55 667 läst · 137 svar
56k läst
137 svar
Erfarenhet av Tormek slipmaskin
Jag har ungefär samma upplevelser och lösning som du. Ser det som två saker som kompleterar varandra. Tormeken är bra på att avverka stål på framsidan av eggen, och den ger en väl definierad vinkel som håller. Men det är svårt att få till exakt sama vinkel gång på gång, däremot är det lätt att få till nästan exakt samma.woodchuck skrev:Mikroskop är lite över min nivå... En lampa med förstoringsglas är vad jag har och det kändes lite fånigt när jag köpte den, men det är super för att kolla eggen. Hittade en 1206 på Classe i våras. Jag skulle beställa en T7 och då frågar karln om jag vill ha en 1206 för 999:-. Eftersom jag våndats över priset på T7:an slog jag till. För mina små behov tänkte jag... Den är fantastisk, men det har funnits ögonblick då jag ångrat att jag inte tog T7:an. Ett no 7 hyvelstål är för brett. Saknas några mm (kommer inte hela vägen in). Då har jag iofs den gamla jiggen som följde med, kanske funkar med den nya jiggen. Någon som vet? Det andra som jag är lite besviken på är mig själv. Hade tänkt att man snabbt och smidigt kunde bryna upp stämjärn och hyvelstål på brynskivan utan att ta fram vatten och stenar, men det händer alldeles för ofta att jag inte får till rätt vinkel och i värsta fall rundar av stålet istället för att skärpa det. Så jag har fortsätt med slipstöd och vattensten. Upplever att järnen blir vassare och rakare med en 8000 sten + slipstöd. Oftast inget jag kan se med mitt förstoringsglas, men ett mikroskop skulle kanske avslöja skillnader.
/woodchuck
Så med slipstenen gör man framsidan till nästan exakt samma vinkel varje gång man behöver avverka mycket stål. Det är mycket lättare och snabbare än vattenstenen.
På vattenstenen gör man baksidan samt den exakta vinkeln samt slutpoleringen (8000 stenen) samt slipningar som nte behöver avverka mycket stål.
Tormeken har ingen bra stabilitet för vare sig baksidan eller för överföring av vinkeln från slipning på sten till bryning
--- Mats ---
Helt riktigt, det framgick inte i min bildserie i bloggen, men visst är det så att baksidan av skären (oavsett vilka) ska brynas också. Om man tar TB90-stål jiggen som exempel så är den konstruerad för att i princip bara våtslipa och bryna baksidan av stålet.bengtn skrev:
Hej
Hur snabbt avverkar man med en tormek? Jag har skaffat en äldre modell (sa-250) och testade på ett totalkvaddat stämjärn är det normalt med drygt 2 timmar för att avverka ca 1mm? eller är de nya stenarna grövre?
Hur snabbt avverkar man med en tormek? Jag har skaffat en äldre modell (sa-250) och testade på ett totalkvaddat stämjärn är det normalt med drygt 2 timmar för att avverka ca 1mm? eller är de nya stenarna grövre?
har du ruggat upp ytan med stenklossen, det ska ju göras typ var 10e minut, den grova sidan av klossen för större avverkning.
Svaret på frågan: NEJ, det ska gå mycket snabbare om du inte har en japansten på maskinen.
Svaret på frågan: NEJ, det ska gå mycket snabbare om du inte har en japansten på maskinen.
Jo jag ruggade upp stenen lite då och då, nej nån japansten lär det inte vara men det kan ju vara läge för en ny sten iaf. Jag provade lite olika tekniker, lite vatten, lätt tryck, hårt tryck mm men avverkningen var inte bäst hur jag än gjorde någon som har tips?
Jag kan ju säga att det blev många tankar på hur man skall kunna bygga om jiggen med nån stegmotor och justerbara gränslägen så den blir automatisk, som det är nu är jag inte sugen på att fixa farsans hyvlar...
Jag kan ju säga att det blev många tankar på hur man skall kunna bygga om jiggen med nån stegmotor och justerbara gränslägen så den blir automatisk, som det är nu är jag inte sugen på att fixa farsans hyvlar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 mm är rätt så mycket, men räkna med 20-30 minuter i varje fall och det krävs en del tryck, var inte rädd att jobba hårt, motorn klarar av det. Möjligen slipade du fram en helt ny vinkel? Då kan det ta längre tid. Eller möjligen var det något udda "Kina-stämjärn" med härdat stål eller kromad yta av något slag? (Kanske t om härdat av kringresande?) Då är det stenhårt och inget att ha kvar... Rugga upp stenen ordentligt som Nimajneb skriver och kanske svarva till den.
Ja så kan det ju vara det var ett Biltema järn som jag plockade hem från en kompis "Det där fixa jag lätt match!" vilket jag bittert fick ångra
Jag ska testa på ett EA Berg som jag fyndade på en loppis i Australien så får vi se om det går bättre.
Jag ska testa på ett EA Berg som jag fyndade på en loppis i Australien så får vi se om det går bättre.
Jag har en Tormek som jag tror är en SA-250 ( bilden ovan stämmer förutom att min vattenbalja är svart), köpt ny under tidigt 90-tal och de levererades då med slipskivor av sandsten. Kiselkarbidskivor var ett (dyrt) tillbehör man kunde köpa till. Avverkningen med sandstens-skiva lär (?) inte vara i samma division som kiselkarbid. Jag har sedan dess, funderat på att byta slipskiva....
Jag har kiselkarbidskivan. Den är kort sagt inte värd pengarna. Den är fortfarande närmast oändligt långsam, precis som den vanliga aluminiumoxidskivan. Jag är inte så imponerad av Tomek helt enkelt. Jag skaffade massor av prylar för att slipa maskinhyvelstål i HSS, men till det är maskinen helt värdelös.
Ja, jag tror vi kan vara överens om att Tormek funkar riktigt bra till de flesta vanliga hyvelstål, sicklar, stämjärn, knivar, skulpteringsverktyg osv, men ska man avverka ordentligt eller till HSS så får man nog skicka grejerna till ett proffs som slipar i automat. Kollade förresten upp kostnad för att slipa tänderna på klinga till justersågen och det tror jag landade på typ 150 kr inkl moms för en vanlig kapklinga 300 mm, så det var inte speciellt dyrt med slipning. Men jag själv gillar att stå och skärpa handverktygen på Tormeken, det är lite meditation, man når liksom nirvana och känner sig som en samuraj som efter 3 månader är klar med svärdet, men te-cermonierna däremellan skippar jag...
Nu har jag testat Tormeken på ett stämjärn av bra kvalité och resultatet är likvärdigt dvs. mördande långsam avverkning så jag mailade Tormek och fick svaret som följer. frågan är ju vilken av stenarna man skall köpa? Det känns som det lutar åt SG-250.
Den slipstenen du har är en natursandsten ES-250.
Denna sten har ingen kornstorlek i egentlig mening, men slipytan motsvarar ungefär 2000 korn.
Denna sten går inte att ändra strukturen då den inte har slipkorn och bindemedel utan endast innehåller sandsten.
Den är dock ypperlig som slipsten och ger en mycket fin slipyta. Den ligger mellan våran SG-250 och
den Japanska JS-250 i ytfinhet.
För hyvelstål och stämjärn med bred slipyta rekommenderar vi att du använder våran Black Stone SB-250.
Detta för att den stenen håller sig öppen i slipytan längre vid låga sliptryck än våran standard SG-250.
I praktiken betyder det att du kan slipa längre innan du måste öppna upp slipytan med SP-650.
Om du slipar knivar så har faktiskt våran Supergrind sten SG-250 en något högre avverkning än Black Stone.
Så val av sten beror lite på användningsområde.
För hårda material med lågt sliptryck (Bred slipyta) så är det SB-250 som är bäst.
För mjukare material och med något högre sliptryck så fungerar SG-250 bättre.
Oavsett vilken sten du väljer så kommer de slipa snabbare än den stenen du har idag.
Den slipstenen du har är en natursandsten ES-250.
Denna sten har ingen kornstorlek i egentlig mening, men slipytan motsvarar ungefär 2000 korn.
Denna sten går inte att ändra strukturen då den inte har slipkorn och bindemedel utan endast innehåller sandsten.
Den är dock ypperlig som slipsten och ger en mycket fin slipyta. Den ligger mellan våran SG-250 och
den Japanska JS-250 i ytfinhet.
För hyvelstål och stämjärn med bred slipyta rekommenderar vi att du använder våran Black Stone SB-250.
Detta för att den stenen håller sig öppen i slipytan längre vid låga sliptryck än våran standard SG-250.
I praktiken betyder det att du kan slipa längre innan du måste öppna upp slipytan med SP-650.
Om du slipar knivar så har faktiskt våran Supergrind sten SG-250 en något högre avverkning än Black Stone.
Så val av sten beror lite på användningsområde.
För hårda material med lågt sliptryck (Bred slipyta) så är det SB-250 som är bäst.
För mjukare material och med något högre sliptryck så fungerar SG-250 bättre.
Oavsett vilken sten du väljer så kommer de slipa snabbare än den stenen du har idag.