Nej, elområden är inte ”helt skevt”
Dessutom handlar tråden om nätkostnaden, inte elen.
 
  • Gilla
DaLundh och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi har oss själva att skylla på. Vi sparade för mycket energi. Det innebär mindre pengar till elbolagen
Deras vinster minskar. Då höjer man istället sin abonnemangs kostnader
Timdebitering det är en tidsfråga innan det inte är lika förmånligt.
solceller? Även där en tidsfråga innan de sänker deras inköpspris.

När det gäller elräkningen så är det som irriterar mig mest. Det är de kostnader man inte själv kan de är moms, skatt och elbolagens alla kostnader. De brukar vara lika mycket om inte mer själva elkostnaden.
Egentligen borde staten sänka skatten under vinterhalvåret. Det är mycket billigare administration.

Vi måste tänka på att elnätsbolagen har en väldig kostnad i att underhålla och laga alla ledningar. Det är en otrolig infrastruktur. Det måste företagen få betalt för. Det tror jag alla förstår. Problemet är att det är omöjligt att byta elnäts leverantör. Man kan flytta. Men det är inget alternativ. Mitt förslag är att staten tar över driften av elnätet. Det finns ändå ingen konkurrens eftersom man inte kan välja. Resten av elmarknaden är avreglerad idag. Där finns väldigt många operatörer. Mycket av elmarknaden är alltså avreglerad. Det är nog det bästa. Som det är idag fungerar det inte.
I Ironside skrev:
Hej,

Tyvärr bor vi i ett hus som är anslutet till E.ONs elnät. Vi flyttade hit 2016, sedan dess har de kontinuerligt höjt priserna, ofta med motiveringen att vi får vara med och utveckla framtidens elnät.

Under de senaste månaderna har elkostnaden legat på ett par hundra kronor, medan kostnaden för elnätet har överstigit tusenlappen.

2024 kommer de att införa nya prishöjningar, vilket innebär en ökning med strax över 9% både för abonnemangsavgiften och överföringsavgiften. Vi har 16 A, och om man skulle använda 17 000 kWh per år, innebär det en höjning från 18,887 till 20,638 kronor. Jämför vi detta med en mindre aktör, till exempel ett kommunalt elnät, så kan det vara över 4000 kr billigare per år.

E.ON har skickat tillbaka cirka 25 miljarder kronor till sitt ägarbolag i Tyskland under en tioårsperiod. Samtidigt påstår de att en stor del av vinsterna återinvesteras i nätet. De hävdar att de investerar 15 miljarder kronor under fyra år och planerar att fortsätta investera 5 miljarder varje år.

Energimarknadsinspektionen, som är tänkt att se till att priserna är rimliga, verkar inte ha någon större åsikt eller inflytande i frågan. Man konstaterar bara att priserna för elnät stigit mer än mycket annat.

Självklart ska elnätet byggas ut, men det måste ske på ett rimligt sätt, men vinsterna bör vara reglerade. Man kan tycka att en så viktig infrastruktur som elnät bör skötas av staten eller kommunen, snarare än privata bolag. Eventuella vinster bör återgå till folket, och det bör inte finnas ett vinstdriv i en sådan här verksamhet.

Vanligtvis bryr man sig inte om vilket elnät ett hus i Sverige är anslutet till, men vi kommer att lägga större vikt vid detta i framtiden.

Kan vi konsumenter verkligen inte göra något annat än att knyta näven i fickan?

[länk]
Här kan man se vilken kassako Vattenfall är för staten.
https://www.allabolag.se/5560362138/bokslut
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag följde EI:s forum ett år eller två men tröttnade på det som jag minns mest var ursäkter och att de inget kunde göra. Framstod som totalt tandlösa och det är väl våra politiker som bär ansvaret för det.
Jo men just nu finns det väl inte någon bättre väg om man är missnöjd.
Tråden jag länkade till bommade man igen ser jag. Men det är ju bara att maila EI och visa sitt missnöje.

Sen kände jag inte till att man har en intäktsram så sträcker sig fyra år.
Sen med just EON så var det då en massa tjafs när man slog fast intäktsramen 2020.
https://www.ei.se/bransch/reglering...13246f1d17c&sv.url=12.5d6370d1784af9360f1ca7d
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, elområden är inte ”helt skevt”
Dessutom handlar tråden om nätkostnaden, inte elen.
Gissar att du bor i norra delen av landet.
 
D datpsu skrev:
Här kan man se vilken kassako Vattenfall är för staten.
[länk]
Ser ju inte så värst bra ut..negativt resultat två år i följd..
 
D Dilato skrev:
Ser ju inte så värst bra ut..negativt resultat två år i följd..
Inte bra.

De har en omsättning på över 12 miljoner per anställd.
Vilket börsbolag kan matcha det.
Eget kapital på 110 miljarder.
Vattenfall består av många bolag.
Du kan fråga vilken person som helst som kan lite redovisning hur det står till med finanserna i Vattenfall.
 
C
D Dilato skrev:
varför skulle man inte kunna ålägga markägaren att hålla trädfritt på ledningsgatan (kanske med faktura till ledningsrättsinnehavaren)?
Finns en väldigt god anledning till det och det är att det kommer att bli tvist så fort ett träd faller över ledningen. Vare sig det sker i samband med röjning eller pga brist på röjning.
 
D datpsu skrev:
Gissar att du bor i norra delen av landet.
Då gissar du fel.
 
D datpsu skrev:
De har en omsättning på över 12 miljoner per anställd.
Vilket börsbolag kan matcha det.
Microsoft AB (Sverige) matchar det enkelt, omsätter mer än det dubbla (26 miljoner) per anställd med bara 589 anställda.
 
D Dilato skrev:
Microsoft AB (Sverige) matchar det enkelt, omsätter mer än det dubbla (26 miljoner) per anställd med bara 589 anställda.
Okay, jag ger mig.
Men 12 M är mycket.
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
I
M merbanan skrev:
Man kan köpa deras aktie.
Det ger dem ju mer pengar?
P paralun skrev:
Hur ska du kunna köpa hela elnätet för 100 miljarder?
Bara Ellevios köp av Fortum kostade 60 miljarder.
Sen varför skulle det vara bättre? Sätt fart på Energimarknadsinspektionen och ge klara politiska direktiv till myndigheten.
Man behöver inte köpa hela elnätet på en gång? EON har skyfflat runt 25 miljarder till sina ägare i Tyskland under en tioårsperiod, så bara 40 år så går svenska folket med vinst.

Men ja, man kan ju ge Energimarknadsinspektionen mer mandat, det kommer dock vara käbbel varje år om att EON m,fl måste ta ut högre kostnader för att vi bygger morgondagens elnät.
G Guzzen1 skrev:
Håller med dig fullständigt. Fram till för ca 10 år sedan kunde inte nätavgifterna höjas hur som helst, men pga anpassning till EU vilket Sverige gör utan större protetster och brvisligen utan tanke på hur det slår mot enskilda konsumenter.
Visst borde infrastrukturen vara ägd av staten och inte delägd av utländska bolag. Uniper som är inblandade i flera kraftverk i Sverige ägs av tyska staten. Det är åt helvete.
Jag anser att varje land ska vara skyldiga att se till att ha tillräcklig energioroduktion för sitt behov och bara i absoluta nödfall behöva importera el.
Men det är ju hägringen, den fria marknaden, som vi ska acceptera och tillbe hämningslöst.

Om den nya beräkningsmetoden som ligger i träda till oktober nästa år införs kan vi i södra delen räkna med 20% dyrare el.
E.on ska inte inbilla mig att dom har de kostnadsökningar dom påstår utan det handlar om att skyffla vinster till tyskland för deras infrastruktursatsningar. Vi subventinerar m.a.o tyskarnas energiutbyggnad.
Det var knappast detta vi gick med i EU för en gång i tiden. Jag röstade emot dårskapen och den visas tydligt nu på många områden, inte bara energi.
Det finns många nackdelar meda att ett privat företag i ett annat land äger avgörande infrastruktur i ett annat. Precis som du säger så bör ett land sköta sin infrastruktur själv och då tänker jag framförallt på Elnät, VA, Vägnät o.s.v.

Även om EU kommit med en rad fördelar så har det också kommit med en uppsättning problem. Sverige tvingas förlika sig med regler com är direkt negativt för befolkningen och ingen vågar sätta sig emot.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det ger dem ju mer pengar
Bolaget tjänar inget på omsättningen av aktier efter att dom gets ut 1:a gången.
Du köper en aktie av mig, via börsen, bolaget är inte involverat över huvud taget och har ingen aning om att försäljningen skett.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Bolaget tjänar inget på omsättningen av aktier efter att dom gets ut 1:a gången.
Du köper en aktie av mig, via börsen, bolaget är inte involverat över huvud taget och har ingen aning om att försäljningen skett.
Aktiemarknaden är uppenbarligen inte mitt områden men om fler börjar köpa med en aktie så kan den gå upp i värde. Bolaget kan då välja att sälja aktier eller rent av göra en aktieemission för att få in mer kapital.

Jag tror det är bättre att undvika köpa andra tjänster och produkter från företaget samt pressa på myndigheter\regering där man framhåller skillnaderna i prisbilden.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Bolaget kan då välja att sälja aktier eller rent av göra en aktieemission för att få in mer kapital.
Visst, men det späder ut värdet på redan utgivna aktier och gillas normalt inte av befintliga ägare (som har rösträtt på bolagsstämman där sådant beslutas) så det sker oftast bara när ett bolag går dåligt och behöver mer kapital som befintliga ägare inte vill skjuta till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.