Är det någon som har använt sig av Tormek slipsystem. Jag funderar på att göra en investering och skulle vara intresserad av om det är någon av er som äger en sådan och kan råda vilken storlek man skall satsa på. Användningsområde är hemmabruk/hobby, slipning av verktyg till svarv, stål till rikthyvel, knivar, hushållsverktig etc.

Med vänlig hälsning
JL

Sök på tormek, det är flera som använder tormek här på forumet och det mycket bra skrivet om dessa apparater.

Fick hem min T7 idag. Efter mycket läsande så valde jag den då paketpriset jag fick skiljde det inte så mycket mot T3. Att sedan läsa massor av inlägg med nöjda T3 ägare som bytt upp sig till T7 o blivit Ueberglada efter det.
Så jag tog den långsiktigt billigare vägen.
Men den är större o tyngre än jag trodde.

Tormek är outstanding. Har den mindre men den funkar. Egenbyggd jigg för maskinstål.
Borde egentligen ha den större med tanke på jobbet mm men den mindre funkar.
Skillnaden är att den större klarar kontinuerlig drift och är stabilare men för hemmabruk funkar den mindre eller Scheppachs version.

Skälet till att jag har den mindre är för att jag köpte den till ett fyndpris och nej inget stöldgods eller så utan av ett äldre par som inte längre behövde den. Den var lite overkill för att slipa saxar och knivar för dem.

/Kent

Jag velade själv en del inför valet när köpte förra året. Det finns som redan nämnts tormek stor och liten samt scheppach. Jag läste och funderade mycket. Tog även kontakt med tormek för att diskutera lite för och nackdelar. Valet för min del föll tillslut på den stora, dels för den kontinuerliga driften men även för att vissa jiggar inte fungerar till den lilla. Om jag minns rätt så är det nog bara den nyligen utkomna borr jiggen som inte funkar men jag kan ha fel, rätta mig isof. Den stora ska även vara lite stabilare i och med plåtchassi, vet dock inte hur mycket det skulle påverka min användning. Pengarna spelar ju också roll men när man ska köpa en så pass dyr maskin som förhoppningsvis ska hålla länge så kändes det som att man lika gärna kunde slanta upp lite till och sen inte behöva ångra sig eller gräma sig över att man kanske ändå skulle köpt den stora

+1 på den stora tormeken. Dels för att den är stabilare än de mindre men främst för att den klarar kontinuerlig drift. Eftersom jag tror det finns en risk att stenen blir oval om den får torka stillastående har jag en timer kopplad till min så att jag kan låta den gå på tomgång utan vatten ca en timma efter jag använt den.

/B, som oftast propagerar för vattenbrynen men tycker att Tormeken är bäst för de områden TS tänker sig.

Enligt Tormeks representant på Trä & Teknik (en av de få som ville tala med kunderna på den mässan) så funkar den nya borrjiggen på både den stora och den lilla maskinen.

Den nya borrjiggen var som vanligt när det gäller tormek väldigt fin många juster möjligheter.
Lite bökig att ställa in eller rättare sagt många justermöjliheter. Det följer med en lupp för att se om borspetsen är bra slipad. Den är väldigt dyr tycker jag
Fick en demo på trä och teknik

Pär H

Tack alla Ni som svarat en villrådig. Jag har läst en del om Tormek på byggahus och era synpunkter är mycket värdefulla. Jag lutar åt den större,men det är som sagt mycket pengar. Undra om man kan "deela" lite. Kanske med extrautrustning etc. Sedan ser jag på vissa hemsidor att de verkar upphöra med visst sortiment - lite oroande tycker jag. Skall man ha brottom och köpa eller...för vad jag förstår på de flesta av er är det bra grejor...

Jocke

Du har ett PM om hur du gör en bra T7 affär.

Nimajneb skrev:
Jocke

Du har ett PM om hur du gör en bra T7 affär.
Innan min inbox sprängs...

http://www.blocket.se/jonkoping/TORMEK_T_7_Vatslipsystem_for_eggvertyg_13898394.htm?ca=11&w=3

Bra pris, snabba mailsvar, verkar ha alla jiggar inkl hemma o svarvsatserna.
Lev tid ung en vecka med efterkrav på bussgods.

Tormek är i regel billigast i Sverige och denna firma är den som jag hittat som säljer T7an billigast inom Sveriges gränser. Någon kan säkert skaka fram någon litet billigare.

Trots allt är det mycket pengar....

Tormekkarna är ett exempel på en sådan där jobbig produkt där det är svårt att göra en riktigt bra affär. Skillnaden i pris mellan C&O och JMA är ju mindre än 10%. Irriterande. Ungefär som att försöka hitta en bra deal när man köper barnvagnar - helt omöjligt, alla säljer till listpris.

Jiggar har jag kunnat köpa på jula när dom haft rea och då har det blivit riktigt billigt. Så jag har alla jiggar men ingen slipmaskin.....;(

bengtn skrev:
Eftersom jag tror det finns en risk att stenen blir oval om den får torka stillastående har jag en timer kopplad till min så att jag kan låta den gå på tomgång utan vatten ca en timma efter jag använt den..
Mycket bra tips och ide, tackar. Ska jag nog också göra med min Tormek.

MathiasS skrev:
Tormekkarna är ett exempel på en sådan där jobbig produkt där det är svårt att göra en riktigt bra affär. Skillnaden i pris mellan C&O och JMA är ju mindre än 10%. Irriterande. Ungefär som att försöka hitta en bra deal när man köper barnvagnar - helt omöjligt, alla säljer till listpris.

Jiggar har jag kunnat köpa på jula när dom haft rea och då har det blivit riktigt billigt. Så jag har alla jiggar men ingen slipmaskin.....;(
lite festool prissättningsstuk här, har slö-skummat marknaden i över ett år, i första hand efter T3 men aldrig hittat ett klipp. Visst kan man hitta något begagnat på Blocket men tycker dom varit för dyra eller för risigt skick.
Efter att gjort en djupdykning i ämnet efter att tröttnat på slöa knivar, yxor, stämjärn osv osv så slog jag till.
Likviditetsjobbigt bara att Bosch GTS10 dök upp hos Miles ett par dagar senare till ett pris som vore tjänstefel att inte slå till på. Den står i källaren nu o väntar på att jag skall hitta GTA60 bordet.:S

Har använt olika tormek i 10 år, är slöjdlärare, tycker det är ett förträffligt slipverktyg för hyvelstål, knivar, stämjärn, håljärn. Enda problemet är om du vill ha större avverkning som t ex lägga om slipningen på en yxa så tar det tid pga av hastigheten. Då är det bra med en mindre fischler eller liknande vertygsslip som klarar att ta bort mera material, sedan går man på efteråt med tormeken och lägger upp rätt egg. Alternativet är en "kirunaslip" som vi kallar det, men då får man göra egna jiggar och anhåll och och oftast fräsa till stenen som har en tendens att bli oval.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.