55 671 läst · 137 svar
56k läst
137 svar
Erfarenhet av Tormek slipmaskin
5k för en manuell verktygsslip (som Tormek T7 är) är billigt jämfört med en industriell motsvarighet där vi pratar om 50 k. Sen har jag provat både Scheppach, fulkopia T7 från Kina samt Tormek T7 original (som jag har) och det är klasskillnad. Räknar man baklänges på 5 k för T7 (åf-rabatt, moms, frakt, garantiåtaganden, material, tillverkning, lager) så inser man nog att det är ett rimligt pris. För min del ingår Tormek T7 i min iver att ha många och fina maskiner och verktyg och för att jag inte är någon expert på skärpning av verktyg, så då är den ett bra hjälpmedel, inte för att jag får det bästa resultatet (jämför t e x Speedglass med vanlig svetsskärm, amatör v s proffs)
Så har man varit inne på att köpa en Tormek, det är klart man ska köpa en!
Så har man varit inne på att köpa en Tormek, det är klart man ska köpa en!
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Har flyttat en diskussion om forumets inriktning till de här tråden: http://www.byggahus.se/forum/inform...foretag-diskuterar-i-forumet.html#post1839916
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tormek T7 har som påpekats både bra och dåliga sidor. Vet inte riktigt om jag tycker att den inte når hela vägen fram, det beror väl på vad man förväntar sig och vad man ska ha slipobjekten till.
Har egentligen inte upplevt några stora problem med att plana stämjärn och hyvelstål på flatsidan av stenen heller. Måhända blir det inte perfekt i teknisk mening, men att det skulle vara ett hinder när man använder verktygen har jag svårt att se. Att man kan behöva trixa lite för att få stämjärnen i rät(t) vinkel beror inte bara hur jiggen fungerar, utan också på att väldigt många stämjärn inte har helt parallella sidor, då måste man medla. Visst har jag retat mig på att man ser att den vinkeln inte är perfekt men har aldrig i praktiken upplevt det som ett problem.
Vad jag inte riktigt gillar är att justera stenens rundhet, något man skulle slippa med en diamantbelagd sten.
Har egentligen inte upplevt några stora problem med att plana stämjärn och hyvelstål på flatsidan av stenen heller. Måhända blir det inte perfekt i teknisk mening, men att det skulle vara ett hinder när man använder verktygen har jag svårt att se. Att man kan behöva trixa lite för att få stämjärnen i rät(t) vinkel beror inte bara hur jiggen fungerar, utan också på att väldigt många stämjärn inte har helt parallella sidor, då måste man medla. Visst har jag retat mig på att man ser att den vinkeln inte är perfekt men har aldrig i praktiken upplevt det som ett problem.
Vad jag inte riktigt gillar är att justera stenens rundhet, något man skulle slippa med en diamantbelagd sten.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Erfarenheter av Ryobis bandslipmaskiner (batteri/sladdbundet)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Komplett våtslipmaskin Tormek T-3
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Erfarenheter Bosch GRO 12V-35 slipmaskin
Val av slipmaskin - Era erfarenheter
Erfarenheter av Festool's listsåg & slipmaskiner?
Verktyg, Maskiner & Fordon