Lars christer skrev:
Det går att ändra klipphöjd och i princip alla inställningar som man kan göra på klipparen men inte ändra profil vad jag kan se
Tack för info!
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Har haft min i 2 veckor. Men tycker den klipper sämre nu. Knivarna är i hyfsat skick men jag blåste rent med tryckluft och märkte att det satt gräs runt skruven som håller knivarna så dom satt inte lika löst som dom ska. Är detta ett problem som kan generera sämre klippning ? Ska jag skruva loss tallriken och göra rent här med ?

Och ytterligare 1 fråga hur långt ned har ni justera era knivar 3 eller ännu mer 2 cm ?
 
Redigerat:
Ibland är det enklast att lossa knivarna helt och göra rent. Knivarna ska ju ställa sig rätt ut av rotationen. Sitter dom dock så hårt att dom inte kan det så påverkar det helt klart resultatet och även balansen i knivtallriken. Jag upplever även att fukten påverkar resultatet. Har det regnat mycket (vilket det gjort i sommar) och gräset är fuktigt så lägger det sig lättare och blir således svårklippt. Inget jätte problem dock och verkar variera beroende på grästyp. Undre tallriken ska du inte behöva skruva loss. Snurrar den lätt så räcker det att blåsa rent med tryckluft. Klipphöjden är en smaksak och beror även på hur jämn gräsmatta man har. Att köra på 4-5 är ofta ganska lagom. Klipper man kortare bli gräsmattan känsligare för torkar och det sliter lite mer på knivarna. Men som sagt det är en smaksak och beror lite på gräsmattans förutsättningar.
 
Redigerat:
Ok tusen tack !
 
galento
Draven skrev:
Och ytterligare 1 fråga hur långt ned har ni justera era knivar 3 eller ännu mer 2 cm ?
Vi har 320,n på läge 6 och 330,n på 7 här,ev kanske vi sänker 330,n ett steg.
 
Redigerat:
Draven skrev:
Har haft min i 2 veckor. Men tycker den klipper sämre nu. Knivarna är i hyfsat skick men jag blåste rent med tryckluft och märkte att det satt gräs runt skruven som håller knivarna så dom satt inte lika löst som dom ska. Är detta ett problem som kan generera sämre klippning ? Ska jag skruva loss tallriken och göra rent här med ?

Och ytterligare 1 fråga hur långt ned har ni justera era knivar 3 eller ännu mer 2 cm ?
Kör på höjdläge 6 nu, körde på 5 innan (den korta) värmen kom, blir nog att gå tillbaka till 5 igen. :)
Samma knivar som den levererades med.

Jag tycker det tog några veckor, kanske uppemot 1månad innan gräsmattan blev riktigt fin efter att vi startade upp 330n i våras.
Låter gräset vila på onsdagar, kör med vädertimer.
 
Hjälp!Klipparen hade stannat igår och det stod att den inte hade någon signal från slingan.Den gröna lampan från laddstationen lyser dock grönt och klart hela tiden. Testade att dra ut 220 sladden till transformatorn. Satt i den igen och körde igång klipparen, då fungerade den.

Idag på morgonen var det dock samma problem.Den stod någon halvmeter utanför stationen.Testar att dra ut 220 uttaget ett flertal gånger och sätta i det igen men det fungerar inte.Står bara ingen signal på slingan.Vad kan vara fel?

Den har gått problemfritt i 2 veckor innan detta.Jag är 99.9% säker på att det inte är något brott på slingan.
 
Testa att generera en ny slingsignal. Låter dock märkligt.
 
Hur genererar jag en ny slingsignal?
 
Meny, säkerhet och sen väljer du ny slingsignal. Klipparen ska då stå i laddstationen.
 
quick skrev:
Ibland är det enklast att lossa knivarna helt och göra rent. Knivarna ska ju ställa sig rätt ut av rotationen. Sitter dom dock så hårt att dom inte kan det så påverkar det helt klart resultatet och även balansen i knivtallriken. Jag upplever även att fukten påverkar resultatet. Har det regnat mycket (vilket det gjort i sommar) och gräset är fuktigt så lägger det sig lättare och blir således svårklippt. Inget jätte problem dock och verkar variera beroende på grästyp. Undre tallriken ska du inte behöva skruva loss. Snurrar den lätt så räcker det att blåsa rent med tryckluft. Klipphöjden är en smaksak och beror även på hur jämn gräsmatta man har. Att köra på 4-5 är ofta ganska lagom. Klipper man kortare bli gräsmattan känsligare för torkar och det sliter lite mer på knivarna. Men som sagt det är en smaksak och beror lite på gräsmattans förutsättningar.
I dag så blåste jag rent igen men såg att ännu mer gräs låg mellan tallriken och plattan knivarna satt ännu trögare. Gjorde rent och monterade bort tallriken och kolla vad mycket skit där satt efter bara 2 veckors körning. Dock har jag kört på 3cm.. 330x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är gräset fuktigt brukar maskinerna samla på sig en hel del gräs. Brukar dock ramla av mycket när det torkar upp igen. Kör man dessutom med en lågt inställd klipphöjd så skrapar nog undre tallriken upp en hel del gräs. Men det ska mycket mer till innan det börjar påverka funktionen. Mycket skit eller inte är nog en definitions fråga. Sätt det i jämförelse med hur mycket gräs den klippt så är det inte så mycket av det som sitter kvar under ;)
 
Redigerat:
Tja hur som helst så klipper han bättre nu igen.
 
Draven skrev:
Tja hur som helst så klipper han bättre nu igen.
Skönt det. Lite rengörning får man alltid räkna med speciellt när det är blött ute. Jag brukar sticka in en mejsel i mellan tallrikarna och snurra på skyddstallriken så skrapar man av det värsta gräset. Så slipper man skruvar bort hela tallriken. Men det är helt klart lättare att få det riktigt rent om man gör som du gjorde.
 
Jag kör på 2an i höjd. Tycker det ser förjävligt ut när man kör högre. Höjer till 3-4 när det blir torka (inte hänt än i år) och har aldrig haft problem med just torka. Dock får man ju köra i princip dygnet runt då då höjdskillnad syns mkt tydligare när man klipper kort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.