35 326 läst · 284 svar
35k läst
284 svar
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Precis som när det är en privat köpare så betalar resultatet från verksamheten kapitalkostnaderna.P paralun skrev:
Hur kan samma affär vara en dålig, alldeles för dyr affär om det är staten som är köparen, men en god affär om köparen är privat?
100 miljarder är 10000kr/person. En summa jag nog tycker att det skulle vara värt. Men visst är det stora pengar det handlar om.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Jag betalade 20 000 ur egen ficka för fiber. 10 000 för att rätta till nuvarande omvända Robin Hood-system skulle vara ett fynd. Det är snart inte mer än en 16A grundavgift till EOn för nåden att vara ansluten till deras navelsträng.D Daniel 109 skrev:
Har konsolideringen av alla elnät till framförallt tre jättar inneburit lägre priser och högre tillförlitlighet för slutkunden?
Eller har det bara blivit högre avkastning för jättarna.
Att reglera en monopolmarknad med lagar är f.ö. otroligt trubbigt, och bolagen kommer givetvis både leta och hitta smitvägar och kryphål som är till deras fördel.
Den största motvikten mot en girig tjänsteleverantör är möjligheten att välja en annan. Stryks den möjligheten med nätkoncessionen är det en oändlig uppförsbacke att uppnå någon form av rättvisa.
Eller har det bara blivit högre avkastning för jättarna.
Att reglera en monopolmarknad med lagar är f.ö. otroligt trubbigt, och bolagen kommer givetvis både leta och hitta smitvägar och kryphål som är till deras fördel.
Den största motvikten mot en girig tjänsteleverantör är möjligheten att välja en annan. Stryks den möjligheten med nätkoncessionen är det en oändlig uppförsbacke att uppnå någon form av rättvisa.
Då ägs ändå fibern av ett privat bolag som i praktiken har monopol på marknaden.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Det är kommunägt fibernät (i ett separat bolag). IP Only lovade leverans efter kontrakt i runt 5 år utan att det hände något innan kommunen steg in. Edit: Öppen fiber, så jag väljer vilken ISP jag vill i princip. Allt från minibolag på orten till Telia.D Daniel 109 skrev:
Finns flera olika högpresterande alternativ för de som vill ha annat. I praktiken inget monopol.
Hur ska du kunna köpa hela elnätet för 100 miljarder?D Daniel 109 skrev:
Bara Ellevios köp av Fortum kostade 60 miljarder.
Sen varför skulle det vara bättre? Sätt fart på Energimarknadsinspektionen och ge klara politiska direktiv till myndigheten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Då måste vi ha politiker som vill göra något åt situationen och det är väldigt tunnsått på den fronten. Men jag är i stort sett villig att gå väldigt långt från mina grundvärderingar om detta får en lösning och kan tänka mig rösta in alla utom MP (troligen inte C numera heller, blir direkt illamående vid tanken, tyvärr).
Jo, nätet är i praktiken ett monopol även där. Men i ditt fall inte ett privat monopol då. Men det är det ju ofta.MultiMan skrev:Det är kommunägt fibernät (i ett separat bolag). IP Only lovade leverans efter kontrakt i runt 5 år utan att det hände något innan kommunen steg in. Edit: Öppen fiber, så jag väljer vilken ISP jag vill i princip. Allt från minibolag på orten till Telia.
Finns flera olika högpresterande alternativ för de som vill ha annat. I praktiken inget monopol.
Sannolikt är det klart dyrare, men jag reagerade på en siffra som ansågs hög. Det anser jag inte att den är.P paralun skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Du kan ju jämföra det kommunala bolaget i mitt tidigare inlägg kontra EOn, som äger två nät med lika förutsättningar. Vilket föredrar du?
https://www.byggahus.se/forum/threads/eon-hoejer-elnaetsavgifterna-igen.507060/post-5540449
Tror du inte att det finns något samband mellan ägarförhållandena och prisbild?
https://www.byggahus.se/forum/threads/eon-hoejer-elnaetsavgifterna-igen.507060/post-5540449
Tror du inte att det finns något samband mellan ägarförhållandena och prisbild?
Jo men i landet Sverige är det ju ett stort dilemma med dels marknadsliberalism och sedan de som ska tillgodose behover för solcellsfolket samt alla elbilar som ska ha laddning. Sen ska man då ge raka-tydliga besked inkl resurser till Energimarknadsinspektionen. Det går liksom inte ihop tror jag politiskt oavsett partifärger att ge tydliga direktiv till elnätsbolagen.MultiMan skrev:Då måste vi ha politiker som vill göra något åt situationen och det är väldigt tunnsått på den fronten. Men jag är i stort sett villig att gå väldigt långt från mina grundvärderingar om detta får en lösning och kan tänka mig rösta in alla utom MP (troligen inte C numera heller, blir direkt illamående vid tanken, tyvärr).
Men elnätskunderna har ingen möjlighet att gå någon annan stans.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Jodå, med rätt politiker så är det inga problem. Vi har väl redan fattat beslut om ett nytt stålverk 80 som ska frälsa världen, utan någon egentlig kundbas? Och som driver på allt elrelaterat eftersom det kommer kräva halva Sveriges elförbrukning? Jag blir gärna motbevisad om jag har fel.C Clossa skrev: