Masses skrev:
ohh fan... Ja då ska jag ta fram mina finaste vinkelhakar och mäta....
Jag menar inte ett F-stången är sned utan att den går att flytta upp och ner när den sitter i hållaren. Hålen verkar ganska enkelt för stora/för mycket glapp.

Ahh ok, provade att kolla vinkeln iallafall med ett maskin vinkeljärn...
ImageUploadedByByggahus.se1380129421.403311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så visst är den lite sned

Redigerat:
Skulle vilja påstå att det inte blir bättre om du inte justerar stämjärnet i hållaren efter lite provslipning. Har förvisso begränsade erfarenheter av Tormekarna men någon höjd av precision tycker jag inte de är. Däremot en enastående maskin när man ska få ordning på gamla stämjärn från loppisen samt andra saker såsom yxor, snickarknivar, skruvmejslar och i nödfall kortare maskinhyvelstål.

Om man bara ska ha Tormeken till att fixa till gamla verktyg så har jag verkligen köpt grisen i säcken, en dyr jeffla gris dessutom. :rolleyes:
Enligt deras videosar och andra reviews på nätet skall den vara outstanding på många sätt, kanske inte det bästa men inget skräp i alla fall. Upptäckte dessutom att hjulet är ovalt för den guppar upp och ner när den är igång. Ska filma skiten imorgon i dagsljus.

Hjulet fixar du med stensvarvsmojängen, stämjärnen och handhyvelstålen med jigg på vattenstenar eller liknande ;-)

Notera att detta är mina erfarenheter, finns säkert gott om användare som tycker att Tormeken är outstanding till det mesta.

Stensvarven är just till för att få universalstödet och stenen parallella med varandra, förutom att rensa fram vassa slipkorn.

Visst måste detta vara ett problem med alla Tormek? Som man ser på Masses bild så är stödet inte i vinkel. Det är inte att förvåna sig, det är svårt att bocka ett rör och få det att bli i exakt vinkel. Det är också förhållandevis mycket glapp i styrningarna för hållaren. Det går att vicka hållaren fram och tillbaka innan man dragit åt skruvarna, så det är lite slump hur den till sist hamnar.

Angående bilden ovan på med vinkelhaken: Är det inte efter den gängade pinnen som man stödjer jiggarna? I den änden ser det ju rakt ut? Eller vi ser väl egentligen inte den del som används?

Det som är intressant är att den del av universalstödet som används av jiggarna är parallellt med stenen.
D.v.s biten som sticker ut över stenen.

Min uppfattning är att det krävs väldigt lite fel på någon av vinklarna i stöden, stenen eller jiggarna för att stämjärnen ska bli sneda. Även hur man trycker eggen mot stenen påverkar även om det kanske inte är meningen.

Gjorde en liten videosnutt imorse... En sak är attkanske jiggen är sned vilket i säg skulle kunna förklara den sneda slipningen, detta går väl att rätta till med slipen som medföljer. Otroligt att man ska behöva göra det på en ny maskin men so be it. En annan sak som jag upptcäkte som kanske inte betyder något är att stenen inte snurrar rakt. Både horisontellt och vertikalt, en slaggs vobbling med andra ord, som om axeln är sned...
[video=vimeo;75471034]https://vimeo.com/75471034[/video]

Masses skrev:
Om man bara ska ha Tormeken till att fixa till gamla verktyg så har jag verkligen köpt grisen i säcken, en dyr jeffla gris dessutom. :rolleyes:
Enligt deras videosar och andra reviews på nätet skall den vara outstanding på många sätt, kanske inte det bästa men inget skräp i alla fall. Upptäckte dessutom att hjulet är ovalt för den guppar upp och ner när den är igång. Ska filma skiten imorgon i dagsljus.
Jag brukar inte missa ett tillfälle att få gnälla på Tormek. Den duger i stort sett bara till att grundbehandla gamla stämjärn och handhyvelstål. Den slutliga skärpan får man lägga dit på annat sätt. Maskinhyvelstål i HSS går så långsamt att det går snabbare skicka iväg stålen för slipning, och få tillbaka dem, än att använda Tormeken.

Jag har framfört mina klagomål till Tormek men de menar att produkten fungerar förträffligt, och att det måste vara fråga om handhavandefel. Den absolut största besvikelsen är kiselkarbidstenen Blackstone.

Sökord: Tormek, kass, långsam, besvikelse, POS, slow, useless, crap, Schlecht, Langsam, Teuer

• Gilla
Masses
  • Laddar…
Ja detta har jag läst förut och det är tråkigt. Finns det någon annan maskin som funkar bra även för den med högre krav?

Jag är ju rätt övertygad om att för mig som vill slipa moraknivar och vässa kniven jag skär tomater med så kommer Tormek + lite manuellt fix funka väldigt bra men det är ju givet så att kraven är lite högre på hyvelstål och stämjärn för tjänstebruk......

Man kan ju också säga att en T7a som bara fixar moraknivar är rätt dyr.....

Googlar man lite är det ju många som använder Tormeken för att slipa sina snickeriverktyg och dom verkar nöjda. Varför fattar dom inte att det inte blir bra?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS skrev:
... Varför fattar dom inte att det inte blir bra?
Jag har lite samma undran. Jag har ännu inte lyckats få mina stämjärn lika vassa och fina på de dyra DMT stenarna som jag fått på Tormeken (slipning + polering). Men jag inser att detta måste vara felaktigt och att problemet måste vara att jag ännu inte hunnit spendera tillräckligt med tid på att lära mig hantera de "manuella" jiggarna och stenarna. Om jag bara får lite mer tid på mig så kommer de som jag trodde rakbladsvassa eggarna jag producerat med Tormek att framstå som trubbiga. ;)

Däremot att plana och polera baksidan på stämjärnen fungerar inte så bra på Tormek:en. När stenen är ny så går det hyfsat att köra mot sidan men det är lättare med en bänksten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.