13th Marine skrev:
Det står 330X, men det borde väl inte stå 430X om jag får senaste mjukvaran?

Och ärligt talat, vad kan de ha förberett mer än ha satt pinkoden i så fall?
Senast mjukvaran för modell 330 heter 7.04 och utkom i April 2016.
Tryck ner 0 i 5 sekunder och så kan du se om du har rätt mjukvara.
Pga ett mjukvarufel så står det 430x i displayen istället för 330X
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Idag råkade min 430X ut för något underligt. Som tur var kom jag hem precis. Precis när jag kom gående från bilen stängde den av klippningen och började söka efter guidekabeln som den också kom till efter bara några meter. Då stannade den som vanligt till och började följa guidekabeln (har för övrigt korridorbredd 0 så den ska klara trånga passager).

Den följde bara guidekabeln i högst 1 m sen vek den av ca 45 grader åt vänster. Efter ett tag hittade den såklart guiden igen. Men samma sak igen, vek ifrån efter högst 1 m. När den gjort så 4 gånger stoppade jag den och bad den sedan parkera med Connect. Men fortfaraded samma. Efter ytterligare 2 försök stoppade jag den och stängde av huvudbrytaren i 10 sek. Sen bad jag den parkera med menyn i klipparen. Och då följde den guiden hem som vanligt.

Lampan på laddstationen lyser grönt.

Inga felmeddelanden i menyn i klipparen.

Har någon annat varit med om liknande?
 
T
Det beteendet använder den normalt sett när den går emot ett hinder.

Om det är första gången klipparen gör något sådant så skulle jag nog börja med att rengöra den undertill och kontrollera så att hjulen snurrar som de ska.
 
Gustav E, korridorbredd 0 låter jäkligt tråkigt på en maskin som har automatisk passagehantering. Går det inte dra guiden på annat sätt?
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Med automatisktpassagehantering så borde det vara bättre och sätta upp guidekorridoren på max och sen dra begränsningstråd runt dom hinder som är i vägen istället. Minimera du risken för eventuella spår ut med guidekablen.
 
Anna1984 skrev:
Senast mjukvaran för modell 330 heter 7.04 och utkom i April 2016.
Tryck ner 0 i 5 sekunder och så kan du se om du har rätt mjukvara.
Pga ett mjukvarufel så står det 430x i displayen istället för 330X
Kan komplettera mitt tidigare inlägg med att berätta att jag kollade precis upp min mjukvara. Jag hade version 5.03 från 2014. Jag köpte min i juni i år.
 
en_dator
Det är ca 2 m fritt längs guidekabeln på platsen. Klipparen är väldigt ren under då jag bara kör den i torrt väder. Ska kolla på hjulen. På tal om hjulen. Tycker framhjulen varit sega sen den var ny, det är inget man kan sätta snurr på så dom snurrar av sig själv.

legion
Verkar som man nästan måste ha det för en passage jag har. Den har tagit sig igenom med större korridorbredd också men då får den försöka flera gånger innan den hittar in i passagen och dessutom trasslar den ute på passagen. Passagen består av betongplattor över en grusgång 1,15 x 6 m. Kablarna är utplacerade i strid med instruktionsboken: 35-begränsning-23-guide-22-begränsning-35

quick
Har begränsningskabel runt allt. Det är i passagen beskriven ovan det blir problem :(


Den gjorde likadant igår på samma parti av guiden. Då stoppade jag den efter 1 försök, stängde av huvudbrytaren i 10 sek och bad den sen parkera i menyn och då följde den guiden hur fint som helst.
 
Händer det bara i detta området efter den smala passagen? I såna fall får du nog börja med att öka avstånden mellan kablarna i passagen och får mer fritt utrymme runt guiden. Och se om det hjälper. Ligger guiden nära begränsningen parallellt lite längre sträckor kanske det blir störningar i signalen? Finns ju en anledning till avstånden i manualen. Alternativt kanske en ny slingsignal kan hjälpa? Långsökt men lätt att testa.
 
Min display började hänga sig. När jag öppnade luckan lös displayen, men ingen text kom fram och kunde inte mata in någon pinkod.Testade att starta om den. Först slocknade inte roboten fast jag slog av strömbrytaren. Men efter att ha dragit ut kontakten till laddaren så stängde den till slut av sig.

Den funkade sedan som vanligt i ett tag. Men efter ett tag så hängde sig displayen när jag skulle programmera in nya direktiv.

Åkte in till en Husqvarna återförsäljare för att få den uppdaterad. Så nu är den uppdaterad från 5.02 till 7.02. Jag hoppas att det ska avhjälpa problemet.
 
Gustav E skrev:
legion
Verkar som man nästan måste ha det för en passage jag har. Den har tagit sig igenom med större korridorbredd också men då får den försöka flera gånger innan den hittar in i passagen och dessutom trasslar den ute på passagen. Passagen består av betongplattor över en grusgång 1,15 x 6 m. Kablarna är utplacerade i strid med instruktionsboken: 35-begränsning-23-guide-22-begränsning-35

quick
Har begränsningskabel runt allt. Det är i passagen beskriven ovan det blir problem :(
Och du är säker på att du har automatisk passagehantering påslagen? Den borde reglera korridorbredden själv när det smalnar av.
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Nu har jag också införskaffat mig en 420 efter att ha tragglat med en underdimensionerad Worx Landroid i ett par år och jag säger bara wow, vilken maskin! Ångrar mig att jag snålade vid inköpet av Worxen. HQn är 3 gånger så dyr men också minst 3 gånger så bra, den andas verkligen proffsmaskin!

Det som slår mig är framförallt:
- Driftsäkerheten
- Inställningsmöjligeterna
- Klippresultatet
- Inga spår i gräsmattan
- Guideslinga
- Den går spikrakt istället för att dra snett hela tiden

Det enda jag kan anmärka på är att den är väldigt plastig och blir repig på nolltid. Ser inte vidare premium ut.

En stor fördel med konverteringen från Worx är att slingan inte behövts korrigeras alls då Worx har liknande rekommendationer för avstånd från väggar etc.

Worxen utgav sig för att klippa upp till 1000 m2, men 12 timmar om dagen räcker inte för min matta på 600 m2. Äntligen åker den ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thordh och 4 till
  • Laddar…
Hej
Jag har samma problem som FRS05 skriver om, Jag har två slänter på min tomt. En som sluttar 35-40% som är ca 4 m bred och begränsad i sidled och en som lutar ca 45% och är 2 m bred ochså begränsad i sidled. I ingen av slänterna finns hinder/stopp upp eller nere utan de ansluter till övriga gräsmattan.
Den branta smala testade jag vid nyinstallation men nivåsensorn slog till en bit upp så den slänten gav jag upp hoppet om. Den lite flackare bredare tar sig klipparen upp för när den hamnar längst ner i hörnet så det får ett skråben upp. När den anlöper backen mer i mitten och måste byta riktning mitt i och skråa åt andra hållet slår nivåsensorn till och då den vrider runt för att ta sig ner river den upp gräset, Jag har terrängkit och det hjälper inte. Fick iden att nivåkalibrera den lite fel för att lura den att envisa sig upp. Ska testa det. Vad det gäller den smala branta slänten så ska jag testa att låta den bara köra nerför den då ytan både ovan och nedanför slänten klipps med min 330x. Dvs när den då och då kommer uppifrån ner så får den klippa sig ner så gott det går men nerifrån upp kommer den stoppa en bit upp och hasa ner för att så småningom ta sig runt hela huset och igen gå uppifrån ner. Tror ni det funkar? Eller kommer nivåsensorn slå till även då den kör nerför? Misstänker givetvis att det inte blir lika bra och ofta klippt men det sker säkert oftare än när jag tar ut handklipparen för att klippa 10 kvm när övriga 1300 kvm klipps dagligen. Skulle kunna släppa den ofta just ovaför den branta slänten med guidslingen för att öka nedfartfrekvensen.

Vad tror ni? Visst kan jag testa men vill inte klippa kablar i onödan om någon redan testat detta med för branta slänter.
 
Tjo
Jag har 3600kvm tomt och min håller gräset bra på 6h/dygn

Håller på att experimentera ner det till max för att behålla batteriet bra så länge det går.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Damien: Det hade jag inte tänkt på, tack för tipset, just nu kör vår så mycket det bara går, att det sliter på battteriet har jag inte tänkt på.
 
13th Marine skrev:
Damien: Det hade jag inte tänkt på, tack för tipset, just nu kör vår så mycket det bara går, att det sliter på battteriet har jag inte tänkt på.
Kör med vädertimer aktiv och låter den klippa mellan 07 och 22.. brukar bli en runda på förmiddagen sen är den nöjd.
Gräsmattan ser bra ut. (y)
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.