 
Jag tycker att ultraljudssensorn på 260/265 låter väldigt tilltalande, men jag har ingen erfarenhet. Är det någon som har en uppfattning om hur stor hjälp man har ev ultraljudssensorn om man har lite hinder på tomten?
 
Läser på Husqvarnas sida om AM330 X http://www.husqvarna.com/se/products/robotic-mowers/automower-330-x/ att den har;
[h=2]GPS-stödd navigering[/h]Ett inbyggt GPS-system skapar en karta över trädgården, inklusive var begränsnings- och guidekablarna finns utlagda. Husqvarna Automower® registrerar sedan vilka ytor i trädgården den har klippt och anpassar sitt klippmönster därefter. På så vis blir alla delar av gräsmattan garanterat klippta med bästa möjliga resultat.

Vilket i alla fall inte jag har fattat förrän nu. Det har ju mest skrivits om att Bosch skulle ha GPS navigering vilket man sedan dragit tillbaka från sin officiella information i alla fall men här har vi ju faktiskt en tillverkare som står för att de nu har denna intressanta funktion (y). Eftersom du Nonkan är bäst på AM kan du kanske berätta om det verkar fungera bra om du nu hunnit prova det än.
 
330X är en klippare som tom lockar mig av olika anledningar, men att ta ut en 3200m2 klippare på marknaden som bara klarar av 500m slinga känns som om någon på konstruktionsavdelningen inte tänkte hela vägen.:x
 
Finns väl slingförstärkare

Känns onödigt att göra laddstationen alltför "kraftig"
 
swemax skrev:
Finns väl slingförstärkare

Känns onödigt att göra laddstationen alltför "kraftig"
Verkar inte som det, finns för 2-serien men inte för denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.