dof dof skrev:
Hur kan halva kostnaden för batterierna ha återbetalats om maxtaket är 50000/år?
Varför i hel*vete finansierar vi detta med skattepengar?
Det finns 152.341 st andra saker "staten" borde spara in på innan man tar bort detta...

• Gilla
  • Arg
jannebmw och 9 till
  • Laddar…
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns 152.341 st andra saker "staten" borde spara in på innan man tar bort detta...
Nej, batteri är inte en effektiv åtgärd. Kr i statligt bidrag per sparad co2 är för lågt. Statliga miljöbidrag ska vara effektiva. Det borde aldrig ha införts. Samma med 70 000 i miljöbilsbonus för elbilar. Även det är ineffektivt.

Kanske kan andra effektivare åtgärder få bidrag, t.ex. stöd för konvertering till vattenburen värme, stöd för att bygga miljövänlig reglerbar elproduktion, fler vindkraftverk eller något annat.

• Gilla
LaoLars och 8 till
  • Laddar…
Håller inte med

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Ja men då är det ju inte längre bara Gunnars anläggning ;)
Sedan om man producerar mer än vad man gör av med räknas man väl inte som en microproducent längre heller? Eller har det blivit ändrat?
Skrämmande läsning......
Vissa elnätsägare tillåter inte att man producerar mer än man gör av med dock. Man får kolla upp det innan.

• Gilla
Wallgren87 och 1 till
  • Laddar…
A
Bidrag till Muslimska Brödraskapets verksamhet i Sverige eller batterier för att jämna ut solkraft frågan är vilket som kan vara värst?

• Gilla
  • Arg
jannebmw och 8 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Bidrag till Muslimska Brödraskapets verksamhet i Sverige eller batterier för att jämna ut solkraft frågan är vilket som kan vara värst?
Visste inte att muslimska brödraskapet fick mer pengar om det inte betalas ut några batteribidrag. Har du någon källa på det? :rolleyes:

Till er som gnäller på bidragen….
Klart är att man ser ju oftast till det man nyttjar själv och har svårt att se vinning i det man själv inte tänker utnyttja, eller kan utnyttja av olika anledningar.
För egen del tycker jag detta är framtiden och ska givetvis premieras så fler har råd.
Jag tänker inte räkna upp exempel, men det finns massor av bidrag skatteavdrag samhällstjänster som jag inte nyttjar, men gnäller inte för det.
Jag tänker att på ett eller annat sätt betalar man i någon ända och får tillbaka någon annanstans. Ungefär som vissa tror att:
-Jag betalar ju din lön (sagt till valfri skattefinansierad tjänsteman.)
Men vart kommer allas våra löner ifrån…..
Ja, just det i slutändan kommer merparten från skattemedel på ett eller annat sätt.

Kanske inte relevant, men kan bli så trött ibland.

• Gilla
  • Arg
per s och 10 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Hur kan halva kostnaden för batterierna ha återbetalats om maxtaket är 50000/år?
Varför i hel*vete finansierar vi detta med skattepengar?
Per person, dom är väl två i hushållet!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
PeterFalun
bra artikel

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eriksgatan
M mojjen skrev:
Per person, dom är väl två i hushållet!
Korrekt. Hustrun Helena gör också skatteavdrag. Man får fördela detta hur man vill. T ex 75/25 om det blir mer optimalt. Och detta gäller per år, så man kan betala paneler och växelriktare i december + 195 kkr värde batterier i januari och ytterligare 195 kkr batterier i januari nästkommande år. Förutsatt att makarna betalar minst 100 kkr i skatt per år förstås. Vellingeborna betalar väl minst kommunalskatt i hela Sverige, om jag minns rätt...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Freddan_77 skrev:
Till er som gnäller på bidragen….
Klart är att man ser ju oftast till det man nyttjar själv och har svårt att se vinning i det man själv inte tänker utnyttja, eller kan utnyttja av olika anledningar.
För egen del tycker jag detta är framtiden och ska givetvis premieras så fler har råd.
Jag tänker inte räkna upp exempel, men det finns massor av bidrag skatteavdrag samhällstjänster som jag inte nyttjar, men gnäller inte för det.
Jag tänker att på ett eller annat sätt betalar man i någon ända och får tillbaka någon annanstans. Ungefär som vissa tror att:
-Jag betalar ju din lön (sagt till valfri skattefinansierad tjänsteman.)
Men vart kommer allas våra löner ifrån…..
Ja, just det i slutändan kommer merparten från skattemedel på ett eller annat sätt.

Kanske inte relevant, men kan bli så trött ibland.
Självklart förstår jag att bidragen används om de finns , skulle jag själv gjort. Förstår dock inte vad det tillför för nytta? Sen är det väl inte gnäll bara för att man har en annan åsikt?

• Gilla
DIY Maniac och 4 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Tycker för egen del att det är skillnad på bidrag och skatteavdrag. Det senare förutsätter att man har gjort något som ger en skattepliktig intäkt och förhoppningsvis då bidragit (!) till samhället i någon mån. En anledning till det temporärt höga skatteavdraget för batteriteknik är ju för att stimulera efterfrågan så att tekniken når skalfördelar, snabbare utvecklas och blir billigare för alla.
Vi har i Sverige jämförelsevis ändå rätt låga subventioner. Kolla t ex i en del stater i Australien. Inte många som betalar mer än 20-30 kkr för kompletta anläggningar på 10 kW där. Blir mycket billigare att subventionera mikroproduktion än att bygga ut motsvarande överföringskapacitet.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Tycker för egen del att det är skillnad på bidrag och skatteavdrag. Det senare förutsätter att man har gjort något som ger en skattepliktig intäkt och förhoppningsvis då bidragit (!) till samhället i någon mån. En anledning till det temporärt höga skatteavdraget för batteriteknik är ju för att stimulera efterfrågan så att tekniken når skalfördelar, snabbare utvecklas och blir billigare för alla.
Vi har i Sverige jämförelsevis ändå rätt låga subventioner. Kolla t ex i en del stater i Australien. Inte många som betalar mer än 20-30 kkr för kompletta anläggningar på 10 kW där. Blir mycket billigare att subventionera mikroproduktion än att bygga ut motsvarande överföringskapacitet.
Men hur smart är det att subventionera produktion som ger minst när den behövs som mest?
Ska bli riktigt intressant att se framöver vad som kommer att hända med elnätet,med tanke på alla paneler som installeras nu.

• Gilla
S&A och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
A Anderscurl skrev:
Sen är det ju så att man inte får de 60 öre i skatte reduktion på den överskjutande delen av det man säljer mot det man köper.
6 000 kWh totalförbrukning
3 000 kWh köpt el
3 000 kWh egenproducerad el
30 000 kWh såld el
Då får man 60 öre / kWh för 3 000 kWh. Resterande 27 000 kWh blir utan. Men med tim spot priser kan det ju vara lönsamt ändå.
Hur kan man sälja 10 gånger mer el än man producerar?

dof dof skrev:
Men hur smart är det att subventionera produktion som ger minst när den behövs som mest?
Ska bli riktigt intressant att se framöver vad som kommer att hända med elnätet,med tanke på alla paneler som installeras nu.
Man använder ju ekonomiskt stöd för att knuffa fram ny teknik för att den ska utvecklas och som kan tillföra något bra. Längre fram när den är etablerad och priserna gått ned behövs inte stödet.

Sol- och vindkraft levererar inte alltid men när den gör det sparar man vattnet i magasinen tills det behövs. Sedan är ju tanken att överskottsel ska kunna lagras som tex vätgas, osv osv Många bäckar små...

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.