Haha kaxiga änder! :)
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Ja Änderna är inte rädda för klipparen jag har ca 50 st änder på tomten :)
 
Hur smala passager har ni? Jag har precis beställt en AM 330x som ska ersätta min Landroid M och ska dra den genom en passage mellan uteplats och sandlåda. Om jag fattat det hela rätt ska begränsningstråden ligga 35 cm från fasta hinder, det innebär att passagen måste vara minst 130 cm bred om en guideslinga ska ligga i mitten med min 30 cm från begränsningskabel åt varje håll. Hur har ni andra gjort? Detta är alltså bara en passering, ingen lång gång.
 
Jag har en hyfsat smal passage, dock klarar den minimikraven som du nämner med lite marginal. Hur bred är din passage?
 
Idag är den nog för smal, säkert inte mer än 60-70 cm, har inte mätt exakt än.
 
I tekniska data i instruktionsboken står det "Minsta möjliga passage: 60 cm" men det måste väl i så fall krävas att det inte är några fasta hinder i närheten då. Men jag får ändå inte ihop det eftersom guideslingan ska ligga minst 30 cm från begränsningskabeln. Men nåväl, kan kapa lite på sandlådan bara jag vet hur mycket jag måste ta bort för att få det att fungera :)
 
Riggen skrev:
I tekniska data i instruktionsboken står det "Minsta möjliga passage: 60 cm" men det måste väl i så fall krävas att det inte är några fasta hinder i närheten då. Men jag får ändå inte ihop det eftersom guideslingan ska ligga minst 30 cm från begränsningskabeln. Men nåväl, kan kapa lite på sandlådan bara jag vet hur mycket jag måste ta bort för att få det att fungera :)
Kanske inte riktigt vad du frågar efter men.. :)

Jag har en sandlåda, som står 155cm från kattgården, ingen av dessa har begränsningskabel runt sig, guidekabel har jag inte heller monterat.
Det klipps fint mellan låda och kattgård.
Samma på framsidan, där har jag en syren som står relativt nära staketet (begränsningskabel ~30cm från staketet) men den tar sig in mellan busken och staketet.

Men om du är tvungen/eller vill använda guidekabel kanske det ökar kravet på utrymme på var sida om guiden.

Jag var lite skeptisk i början.. tänkte de där kommer inte gå, och där kommer den inte hitta till.. men den överraskar! :)
 
D
har passager som är ungefär lika breda som klipparen. Begränsningsslinga på ena sidan och inte på andra och den tar sig igenom utan problem. Ingen guide där.
 
Riggen skrev:
I tekniska data i instruktionsboken står det "Minsta möjliga passage: 60 cm" men det måste väl i så fall krävas att det inte är några fasta hinder i närheten då. Men jag får ändå inte ihop det eftersom guideslingan ska ligga minst 30 cm från begränsningskabeln. Men nåväl, kan kapa lite på sandlådan bara jag vet hur mycket jag måste ta bort för att få det att fungera :)
Om du lägger begränsningskablarna längst ut i kanterna så får du 60 cm minsta möjliga passage med guideslingan 30 cm från begränsningsslingan. Konsekvensen blir att klipparen kommer att kollidera med sandlådan och altanen men det går ju att leva med.
 
dengroth skrev:
Om du lägger begränsningskablarna längst ut i kanterna så får du 60 cm minsta möjliga passage med guideslingan 30 cm från begränsningsslingan. Konsekvensen blir att klipparen kommer att kollidera med sandlådan och altanen men det går ju att leva med.
Helt korrekt, tack. Lägger man dessutom guiden så kommer den ju att hitta igenom för att klippa den tredjedelen av gräsmattan som ligger efter passagen. Detta ska testas :) Tack!
 
Är det någon som har något bra knep till hjulborstar på Automower 330 x
Satte dit hjulborstar för ett tag sedan
Men tycker att dom slutar att göra någon verkan redan efter två veckor
Min maskin gå bara på nätterna och då samlas mycket vått gräs i borstarna och dom spretar åt alla håll och då gör dom ingen verkan
Nya 6 pack kostar ju ca 235 kr ska man byta var 14 dag så blir det ganska dyrt
Borstarna jag hade på min gamla 220 var betydligt bättre
 
H
Hej,

Var uppe hos svärfar idag och tittade på hans klippare som han har haft problem med de senaste dagarna.

Jag har lagt upp en video här, men ska försöka förklara problemet först. Kortfattat är problemet att när han har stannat klippare när den är ute och kör och sedan ska köra igång den igen så kommer meddelandet "Ingen slingsignal".

I videon som jag länkar till nedan gör jag följande.

Klipparen står i laddstationen och laddar. Jag försöker då sätta igång den men när jag stänger luckan så att den ska starta händer det ingenting.
Jag drar då ut den ifrån laddare och testar att sätta igång den igen. Det fungerar och den börjar att klippa.
Jag stannar den och försöker sedan direkt sätta igång den igen. Då får jag felet "ingen slingsignal".

Sätter jag tillbaka den i laddare och sedan drar ut den igen och startar den så fungerar det igen. Stannar jag den och försöker starta den igen så får jag felet igen.

Vad kan detta bero på och hur blir jag av med det? Är det dags att åka in till återförsäljaren?
Jag har testat att byta slingsignal och byta pin-kod. Finns det något mer att testa? Lampan på laddaren lyser med fast grönt ljus så det är inte något brott på slingan.

Här är videon: https://photos.google.com/share/AF1...?key=MGRUUzhGME9lbkdobUR1dGZmdm9uTzZUMm9sTUdR

Mvh
Henrik
 
Nu är det en vecka sen jag bytte ut min Landroid mot 330:n. Landroiden gick max en dag utan handpåläggning. 330:n har gått en vecka på samma slinga utan ett enda driftstopp. Jag är dessutom mäkta imponerad av resultatet.

Nu är 330:n klart överdimensionerad för min tomtstorlek (1200 kvm och tror bara drygt hälften är gräs) men den är kuperad och ganska krånglig men den klarar ju allt galant.

Vilken maskin 😊👍
 
  • Gilla
Gudahov och 6 till
  • Laddar…
Måste klipparen "komma åt" slingan överallt?
Jag ska snart hjälpa svärfar att installera deras 330x. ( lång leveranstid, beställde i början av augusti, får den tidigast 7:e september.) En del av tomten gränsar till en hage med stängsel. Klipparen kan gå under tråden mellan stolparna så där ska vi lägga slingan så att den klipper ändå ut till där hagen börjar. Men måste vi lägga slingan runt stolparna så att klipparen stannar mot slingan eller man kan lägga slingan i en rak linje längs med hela hagen, så att klipparen krockar med stolparna istället för att stanna mot slingan.
 
Det funkar att göra som du tänkt, så länge du använder guidekablar för att hjälpa klipparen att hitta till laddstationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.