Det ser ut som att det är fina rabatter på Automowers nu på höstkanten. Priserna sänkts med ett par tusenlappar sedan förra veckan så det kan vara idé att slå till nu om man inte redan köpt!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s280758877
 
Okej. Nu blinkar stationen blå och Husqvarna har inte lyssnat på Adolphson Falk för allt är verkligen inte som det ska.

Avbrott tycks vara orsaken? Inte bränt kretskort? Tips?

Ganska få inlägg om detta men alla tycks vara överens om att det inte är kretskortet eller nätaggregatet i alla fall. Ska testa det där med kabel mellan yttre kontakterna.

Uppdatering: Nu testade jag med en kabel mellan AL och AR och då blev lampan grön. Avbrott i slingan alltså. Tips om hur man felsöker? Nej, jag har inte AM-radio :)
 
Redigerat:
Micleg skrev:
Okej. Nu blinkar stationen blå och Husqvarna har inte lyssnat på Adolphson Falk för allt är verkligen inte som det ska.

Avbrott tycks vara orsaken? Inte bränt kretskort? Tips?

Ganska få inlägg om detta men alla tycks vara överens om att det inte är kretskortet eller nätaggregatet i alla fall. Ska testa det där med kabel mellan yttre kontakterna.

Uppdatering: Nu testade jag med en kabel mellan AL och AR och då blev lampan grön. Avbrott i slingan alltså. Tips om hur man felsöker? Nej, jag har inte AM-radio :)
Om du har guide-kabel ansluten och du vet var den är på kopplad på begränsningskabeln så kan du ansluta den på någon av dom yttre kontakterna för att se om du får kontakt och då på vilken sida om guiden du har ett avbrott och åt vilket håll du då lämpligast ska börja leta. Har du ett elstängselaggregat till hands så kan man även använda det. Genom att helt koppla bort laddstationen och på den ena kabeln koppla på aggregatet och sedan jorda i marken. Så brukar det höras tydligt var avbrottet och strömmen slår i marken.
 
Tack! Ska testa guidetricket. Har en hästgård i närheten och jag kanske kan låna ett agg av dem om jag inte lyckas hitta avbrottet med blotta ögat. Har en misstänkt sträcka där den lades på ytan för två år sedan.

Uppdatering: Skarvat med originaldon på ett ställe som var misstänkt men det hjälpte inte. Faktumet att den blir grön om jag "kopplar förbi" med hjälp av guidekabel torde väl betyda ett riktigt avbrott och inte ett jordfel? Hade det varit jordfel borde ju spänningen jordas bort även om matningen sker via guiden.
 
Redigerat:
Lyser lampan grönt när du kopplar guiden på någon av begränsningskablarna. Så här du ju avbrott någonstans mellan den lösa begränsningskabeln du kopplat loss för att kunna ansluta guiden istället och där guiden är ansluten till begränsningskabeln.
 
Kom på att jag ju hade en tongenerator jag köpte på eBay när jag installerade fast nät här i huset :)

Med den letade jag och hamnade till slut vid kopplingen av ena guidekabeln, precis som ett annat inlägg har tipsat om. Där har jag dessutom en extra skarvning på grund av att jag gjorde det fundamentala felet vid installation och inte lämnade "skarvmån" med jämna mellanrum runt om slingan.

Någon av dessa två har troligen glapp men givetvis började slingan fungera i sin helhet bara jag grävde upp dessa. La en sten med bubbelplast (snyggt!) över så länge så ska jag se om det blir problem igen eller om jag helt enkelt ska göra om båda kontakterna.
 
engs
Nu har jag införskaffat en 330X till slut.

Hade två ställen jag funderade på att ställa laddstationen, men fick nu en idé om att ha den under entrébron istället.
Fördelen är att den kommer ligga i skugga i princip hela dagen vilket jag läste nånstans var rekommenderat, även skyddad mot regn med det kommer åtgärdas oavsett plats med en robotkoja.

Nackdelen är att den hamnar på slutet av en tarm, klarar 3m alldeles precis.

Vad tror ni om bifogad skiss? C är platsen jag funderar på enligt ovan alltså och även höftat med guidekablarna. Vertikala delen under C är alltså ~3m och horisontella delen av tarmen efter C är ~2,2m i bredd för den att röra sig på.

Har börjat rita in alla hinder längst upp men inte hunnit med allt så det finns betydligt fler sådana...

Skiss av trädgård med planerad placering av robotgräsklipparns laddstation under entrébron markerad med "C".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det funkar rent tekniskt, men det är inte optimalt att ha startpunkten så pass avlägset belägen, det blir väldigt mycket transportsträcka då den alltid måste gå igenom den långa passagen när den ska in och ut.
 
Laxekongen skrev:
Hej

Vad tror ni? Visst kan jag testa men vill inte klippa kablar i onödan om någon redan testat detta med för branta slänter.
Jag gjorde ett test med att först sätta kabeln ovanför en brant slänt, ligger mellan 35-45% och toppar 50%. 420X:en har egentligen inte problem att köra där. En gång har jag hittat den vält nedanför den brantaste delen. När jag såg att det verkade fungera( cirka 1½-2veckor, så drog jag en till begränsningsslinga nedanför drygt halva slänten för att jag skulle jämna till och så ojämnheter. Den brantaste delen är fortfarande i det klippta området.

Nu, ett par månader senare är det nästan slut gräs där det är >45% (säg att cirka hälften av gräset är borta). Det som händer är att den klarar backen upp galant, och när den vänder vid begränsningsslingan och får nosen nedåt låser den hjulen på vägen ned vilket sliter på gräset. Den klarar sluttningen men... Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra, ska nog hursomhelst fylla på med massor där det är som brantast sluttning för det blir nog snyggare. Tänker dra begränsningen så att den tills vidare inte kör alls i slänten.

Ligger man väl under 45% är det nog ingen fara, min slänt blir flackare ut mot gatan och det är bara på den brantaste delen som gräset nöts bort.
 
Ville bara tacka er i forumet som funnit kaliberingsmenyn. Jag lurade min klippare genom att ställa framhjulen på en 20 mm bräda och nollkalibrera den med lite off-set. Det är ca 40 cm mellan hjulaxlarna fram/bak så 20 mm fel borde ge mig 5% extra innan tippsensorn slår i från. Och vips klättrade den galant upp och ner i alla riktningar i ena backe utan att gå i ett och samma spår på skrådden för att komma upp. Mao kommer slitmärkena på gräsmattan snart växa igen där den tidigare vände och slirade på halva backen. Man kan fundera på om den var felkalibrerad fr leverans för min slänt är ca 40%. Men gräset är ojämnt så guppigheten gjorde väl att det slog från kanske.

Utmaningen med den brantare backen har jag inte givit mig på ännu men kanske att den klarar det med. Vi får se när jag får en kväll över.

Fick fö ett tips om att sätta fast ett nät (typ finmaskigt hönsnät) över gräset om den slirar vid punkter. Det kanske funkar mot hjullåsning nedför om området är begränsat. misstänker att det växer ner med tiden men man får väl lyfta lite i det. Kan kanske vara användbart för någon med slalombacke på bakgården.
 
[video=vimeo;179631037]https://vimeo.com/179631037[/video]

Min klippare beter sig olika beroende på om den är på väg ut från eller in till laddstationen.
I videon ovan är den på väg in och beter sig mycket illa i den smala passagen. Hemåt är åt vänster i filmen, men som ni ser kör den t o m åt höger stundtals.

När den åkte ut och körde över den smala passagen betedde den sig som man vill att den ska göra. Synd att jag inte hann filma när den åkte ut. Men man kan enkelt förklara det såhär: Ut "drar" guiden den fram ganska effektivt. In är det mer likt som den beter sig under klippning när den råkar komma in i passagen.

Kan även nämna att den behövde 5 försök på sig att komma in i passagen innan jag började filma. Ut går den, i alla fall vad jag sett, alltid genom passagen på första försöket.
 
När den följde guiden innan passagen gick det bra?
Kan vara signalena från stationen som gör den förvirrad
 
Gustav E skrev:
[video=vimeo;179631037]https://vimeo.com/179631037[/video]

Min klippare beter sig olika beroende på om den är på väg ut från eller in till laddstationen.
I videon ovan är den på väg in och beter sig mycket illa i den smala passagen. Hemåt är åt vänster i filmen, men som ni ser kör den t o m åt höger stundtals.

När den åkte ut och körde över den smala passagen betedde den sig som man vill att den ska göra. Synd att jag inte hann filma när den åkte ut. Men man kan enkelt förklara det såhär: Ut "drar" guiden den fram ganska effektivt. In är det mer likt som den beter sig under klippning när den råkar komma in i passagen.

Kan även nämna att den behövde 5 försök på sig att komma in i passagen innan jag började filma. Ut går den, i alla fall vad jag sett, alltid genom passagen på första försöket.
Minst 30cm mellan begränsning och guide? Automatisk passagehantering aktiverad?
 
Ja det går bra att följa den nu sedan jag ställde guidekorridorbredden på 1 istället för 0. När jag hade den på 0 lämnade den ofta guiden efter att ha följt den i bara en meter.

Mellan varje försök (av dom 5) att hitta in i passagen så sticker den iväg och slumpar sig fram tills den hittar guiden igen. Man skulle önska att den "kämpade" lite mer att "dra" sig in i passageöppningen med hjälp av guiden istället för att direkt "ge upp" när den stöter på hörnet av begränsningskabel i passageöppningen.

Laddstationen står ca 10 m från platsen och är ställd på Medel. Men bra tips! Ska prova ställa den på Låg.
 
legion skrev:
Minst 30cm mellan begränsning och guide? Automatisk passagehantering aktiverad?
Tyvärr är det bara 22-23 cm. Detta för att den inte ska klippa så mycket ute på plattytan och för att bara behöva lägga 3 istället för 4 plattrader.

Hittar ingen inställning för Automatisk passagehantering i Connect. Ska kolla i klipparens meny senare när jag kommer dit klipparen är.

Men det är ju märkligt att det går så mycket bättre ut än in. Ska försöka filma när den kör ut under dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.