vad skiljer brynpasta o Autosol?

Hur ofta o mycke brukar ni lägga på?

Nimajneb skrev:
vad skiljer brynpasta o Autosol?

Hur ofta o mycke brukar ni lägga på?
Nu blev jag orolig. Frågan tyder på att man borde lägga på något. Det gör jag aldrig. autosol ser jag som ett halvmilt slipmedel.

-- -Mats ---

Lägger på lite paraffinolja och sen en klick brynpasta eller autosol.
Oljan för att inte torka ut lädret på brynskivan.

/Kent

snickarboden skrev:
Lägger på lite paraffinolja och sen en klick brynpasta eller autosol.
Oljan för att inte torka ut lädret på brynskivan.

/Kent
Vid varje sliptillfälle?

Har du märkt någon skillnad mellan brynpastan o Autosolen?

Jag tror mig ha märkt skillnad på pastorna. Båda innehåller tillräckligt fina partiklar för att polera, men jag inbillar mig att Autosolen kan innehålla en och annan lite grövre partikel så att man får lite repor i den polerade ytan. Observera att jag brukar titta på ytorna i 20-30 gångers förstoring i ett stereomikroskop. Jag har svårt att tro att det är någon praktisk skillnad på pastorna.

mattiasp du skriver att du tror dig ha märkt skillnad.
Och du skriver att du inbillar dig att autosol kan innehålla en och annan större partikel.

Jag tolkar dit inlägg som att du inte kan se eller märka någon skillnad av vikt.

Mvh Pär H

Jo, ungefär så. Det är en skillnad, men troligen ingen skillnad som spelar roll när man skall skärpa en yxa. Om man däremot skall strigla en rakkniv kan nog skillnaden vara värd att beakta. Jag väljer brynpastan till Tormeken.

Det är alltså skillnad
Har du inte tillgång till bättre mikroskop.

För att ringa tormek och fråga är väl ingen ide.

Är det stor pris skillnad mellan dom?

Mvh Pär H

Classe vill ha 49 kr för en liten tub brynpasta :
PA-70 Brynpasta.
För applicering på läderbrynskivan. Kornstorlek 0,003 mm. Tar bort råeggen och polerar eggen spegelblank.
På Jula kan man köpa 1kg Autosol för 199kr

Jag har precis mejlat autosol och frågat hur stor kornstorleken är. På deras hemsida har dom datablad på deras produkter men det stod inget där.

Pär

pär h skrev:
Det är alltså skillnad
Har du inte tillgång till bättre mikroskop.

För att ringa tormek och fråga är väl ingen ide.

Är det stor pris skillnad mellan dom?

Mvh Pär H
Det är inget fel på mitt mikroskop. Det är ett Nikon zoom 8-40x med Carl Zeiss-optik i okularen.

När det gäller kornstorlekar så är det ganska invecklad teori kring det hela. Den här typen av små korn mäts ofta med laserdiffraktion. Redan där måsta man göra en del förenklingar. Ofta ansätter man i programvaran att kornen är sfäriska, även om det är möjligt att ansätta andra formfaktorer. När det kommer till de minsta kornen, vill de gärna klumpa ihop sig. Det kallas agglomerering och har med Van der Vaalskrafter att göra. Slutligen är själva presentationen av det statistiska materialet man får ut ur laserinstrumentet ofta sammanställt av programvaran på något sätt. För att kunna tolka dessa data bör man ha rätt bra koll på statistisk behandling av mätdata. Jag tror inte att du får något vettigt besked av Tormek.

Redigerat:
Jag har gjort en extremt vetenskaplig test
Tog en plexiskiva och delade den med ett streck i mitten på ena halvan polerade jag med tormek och på andra halvan polerade med autosol. Drog lika många gånger på respektive sida med en bit gammalt lakan.
Efter att jag har polerat färdigt gick jag in och tog fram min dotters mikroskop som är köpt på den anrika affären Br leksaker. och kan konstatera att autosol gjorde några större repor än tormek.

Så som mattiasp kom fram till så vinner tormek.
Det lilla som skilde var att autosol hade några grövre repor mätt på en cm bredd

Mvh Pär H

Suveränt Pär.

Undrar hur lackrubbing står sig mot brynpasta på ett plexiglas under ett BR-mikroskåp:p

mattiasp jag misstror inte själva mikroskopet utan jag tänkte att det skulle behövas större förstoring
Men efter mitt vetenskapliga experiment så var inte större förstoring bättre men det beror säkerligen på mitt mikroskop.
Det jag kunde se var att i grunden såg båda ytorna lika dana ut men på autosol sidan så var det 3 st mörkare och mera markanta streck/repor. När jag tittade på båda ytorna visuellt så såg jag ingen skillnad

Mvh Pär H

Kan tilläga att mikroskop som köpes på leksaksaffärer är hopplöst dåliga dom är fulla av dammpartiklar eller vad det nu är man ser.

Mvh Pär H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.