Med rätten att ta betalt som de vill
 
K krfsm skrev:
Man får väl göra en äkta politikerlösning.

Steg 1: Minska vinstmarginalen i intäktsramarna.

Steg 2: Värdet på elnätet går ner, eftersom kostnaderna är desamma men den garanterade vinsten minskar.

Steg 3: Köp upp elnätet till ett nytt lägre pris.
Jo....
--
Men jag funderar mest på vad EI egentligen har för direktiv från svenska staten?
Jag kan inte se någon större svårighet att genomskåda ett elnätsbolags budgetposter och vinstmarginal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jag kan inte se någon större svårighet att genomskåda ett elnätsbolags budgetposter och vinstmarginal.
Problemet är väl att formulera ett vattentätt formellt regelverk som fångar det. Elnätbolagen verkar ju satsa stora resurser på att hitta kryphål i regelverket. Ironiskt nog inte minst statens eget elnätbolag.
 
C cpalm skrev:
Problemet är väl att formulera ett vattentätt formellt regelverk som fångar det. Elnätbolagen verkar ju satsa stora resurser på att hitta kryphål i regelverket. Ironiskt nog inte minst statens eget elnätbolag.
Jovisst men i sak så borde vara tämligen enkelt för en mer kunnig hos EI att genomskåda det här?
Sen är det ju upp till politiker att besluta om vad som gäller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Tyvärr bor vi i ett hus som är anslutet till E.ONs elnät. Vi flyttade hit 2016, sedan dess har de kontinuerligt höjt priserna, ofta med motiveringen att vi får vara med och utveckla framtidens elnät.

Under de senaste månaderna har elkostnaden legat på ett par hundra kronor, medan kostnaden för elnätet har överstigit tusenlappen.

2024 kommer de att införa nya prishöjningar, vilket innebär en ökning med strax över 9% både för abonnemangsavgiften och överföringsavgiften. Vi har 16 A, och om man skulle använda 17 000 kWh per år, innebär det en höjning från 18,887 till 20,638 kronor. Jämför vi detta med en mindre aktör, till exempel ett kommunalt elnät, så kan det vara över 4000 kr billigare per år.

E.ON har skickat tillbaka cirka 25 miljarder kronor till sitt ägarbolag i Tyskland under en tioårsperiod. Samtidigt påstår de att en stor del av vinsterna återinvesteras i nätet. De hävdar att de investerar 15 miljarder kronor under fyra år och planerar att fortsätta investera 5 miljarder varje år.

Energimarknadsinspektionen, som är tänkt att se till att priserna är rimliga, verkar inte ha någon större åsikt eller inflytande i frågan. Man konstaterar bara att priserna för elnät stigit mer än mycket annat.

Självklart ska elnätet byggas ut, men det måste ske på ett rimligt sätt, men vinsterna bör vara reglerade. Man kan tycka att en så viktig infrastruktur som elnät bör skötas av staten eller kommunen, snarare än privata bolag. Eventuella vinster bör återgå till folket, och det bör inte finnas ett vinstdriv i en sådan här verksamhet.

Vanligtvis bryr man sig inte om vilket elnät ett hus i Sverige är anslutet till, men vi kommer att lägga större vikt vid detta i framtiden.

Kan vi konsumenter verkligen inte göra något annat än att knyta näven i fickan?

[länk]
Håller med dig fullständigt. Fram till för ca 10 år sedan kunde inte nätavgifterna höjas hur som helst, men pga anpassning till EU vilket Sverige gör utan större protetster och brvisligen utan tanke på hur det slår mot enskilda konsumenter.
Visst borde infrastrukturen vara ägd av staten och inte delägd av utländska bolag. Uniper som är inblandade i flera kraftverk i Sverige ägs av tyska staten. Det är åt helvete.
Jag anser att varje land ska vara skyldiga att se till att ha tillräcklig energioroduktion för sitt behov och bara i absoluta nödfall behöva importera el.
Men det är ju hägringen, den fria marknaden, som vi ska acceptera och tillbe hämningslöst.

Om den nya beräkningsmetoden som ligger i träda till oktober nästa år införs kan vi i södra delen räkna med 20% dyrare el.
E.on ska inte inbilla mig att dom har de kostnadsökningar dom påstår utan det handlar om att skyffla vinster till tyskland för deras infrastruktursatsningar. Vi subventinerar m.a.o tyskarnas energiutbyggnad.
Det var knappast detta vi gick med i EU för en gång i tiden. Jag röstade emot dårskapen och den visas tydligt nu på många områden, inte bara energi.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 4 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jovisst men i sak så borde vara tämligen enkelt för en mer kunnig hos EI att genomskåda det här?
Säkerligen, men deras bedömning måste tåla en prövning (mot regelverket) i domstolen eftersom det ständigt överklagas, det är väl där det faller.
 
G Guzzen1 skrev:
Håller med dig fullständigt. Fram till för ca 10 år sedan kunde inte nätavgifterna höjas hur som helst, men pga anpassning till EU vilket Sverige gör utan större protetster och brvisligen utan tanke på hur det slår mot enskilda konsumenter.
Visst borde infrastrukturen vara ägd av staten och inte delägd av utländska bolag. Uniper som är inblandade i flera kraftverk i Sverige ägs av tyska staten. Det är åt helvete.
Jag anser att varje land ska vara skyldiga att se till att ha tillräcklig energioroduktion för sitt behov och bara i absoluta nödfall behöva importera el.
Men det är ju hägringen, den fria marknaden, som vi ska acceptera och tillbe hämningslöst.

Om den nya beräkningsmetoden som ligger i träda till oktober nästa år införs kan vi i södra delen räkna med 20% dyrare el.
E.on ska inte inbilla mig att dom har de kostnadsökningar dom påstår utan det handlar om att skyffla vinster till tyskland för deras infrastruktursatsningar. Vi subventinerar m.a.o tyskarnas energiutbyggnad.
Det var knappast detta vi gick med i EU för en gång i tiden. Jag röstade emot dårskapen och den visas tydligt nu på många områden, inte bara energi.
Nu blandar du ihop nät och elproduktion. Näten är rena monopol som borde vara statliga. Produktionen däremot lämpar sig för en marknadsekonomi. Det öppnar upp för privata solpaneler och andra satsningar på kommersiell basis. Att handla över gränserna är också något som är samhällsekonomiskt lönsamt. Då kan produktionen ske där det är billigast.
 
S Skopan skrev:
Ett bolag SKA ju sätta ägarnas intressen framför kundernas.

Ett större bolag har ju kanske råd med skickligare paragraftolkare som kan hitta mer prishöjningsmöjligheter inom regelverket.
Problemet är att vi är fångna kunder. Vi har inget val vem som sköter nätet åt oss. Det är därför nätmarknaden måste vara hårt reglerad och vinstmarginalen måste vara mycket liten. Bara ett exempel på ett annat tveksamt beteende av eon: i våras tvingades vi uppgradera våra elmätare till "smarta mätare". Våra mätare fungerade perfekt. Det här var inga mekaniska mätare med en plåt som snurrade i mitten som vi brukade ha i Irland. De var elektroniska, men uppenbarligen inte smarta nog för evigheter eftersom de tydligen inte kunde fjärrkoppla elen om du inte betalade din faktura. Frågan varför behöver jag (en kund som alltid betalar sin faktura i tid) betala för en ny mätare? Här är ditt svar varför eon höjer priserna igen! Jag har 3 meter som jag betalar för varje månad!
 
G Guzzen1 skrev:
Håller med dig fullständigt. Fram till för ca 10 år sedan kunde inte nätavgifterna höjas hur som helst, men pga anpassning till EU vilket Sverige gör utan större protetster och brvisligen utan tanke på hur det slår mot enskilda konsumenter.
Visst borde infrastrukturen vara ägd av staten och inte delägd av utländska bolag. Uniper som är inblandade i flera kraftverk i Sverige ägs av tyska staten. Det är åt helvete.
Jag anser att varje land ska vara skyldiga att se till att ha tillräcklig energioroduktion för sitt behov och bara i absoluta nödfall behöva importera el.
Men det är ju hägringen, den fria marknaden, som vi ska acceptera och tillbe hämningslöst.

Om den nya beräkningsmetoden som ligger i träda till oktober nästa år införs kan vi i södra delen räkna med 20% dyrare el.
E.on ska inte inbilla mig att dom har de kostnadsökningar dom påstår utan det handlar om att skyffla vinster till tyskland för deras infrastruktursatsningar. Vi subventinerar m.a.o tyskarnas energiutbyggnad.
Det var knappast detta vi gick med i EU för en gång i tiden. Jag röstade emot dårskapen och den visas tydligt nu på många områden, inte bara energi.
Det är ju synd om EONs oskäliga priser ska orsaka en negativ syn på EU. Frågan är rätt komplicerad och jag tror inte det finns enkla lösningar.
Är det inte så att allt blivit dyrt och komplicerat. Är det EUs fel. Kanske men bara delvis.
Vi är själva rätt duktiga på att besluta om regler och krav som orsakar en dyr hantering.
Jag tänker på Stefan Fölsters utredning om att myndighetskrav orsakar 20% prispåslag på matvaror.
Det borde diskuteras mer vad alla myndighetskrav kostar. Förr hade vi en företagsdoktor som hette Trolle han anlitades av företag för att sopa rent i kontoren på onödig pappersbyråkrati
 
Det är dikterat uppifrån att det ska vara mätare enligt en ny standard från och med 2025. Så det är inget ditt nätbolag har hittat på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De stora bolagen har fota större andel landsbyggdsnät. Så det är inte bara girighet som gör dem dyrare.
Tar ett bolag ut samma avgift för alla, oavsett vart dom bor?
Eller skiljer sig avgifterna?
Är dom samma för alla köper jag absolut det du skriver!
 
P paralun skrev:
Jo men vad skulle bli bättre?
Att Sveriges elnät inte ligger i främmande makts händer är ett plus. Att kunderna som sitter fast med en elnätsleverantör för all framtid åtminstone har lite att säga till om genom att kunden indirekt äger elnätsbolaget är ett plus. Att eventuella övervinster som riskerar uppstå på denna monopolmarknad tillfaller medborgarna är ett plus.

Din tur. Vad är det som är bättre med att ett utländskt bolag har ensamrätt i stora delar av landet att bygga och driva elnät?

Det kan ju inte vara för att du är marknadsliberal, för det är ju ingen marknad. Jag kan inte begripa vilken politisk inriktning dessa privata monopol är förenligt med. Feudalism?
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Tar ett bolag ut samma avgift för alla, oavsett vart dom bor?
Eller skiljer sig avgifterna?
Är dom samma för alla köper jag absolut det du skriver!
Olika avgifter i olika delar av landet med samma bolag...
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är dikterat uppifrån att det ska vara mätare enligt en ny standard från och med 2025. Så det är inget ditt nätbolag har hittat på.
Ja. Tack för att du ropade upp detta.

Jag kan se detta:
http://www.energimarknadsbyran.se/nyheter/nyhetsarkiv/2020/din-elmatare-kommer-att-bytas-ut/

Så problemet är med svenska förtroendevalda som inte tycker att allmänheten ska ha ett val när det gäller att till exempel producera el. Om jag inte har några solpaneler, varför behöver jag en mätare som låter mig göra det? Vill du ha en solpanelsinstallation som ansluter till eon-nätet, betala för en ny mätare.

Att byta mätare måste vara ett val för varje enskild kund. Vi har imbeciller som styr det här landet! Det är därför vi betalar mer! Detta är min slutsats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.