Har en 330x , uppdaterad till 430 sen aug -16 . klipper bra . går länge på en laddning , allt har vart bra sen jag fick bra tips här . Men nu har det blitt nåt som jag får felsöka när jag kommer hem imorrn kväll .
Lördag kväll . söndag och idag har den blitt stående med tomt batteri efter att ha klippt länge , +4 h .
Av ngn anledning åker den inte hem och laddar verkar det som .För ca 2 veckor sen kallade jag hem den med park-knappen på laddstationen , det reagerade den inte på men det brydde jag mig inte om då .
Ideer ? felsöka vad ?
Erik
 
T
Kolla först så du inte satt den på biyta eller liknande ( i den första menyn där man väljer att den ska starta), lite uppenbart kanske, men likaväl lätt hänt :) .har jag aaaaldrig gjort själv naturligtvis, men jag har hört andra som gjort det, typ :D

Annars kolla i loggarna, meddelandeloggen borde tala om varför den kört utan att ladda.
Men det du ska kolla på annars är om den klipper till batteriet tar slut, eller om den klipper så länge som den brukar och sen letar efter laddstationen tills batteriet tar slut.

Letar den efter laddstationen utan att hitta den (trorts att den är inom den zonen där den borde höra radiofyren) så är det nog tyvärr lika bra att ta med sig åbäket till verkstan.
 
Det var guideslingan, tålde inte spade !
Eloge till liljeqvist , skickade frågan till dom vid 9 på kvällen , tips att kolla guiden kom kvart i 10 samma kväll !
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
E erik832995 skrev:
Har en 330x , uppdaterad till 430 sen aug -16 . klipper bra . går länge på en laddning , allt har vart bra sen jag fick bra tips här . Men nu har det blitt nåt som jag får felsöka när jag kommer hem imorrn kväll .
Lördag kväll . söndag och idag har den blitt stående med tomt batteri efter att ha klippt länge , +4 h .
Av ngn anledning åker den inte hem och laddar verkar det som .För ca 2 veckor sen kallade jag hem den med park-knappen på laddstationen , det reagerade den inte på men det brydde jag mig inte om då .
Ideer ? felsöka vad ?
Erik
Hej.
För mig låter detta som att du har avbrott på guideslingan. Använder du dubbla guider borde det funka i ena området.
Det som talar emot detta är att Park knappen inte reargerar. Gäller detta både den på laddstationen och den på klipparen? Är det så har du något knas med programvaran.
 
V Vaxtorp skrev:
Hej.
För mig låter detta som att du har avbrott på guideslingan. Använder du dubbla guider borde det funka i ena området.
Det som talar emot detta är att Park knappen inte reargerar. Gäller detta både den på laddstationen och den på klipparen? Är det så har du något knas med programvaran.
Man bör väl läsa hela tråden innan svar.
 
  • Gilla
Gurgel
  • Laddar…
Vi är på väg att flytta till ett hus med en AM 330X klippare. Vi skulle vilja flytta ed del av begränsningkabeln för att skapa en rabatt och ta bort stora delar av ett stenparti som skulle bli en del av gräsmattan. I dag har stenpartiet en form av en ås som kommer böjt ut från tomtgränsen och delar av gräset över halva tomten. Är det någon som flyttat kabeln? Kabeln har legat på plats några är och förra ägaren är ganska svår att få några vettiga svar, svamlar mest om dit och datt.
 
M Mick13 skrev:
Vi är på väg att flytta till ett hus med en AM 330X klippare. Vi skulle vilja flytta ed del av begränsningkabeln för att skapa en rabatt och ta bort stora delar av ett stenparti som skulle bli en del av gräsmattan. I dag har stenpartiet en form av en ås som kommer böjt ut från tomtgränsen och delar av gräset över halva tomten. Är det någon som flyttat kabeln? Kabeln har legat på plats några är och förra ägaren är ganska svår att få några vettiga svar, svamlar mest om dit och datt.
Det är bara att drar upp kabeln och lägg den på önskad plats. Har den legat länge i marken kanske det blir enklare att lägg ny kabel.
 
E etompau skrev:
Det är bara att drar upp kabeln och lägg den på önskad plats. Har den legat länge i marken kanske det blir enklare att lägg ny kabel.
skall testa att dra upp den invid huset. Det ligger bra många meter kabel på den tomten. Det hade visst varit problem med guidkablarna vid installationen så dom vill jag inte få upp.
 
Gamla bettan har fått nya batterier, klipptiden är nu imponerande 5,5 timmar på en laddning:strong:
 
Hur många timmar och år fick du ut av de första?

legion legion skrev:
Gamla bettan har fått nya batterier, klipptiden är nu imponerande 5,5 timmar på en laddning:strong:
 
Det är andra gången jag byter batterier på 6 säsonger och 7000 timmar totalt.
Batterierna till 330 är känsliga och gillar inte att stå overksamma över vintern, det är antagligen anledningen till att HQ bytte till en annan batterityp när 330 bytte namn till 430.
 
Vilka batterier blev det? Det låter som att de är större än original. Brukar få ut ca 4h ur mina original som bara gått 1000h.
 
Jag får ur 4h 15min ur min maskin (330X köpt 2016) som snurrar på sin tredje säsong. Är uppe i över 8000h om jag inte missminner mig. Glömde dessutom bort att ladda en gång i vintras.
 
Vet inte alls vad för batterier de satte in men antar att det är HQ original. Jag är också van från tidigare med en klipptid på drygt 4 timmar. Jag tror det extremt torra vädret påverkar med mindre motstånd än vanligt vilket länger tiden rejält.
 
Idag började min 330X gnissla kraftigt när knivdisken går (dock inte när den är upp och ner och jag snurrar på skivan). Någon som råkat ut för det? Trasiga lager? Trasig motor? När jag bad den åka hem blev den normaltyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.