Avlägger härmed en kort rapport om nyinstallerad 330X (köpt i juni 2016 och uppgraderad till 430X av säljfirman).

Har placerat laddstationen "otillåtet", bakom en mur. Först en smal passage mellan två stenmurar, ca 60 cm på smalaste stället, en korridor på 1,5 m och sedan tvär sväng höger bakom muren. Klipparen har nu gått i två dagar. Har bara sett det första dockningsförsöket eftersom det hela utspelar sig på sommarstället där jag inte varit sedan installationen igår. Klipparen valde att gå helt till vänster om guidekabeln flera gånger, varvid den stötte på begränsningskabeln. Klipparen backade då ut igen på gräsmattan och prövade ett par gånger till. Sista gången valde den att gå med guidekabeln rätt under klipparen och dockningen lyckades. Därefter åkte jag hem.

Under dagen idag har jag sett den vid tre klipptillfällen (via en webkamera med sensor) ute på gräsmattan. Den har alltså klarat dockningar och utkörningar. Skall bli intressant att se om den har lärt sig bästa sättet att docka (följa guidekabeln rätt under klipparen och inte åka till vänster om guidekabeln). Någon som vet om 330X/440X har denna lärfunktion?

Är helnöjd med 330x (440X). Gillade min Gardena R40Li i början, men 330x är extremt mycket smartare och mer uthållig. När ett hinder uppstod gav Gardenan upp nästan direkt. 330X testar lösningar tills det fungerar.

Tomten är "extremt" komplicerad med ett 30-tal slingade stenar, brunnar och annat. Många "seriekopplade" slingade öar. Bl.a. 5 stenar i rad. Och hela huset är en slingad ö. Dessutom knappt en rak linje någonstans. Gick åt massor av peggar. Förutom 150 meter extra kabel (utöver de 400 m som ingår) fick jag köpa till 500 peggar/märlor förutom de 400 som ingår. (Alla öar slukar peggar/märlor).

P.g.a. alla öar - och seriekopplade öar - var det svårt att dra guidekablarna och samtidigt undvika att de korsade begränsningskabeln ut till öarna. Hade gärna haft en tredje guidekabel. Men hittills verkar det ju som om klipparen hittar tillbaka.

Redan andra klippningen gjorde den spiralklippning vid ett ställe. Jag noterade 2-3 tillfällen då klipparen tog en paus och bara åkte runt på tomten och kollade läget utan att klippa. Den gjorde väl en karta?

Hursomhelst. Hittills överträffar 330X/440X mina förväntningar. Den klarar branter fenomenalt. Den krånglar sig igenom smala passager i sluttningar. Den klipper uppemot 3 timmar och laddar sedan i ungefär 1,5 timmar. Den klarar en placering av laddstationen som inte skall fungera enligt manualen.
 
Redigerat:
  • Gilla
legion och 3 till
  • Laddar…
Gudahov skrev:
Hursomhelst. Hittills överträffar 330X/440X mina förväntningar. Den klarar branter fenomenalt. Den krånglar sig igenom smala passager i sluttningar. Den klipper uppemot 3 timmar och laddar sedan i ungefär 1,5 timmar.
Noterar att klipptiden överstiger 3,5 h. Kom till sommarstugan kl 15:30 igår och då klippte den. Kl 19:05 gick den och laddade. C:a kl 20:15 började den klippa igen. Alltså över 3,5 h klipptid. Det är imponerande.

Fråga till alla 330X-erfarna: Kommer klipparen automatiskt att minska klipptiden efter hand som gräsmattan är kort och välklippt? Har fått för mig att den skall känna av motståndet i gräset; om det är högt eller ej. Eller klipper den oavsett om det behövs eller ej?

(Gräsmattan är cirka 7-800 m2 och komplex (öar och vinklar och vrår). Men kapaciteten hos 330X är väl 3200 m2 - tycker att den klipper hela tiden. Är nu uppe i över 70 klipptimmar på 4-5 dagar. Och jag hade klippt gräsmattan med vanlig klippare innan roboten gick igång - så det har mest rört sig om putsning. Dock hör man ju att rakbladen nafsar lite mest hela tiden den åker omkring.)
 
Finns en inställning för det.

Min går tiden ut just nu (8-17), men förra året när gräsmattan var gyllenbrun så gick den inte så mycket ;)
 
F FRS05 skrev:
Hej!

Jag har ett problem att jag får märken i gräsmattan vid en sluttning. Det är i "ändarna" av sluttningen problemen blir. Lutningen är ca 40%(skrivit fel på bilden) så upp emot vad min 330X klarar. Problemen blir när exempelvis gräsklipparen kommer diagonalt i backen och mot någon ände. Då behöver den vända mitt i backen och då den snurrar runt så blir det ofta problem. Problemen blir värre då det är blött för då kan den glida runt lite. När den snurrar runt gräver den i marken som efter ett tag blir gropar. Någon mer måste ha det här problemet. Bifogar två bilder varav en jag gjorde väldigt snabbt. Hoppas ni förstår mig:).

[bild]

[bild]
Har samma problem löste det med ett tunt svart nät från jula 30x1m växer in bra i gräsmattan på nån månad sätt fast med plastspikarna men nya teränghjul drar gärna med nätet upp så kör med slitna teränghjul eller standardhjul i början
 
Handritad skiss visar förslag på växlande slingdragning för kablar på en gräsmatta, med väggmonterad märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Vad tror ni om varierande/kompletterande slingdragning enligt bild för att undvika fastkörning under tillfälligt parkerade fordon på gräsmattan?
 
Borde funka. Eventuellt hade jag låtit brytaren växla mellan slingorna.

Svägerskan kör liknande för att låta bli att klippa ett område med tulpaner på våren.
 
Om slingdelen med brytare är (mycket) kortare så kan det fungera då strömmen i slingan fördelar sig omvänt proportionellt mot längderna på slingdelarna

Enklast säkrast är en växlande brytare (trappbrytare).

Protte
 
Det fungerade inte med att ha båda slingalternativen aktiva samtidigt. På en kort sträcka, där de började närma sig varandra, snappade klipparen upp den bortre signalen och körde in i förbjudet område. Förmodligen på grund av att jag lade nya slingavgränsningen lite djupare och lite fuktigare. Just nu test med kabelskor. Ska byta till en lämplig brytare sinom tid... ;-)
 
Min klippare har stannat.
Lampan i laddaren lyser inte. När jag ställer klipparen i laddaren står det REDO och inte LADDAR. När jag trycker på start står det "ingen slingsignal".
Är det transformatorn eller kan de va något annat.
 
N naoj skrev:
Min klippare har stannat.
Lampan i laddaren lyser inte. När jag ställer klipparen i laddaren står det REDO och inte LADDAR. När jag trycker på start står det "ingen slingsignal".
Är det transformatorn eller kan de va något annat.
En enkel mätning med ett mätinstrument på matningen från transformatorn ger en fingervisning om var felet ligger.
 
L Laxekongen skrev:
Får jag ge ett tips kanske om man inte ska gå all in och börja bygga verktyg. Alla äger ju inte en svets... (fast jag måste säga att jag är imponerad av ambitionsnivån! :))
Vad jag gjorde:
1. Skär genom gräset där du vill lägga kabeln med en vanlig kantskärare: [länk]
2. Tag den medföljande pipetten på en fogspruta och dra igenom kabeln. Man behöver kapa lite i toppen och ev kan man slitsa upp den för att kunna ta av den från kabeln om man lägger blandat uppe på gräset och nerlagt. Givetvis går det bra med vilket rör som helst som är lagom tunt men fogsprutepipetten är bra. Du kommer ner ett par cm och det räcker.
3. Lägg ner kabeln genom att dra pipetten med kabeln i grässkåran. Detta funkar super. När du skurit genom gräsrötterna så lägger du sedan kabeln i promenadtakt. Jag drog två guider och begränsningskabel för 1300 kvm på en kväll. Men då la jag kabeln med märlor på sina ställen där det var rakt och plant. Men fort gick det på vår tomt som är allt annat än enkel (murar, slänter, gångar mm).

Att leja detta skulle ta lika lång tid i admin (ringa, prata, fakturor etc) som att göra det själv. Man behöver inte gå över ån efter vatten om man inte har vääldigt stort och komplext.
Mycket bra tips! både kantskäraren och pipetten fungerar suveränt.
 
Micleg Micleg skrev:
Jag vill minnas att det står i handboken att det där "stoppa och vända"-beteendet är inprogrammerat och sker utan att GPS:en är inblandad. Med jämna mellanrum gör den så helt enkelt. Kanske påverkas det av hur mycket den har åkt rakt fram utan att krocka med något. Det är ett sätt att variera slumpen.
Det skulle jag också tro. Min 105 gör likadant och har ingen gps vad jag vet
 
Tänkte avlägga en kort recension efter att ha kört min 430X nu i 4 månader.

Har den installerade vid vårt fritidshus i Roslagen med en gräsyta på ca 1700 kvm. Då jag hade en Worx sen två år tillbaka återanvände jag begränsningskabeln (ca 300m) och la till de 2 guiderna, utökade området på ett ställe och flyttade laddstationen. Tomten är relativt platt och öppen. Efter att ha bråkat med min Landroid i 2 säsonger så ställde jag mitt hopp till Husqvarnan. Landrioden gick i snitt i 3 dagar i sträck utan att stanna vilket gjorde att mina grannar blev väldigt involverade i min robot och gräsklippning. Då vi inte bor vid vårt hus permanent så är driftssäkerheten det absolut viktigaste för mig.

Kort sammanfattat kan man väl säga att HQ:n är en helt annan maskin i alla avseenden. Den har fungerat klanderfritt sen dag 1. Inga stopp alls!! Inte en enda gång! Den klarar t.o.m strömavbrott, kraftigt regn, dagg, mördarsnigglar, leksaker, fallfrukt, omkullblåsta utemöbler mm som Worxen inte klarade. Som grädde på moset blir klippresultatet så mkt bättre.

Måste säga att jag är imponerad av denna genomtänkta produkt. Det enda jag är missnöjd med är att jag inte köpte denna produkt från första början då hade jag sparat mkt tid och pengar. Mitt tipps till andra som överväger robot, överväg inte ens andra märken ;)
 
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
Kul att du kommit till insikt;)
HQ:s maskiner är verkligen suveränt driftssäkra. Ställ ut i april - ta in i oktober med några knivbyten/inspektioner mellan, så har min 330x tuffat på i fem säsonger nu.
 
Ja det är helt otroligt. Jag känner inte till någon annan tillverkare som lyckats med detta. I vårt område börjar det bli populärt med robotklippare och alla andra märken verkar stanna mer eller mindre ofta.

Nu håller jag tummarna och hoppas på många problemfria år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.