Köpte min T7 från Duab-huset, billigast i Sverige i tanke på att frakten är blygsamma 120 kr för de 18 kg som det handlar om. Med T7:an får man också stenjusterare och svarvanordningen, tänk på det, "svarven" kostar 450 kr minst på C-O eller Jula. Jag ska slipa maskinhyvelstål samt frässtål (TB90) på min maskin så svarvanordningen är ett måste för att få stenen plan med jämna mellanrum.
Prisskillnaden mellan T7 och T3 är motiverad, tänk på att det är en maskin man kan ha i drift 30 år
Maskinhyvelstålsjiggen till T3 är inte heller att rekommendera.
T7 har också större stendiameter, dvs den lilla radien som uppstår i slipeggen blir ännu mindre jämfört med T3.

Min T7 från Duab inkl frakt blev 200 kr billigare totalt jämfört med Clas Ohlson (Jula har inte T7)

Nimajneb skrev:
Likviditetsjobbigt bara att Bosch GTS10 dök upp hos Miles ett par dagar senare till ett pris som vore tjänstefel att inte slå till på. Den står i källaren nu o väntar på att jag skall hitta GTA60 bordet.:S
Jag glömde att säga grattis, så jag gör det nu istället. Grattis!d^_^b

Du borde då fått en maskin med det inbyggda "motorskyddet". Det är bra....

Angående T3 vs T7. För hemmabruk, vilket väl ändå är det vi diskuterar här, måste det vara svårt att motivera en T7a när det i första hand handlar om knivar, saxar, yxor och stämjärn. Det är förstås inte fel med en T7a men nog sjutton måste en T3a vara mer än tillräckligt.

Jag klarar precis att slipa mina 330 mm långa maskinhyvelstål med den stora maskinen och en lätt modifierad maskinhyvelståljigg. Modifieringen består i att ta bort ändlägesstoppen. Man måste pressa ur en axel om jag minns rätt. Jag är medveten om att man kan slipa längre stål om man ompositionerar stålet, men det blir inte alltid helt bra. En uppspänning är ju alltid att föredra. Att göra samma manöver med den lilla maskinen skulle inte gå, eftersom slipskivan är en cm smalare.

Lägg inte fantasibelopp på kiselkarbidskivan Blackstone. Jag har en sån och jag är besviken på prestandan när man slipar HSS-stål. Hur den fungerar för att skärpa hårdmetall har jag inte testat. Jag överväger att montera hårdmetallstålen vid tillfälle. Men det kan det ta en stund innan det är dags att skärpa...

Gruvberget skrev:
Köpte min T7 från Duab-huset, billigast i Sverige
Min T7 från Duab inkl frakt blev 200 kr billigare totalt jämfört med Clas Ohlson (Jula har inte T7)
Duab är väl kanske näst billgast, Billgast har vi väl redan avhandlat i tråden. Nu kanske Duab bara är några hundralappar dyrare och kan man passa på o beställa massa andra icke Tormek prylar samtidigt så kan Duab vara ett gott alternativ.

MathiasS skrev:
Jag glömde att säga grattis, så jag gör det nu istället. Grattis!d^_^b

Du borde då fått en maskin med det inbyggda "motorskyddet". Det är bra....
har inte öppnat lådan ännu men den är skickad från Bosch i Tyskland i Juli till Miles (finns dev etiketter som säger detta)... vad det nu betyder. Hur kan jag på ett enkelt sett bedöma om det är gamla eller nya modellen?

Vet ej, antar att det finns något som liknar en automatsäkring på chassiet.

MathiasS skrev:
Angående T3 vs T7. För hemmabruk, vilket väl ändå är det vi diskuterar här, måste det vara svårt att motivera en T7a när det i första hand handlar om knivar, saxar, yxor och stämjärn. Det är förstås inte fel med en T7a men nog sjutton måste en T3a vara mer än tillräckligt.
Nog 17 räcker T3...men lägger man på svarven o stenjusteraren så skiljer det 900kr.

Läser man sedan om alla som bytt T3 mot T7 så känns det som om att T7 är ett säkrare val. Iaf så ångrar man sig inte

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Nog 17 räcker T3...men lägger man på svarven o stenjusteraren så skiljer det 900kr.

Läser man sedan om alla som bytt T3 mot T7 så känns det som om att T7 är ett säkrare val. Iaf så ångrar man sig inte
Debatten vad som räcker beror väl på vad man anser räcker. Hur många har inte en Festool skruvdragare där en vanlig handdriven skruvmejsel också hade gjort jobbet? Så det handlar om något mer än att bara få jobbet gjort, det handlar också om att få det gjort lätt nog, och med repetitivt resultat.

Prisskillnaden mellan T7 och T3 när man köpt det man tänkt använda är mycket mindre än prisskillnaden mellan en bar T3 och en T7 med inkluderade tillbehör.

För den ytterst lilla skillnaden i pengar får man en maskin, som om man skall tro på manualen för T3, tvingar en att jobba på ett annat sätt än man normalt gör. Slipa yxan har varit uppe som exempel, det tar faktiskt tid. På en T3 tar det tid nog (från köpt yxa till yxa slipad på vettigt sätt) att maskinen skall bestämma dina pauser.

Mitt sätt att slipa är normalt att jag vattensstenslipar efterhand jag behöver. Tormeken kommer inte fram förrän jag måste. Men väl framme så passar jag på att slipa det som slipas bör. Då vill jag att jag och inte manualen avgör hur jag fördelar tiden.

Dessutom, ju bredare hjul, ju bättre slipning. På T7 är diametern utmärkt för den svaga rundning jag vill ha på eggen. Mindre diameter (T3), mer rundning.

Så skillnader finns. Om skillnaderna är värda pengarna är alltid en bedömning.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
. Om skillnaderna är värda pengarna är alltid en bedömning.

--- Mats ---
Ja delvis en bedömningsfråga. Jag räknar också i reda pengar. Om jag istället för att skaffa prylar för att slipa min kniv, sax, yxa, stämjärn slänger dom och köper nya varje gång det behövs så kan jag hålla på så väldigt länge för priset av en T7a. Det känns inte rätt att göra så men det är verkligheten. Det är möjligen köksknivarna som kullkastar denna kalkyl men dom kan man ju fortsätta att lämna bort för några tior per kniv. Fast det känns inte rätt det heller.....:cool:

Nimajneb skrev:
Duab är väl kanske näst billgast, Billgast har vi väl redan avhandlat i tråden. Nu kanske Duab bara är några hundralappar dyrare och kan man passa på o beställa massa andra icke Tormek prylar samtidigt så kan Duab vara ett gott alternativ.
JMA & Duab har exakt samma pris. De har båda 12% påslag på inköpspriset från Tormek så det är ingen gotteaffär att vara ÅF till Tormek

MathiasS skrev:
Ja delvis en bedömningsfråga. Jag räknar också i reda pengar. Om jag istället för att skaffa prylar för att slipa min kniv, sax, yxa, stämjärn slänger dom och köper nya varje gång det behövs så kan jag hålla på så väldigt länge för priset av en T7a. Det känns inte rätt att göra så men det är verkligheten. Det är möjligen köksknivarna som kullkastar denna kalkyl men dom kan man ju fortsätta att lämna bort för några tior per kniv. Fast det känns inte rätt det heller.....:cool:
Jo, det är rätt jämförelse. Så länge du inte har en sidensax så är sidensaxar billiga. Så länge du inte har en riktig täljkniv är knivar billiga. Stämjärn likaså. Men med hyvelstål börjar det bli värre, till att börja med är det svårt att ens hitta vettiga hyvelstål i Sverige. Billiga yxor är definitivt inte vassa, det är inte lönt att köpa nya sådana.

När man sedan börjat vänja sig vid vassa stämjärn och knivar så är inte länge köpa nya en möjlighet. Det hjälper inte ens att köpa dyra, man blir tvungen att börja slipa. Och slipar man med vattensten, som är långt bättre än Tormek, så kommer man till slut till läget att man måste avverka lite material. I valet mellan att jobba med ovassa verktyg och vassa väljer jag att slipa. Det blir en vana att slipa så snart man känner att det inte tar (Bengt slipar i proaktivt syfte redan innan dess, men så långt har jag inte hunnit).

Sedan är vi tillbaka till värderingen av pengar. Är det värt ett par hundra att när man till slut tvingas ta fram Tormeken åtminstone kunna bli av med allt sliparbete som man just nu giter göra med den, så man slipper ta fram den igen på en lång tid. Dessutom att slipningen blir med en rimlig böj (diameter på hjulet). Tycker man om att kunna göra det om man vill det och få ett bra resultat, då kanske det är värt pengarna. Jag tyckte så. Många har haft T3 och bytt. Andra behåller T3 och är nöjda. Själv tror jag det finns billiga kopior som är bra nog, men jag tog inte risken.

--- Mats ---

Jag har en T3, köpt på CO för en herrans massa år sedan. Jag kommer ihåg att Tormek skrev någonstans att den inte var avsedd för kontinuerligt drift och det stämmer ju med vad snickarboden och bengtn skriver ovan. Dock har jag stått och slipat knivar, stämjärn och hyvelstål på den och det definitivt längre än i halvtimmespass . Inget har hänt.Jag har inte känt lukten av varma motorlindningar och det har inte känts någon ovanlig hetta från plastskalet. Någon med andra erfarenheter?

Gruvberget skrev:
JMA & Duab har exakt samma pris. De har båda 12% påslag på inköpspriset från Tormek så det är ingen gotteaffär att vara ÅF till Tormek
Jo men JMA hade fri frakt, därav hundringarna billigare.

Att bara sälja Tormek till 12% marginal blir mna nog inte fet på....

HaendigeHerrn skrev:
Jag har en T3, köpt på CO för en herrans massa år sedan. Jag kommer ihåg att Tormek skrev någonstans att den inte var avsedd för kontinuerligt drift och det stämmer ju med vad snickarboden och bengtn skriver ovan. Dock har jag stått och slipat knivar, stämjärn och hyvelstål på den och det definitivt längre än i halvtimmespass . Inget har hänt.Jag har inte känt lukten av varma motorlindningar och det har inte känts någon ovanlig hetta från plastskalet. Någon med andra erfarenheter?
Jag håller med. Jag har kört min 1206 i timmar ibland och aldrig haft något annat problem än att stenen känns för liten ibland.

• Gilla
DaErkiman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.