27 594 läst · 55 svar
28k läst
55 svar
Entreprenör fakturerar extra utöver det som står på offerten
Du måste vara tydligare vad som ingick enligt offert och vad som faktureras som en ÄTA?
OM ÄTA-arbetet kunde förutses innan kontrakt så ska du definitivt bestrida.
Är grunden klar???
Vad har fakturerats som en ÄTA??
Vad skulle ingå enligt offert? Eller snarare, vad skulle inte ingå??
OM ÄTA-arbetet kunde förutses innan kontrakt så ska du definitivt bestrida.
Är grunden klar???
Vad har fakturerats som en ÄTA??
Vad skulle ingå enligt offert? Eller snarare, vad skulle inte ingå??
K katten1234 skrev:
K katten1234 skrev:
K katten1234 skrev:
Grunden är klar, transportvägen är dåligt packad och har intr rätt höjder enligt godkänd bygglovsritning/ situationsplanen. Plintar har ej gjutits än, runtomhuset är det grov opackad grus (man kan ej ens ha lägga upp ställning på vissa ställen) och dagvattenrören är inte dragna samt stenkista och dräneringsrören runt huset behöver bearbetas så de sitter fast.
Låter som en skojarfirma som planeratr att göra så här från början, lätt att lura en privatare som aldrig byggt något tidigare.
Väldigt ofta man får läsa om att det huxflux gick åt extra krossmaterial för 100tusentals kronor, var inte länge sen nån hade fakturerats för material nog att höja hela tomten dryga metern vilket visade sig vara bluff.
Skaffa juristhjälp på direkten och meddela firman detta direkt, inga andra muntliga eller skriftliga kommunikationer förrän juristen sagt sitt.
Väldigt ofta man får läsa om att det huxflux gick åt extra krossmaterial för 100tusentals kronor, var inte länge sen nån hade fakturerats för material nog att höja hela tomten dryga metern vilket visade sig vara bluff.
Skaffa juristhjälp på direkten och meddela firman detta direkt, inga andra muntliga eller skriftliga kommunikationer förrän juristen sagt sitt.
Ja, om det inte är något som du uppfattat ska du oavsett bestrida.
Be om tydliga hänvisningar till avtalet samt konsumenttjänstlagen som styrker entreprenörens ståndpunkt om varför du är ersättningsskylldig. Men oavsett så ska du bestrida allt dem skickar till dig som du inte är medgörlig till.
Be om tydliga hänvisningar till avtalet samt konsumenttjänstlagen som styrker entreprenörens ståndpunkt om varför du är ersättningsskylldig. Men oavsett så ska du bestrida allt dem skickar till dig som du inte är medgörlig till.
Det har gjorts en del fel tydligen,men när folk börjar hota med att göra vissa saker, är det ett bevis på att man har att göra med fel folk. Det bästa råd jag kan ge dig, ta en timma eller två med en erfaren entreprenadjurist, det kan vara väl använda pengar.
N Noor Hazim skrev:Hej
Jag behöver hjälp och råd med mitt bygge!
Det är så att jag skrev på kontrakt med ett företag som skulle fixa min grund till en nybyggnation. Enligt offerten så står det i en punkt gällande markarbetet
" kompletterande fyllnad av tomten med krossmaterial"
"Packning av allt bärlag ändamålsenligt"
Enligt en skriftlig överenskommelse på mejl så har huvudleverantören ( som jag skrev kontrakt med) överlåtit massor/ containers/ deponi av material till sin underleverantör och att de skulle fakturera mig för detta löpande då. Jag godkände detta med förutsättningen att inga extra kostnader tillkommer.
Nu kommer båda huvudleverantören och underleverantören med fakturor på uppackningsmaterial samt arbetstid för upptackning och påstår att jag skall stå för det.
De är ca 5 veckor försenade med markarbetet, dock står ingenting om vite på offerten förutom att det är en ABS-04 avtal men har erkänt att arbetet skulle ha varit klart veckan innan husleveransen kommer.
Jag har känt killen från företaget sen 1.5 år tillbaka då vi köpte tomten och de har varit jätte trevliga och hjälpsamma och fått mitt förtroende som huvudleverantör för fixa grunden hos oss. I det senaste mötet påstod dem att detta är en ÄTA men jag har lämnat in alla bygglovsritningar med slutgiltiga marknivåer och enligt geoundersökningen står det klart och tydligt vad tomten har för massor under. Dessutom så sa dem under mötet att om inte jag betalar så ska dem "gräva" under plattan och ta ut massor vilket låter väldigt löjligt. mestadels blir man orolig för sabotage, om de bara skulle ta grävmaskinen och börja förstöra där huset byggs eller husmaterialet som har levererats.
Vad kan jag göra i det här fallet?! De är än idag inte klara med mararbetet runtom huset såsom plintar, VA-schakt osv.
Helt onödigt att gå till en jurist i det här läget då det ändå råder sådana tveksamheter i motiveringen varför något ska betraktas som ÄTA-arbete.E Everelse skrev:
En jurist kan man koppla in när man har tillräckligt med material att ta ställning till samt OM det börja gå mot tingsrätten. Till dess är det ju bara att bestrida allt som skickas till dess att TS får tydliga beskrivningar ink hänvisningar till avtal och konsumenttjänstlagen samt de allmänna bestämmelserna som styrker entreprenörens ståndpunkt, vilket han ännu inte fått.
Hej det fins något som konsumentlagstiftningen, konsumenten leder med 90% vad gäller ansvar.N Noor Hazim skrev:Hej
Det är så att jag skrev på kontrakt med ett företag som skulle fixa min grund till en nybyggnation. Enligt offerten så står det i en punkt gällande markarbetet
Enligt en skriftlig överenskommelse på mejl så har huvudleverantören ( som jag skrev kontrakt med) överlåtit massor/ containers/ deponi av material till sin underleverantör och att de skulle fakturera mig för detta löpande då. Jag godkände detta med förutsättningen att inga extra kostnader tillkommer.
Nu kommer båda huvudleverantören och underleverantören med fakturor på uppackningsmaterial samt arbetstid för upptackning och påstår att jag skall stå för det.
De är ca 5 veckor försenade med markarbetet, dock står ingenting om vite på offerten förutom att det är en ABS-04 avtal men har erkänt att arbetet skulle ha varit klart veckan innan husleveransen kommer.
Jag har känt killen från företaget sen 1.5 år tillbaka då vi köpte tomten och de har varit jätte trevliga och hjälpsamma och fått mitt förtroende som huvudleverantör för fixa grunden hos oss. I det senaste mötet påstod dem att detta är en ÄTA men jag har lämnat in alla bygglovsritningar med slutgiltiga marknivåer och enligt geoundersökningen står det klart och tydligt vad tomten har för massor under. Dessutom så sa dem under mötet att om inte jag betalar så ska dem "gräva" under plattan och ta ut massor vilket låter väldigt löjligt. mestadels blir man orolig för sabotage, om de bara skulle ta grävmaskinen och börja förstöra där huset byggs eller husmaterialet som har levererats.
Vad kan jag göra i det här fallet?! De är än idag inte klara med mararbetet runtom huset såsom plintar, VA-schakt osv.
Kontakta ditt försäkringsbolag och fråga om juridisk hjälp , det brukar ingå vissa saker i hemförsäkringen. Eller kosta på att någon expert läser ditt avtal och fakturor då får du underlag som håller juridisktN Noor Hazim skrev:Hej
1 börja med att begära vågsedlarna från grustippen. Enligt lag har du rätt till dom . Då ser du hur mycket grus av olika kvalitet som gått åt. Om det skiljer mot kubikpriset ni har kommit överens om så klaga. Markarbeten kan bli dyra. Det finns även paragrafer där firman har rätt till att ta ut extra kostnader. Men det är reglerat i om åtgärden är tvingande för att utföra avtalet i tid tex . Vite om att grund ska vara klar en viss tid. Då måste de informera att det kommer att kosta mer och du har då i princip inget val än att säga om det var tråkigt men kör på. Att de inte har dränerat ännu är lite konstigt. På vårt hus gjordes allt samtidigt.
.N Noor Hazim skrev:Ja men det är ungefär så i min situation nu. Det rör sig om ca 250k utöver det fasta priset. Och är det så att de har räknat fel så tycker jag själv att det inte ska gå på mig som beställare, de har varit därute och tittat innan, de har fått en geoundersökning som visar vad d e för material ner till berget så de borde åtminstone räkna på det ordentligt innan vi skrev på kontraktet..
Om dom hade räknat med 250 m3 till så hade ju det fasta priset blivit högre naturligtvis, och hade du då antagit anbudet eller? Det är väl ändå så att du har fått någonting nödvändigt för pengarna? pengar du skulle betalt även om dom räknat rätt, är inte detta bara att du ser en schans att slippa betala för nåt du faktiskt har fått.
Vad är då poängen med ett fast pris? Oftast blir det dyrare för kunden då entreprenören tar höjd för oväntade kostnader eller tar ut en marginal för att inte riskera att gå back. Har man svårt som entreprenör av olika anledningar att räkna på fast pris så är lösningen helt enkelt att låta bli och inte försöka få kunden att betala mer om man räknat fel.P pelen skrev:.Om dom hade räknat med 250 m3 till så hade ju det fasta priset blivit högre naturligtvis, och hade du då antagit anbudet eller? Det är väl ändå så att du har fått någonting nödvändigt för pengarna? pengar du skulle betalt även om dom räknat rätt, är inte detta bara att du ser en schans att slippa betala för nåt du faktiskt har fått.
Du resonerar ju precis som min entreprenör gjorde. Hade han sagt vad det skulle kosta från början antog han att vi skulle tycka det blir för dyrt. Så han lämnar ett fast pris som är lägre och vill sen ha betalt för att han ”räknat fel”.
Med samma resonemang kan man hävda att entreprenörer ska sänka sitt fasta pris om det uppenbart blir billigare men då försvinner ju hela poängen med fast pris både ur kunden och entreprenörens synvinkel.
Jag tycker inte att TS ska begära in några vågsedlar. Hävdar TS att det är ett fast pris så är den delen helt ointressant utan det öppnar bara upp för att parterna är överens om att arbetet skett på löpande men att TS ifrågasätter den faktiska materialförbrukningen vilket är en helt annan sak.M mellergard skrev:1 börja med att begära vågsedlarna från grustippen. Enligt lag har du rätt till dom . Då ser du hur mycket grus av olika kvalitet som gått åt. Om det skiljer mot kubikpriset ni har kommit överens om så klaga. Markarbeten kan bli dyra. Det finns även paragrafer där firman har rätt till att ta ut extra kostnader. Men det är reglerat i om åtgärden är tvingande för att utföra avtalet i tid tex . Vite om att grund ska vara klar en viss tid. Då måste de informera att det kommer att kosta mer och du har då i princip inget val än att säga om det var tråkigt men kör på. Att de inte har dränerat ännu är lite konstigt. På vårt hus gjordes allt samtidigt.
Jag hänger inte med i ditt resonemang kring rätt att ta ut extrakostnader för att undvika vite. Skriver man som entreprenör på ett kontrakt med ett slutdatum med vite så kan man väl inte sen hävda att man kan debitera mer utöver det fasta priset för att undvika att behöva betala ut vite till kunden.
Konsumenttjänstlagen tar upp i vilka situationer en entrprenör har rätt till pristillägg, se nedan
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
Redigerat:
Jag fick en annan offert från samma företag som skulle bygga huset till mig och där har dem skrivit UTFÖRLIGT vad det är hur mycket material som behövs och vad det kostar ..P pelen skrev:.
Om dom hade räknat med 250 m3 till så hade ju det fasta priset blivit högre naturligtvis, och hade du då antagit anbudet eller? Det är väl ändå så att du har fått någonting nödvändigt för pengarna? pengar du skulle betalt även om dom räknat rätt, är inte detta bara att du ser en schans att slippa betala för nåt du faktiskt har fått.
min överenskommelse med dem var så att det skulle fixas enligt bygglovsritningarna. de visste från början hur högt man behöver höja upp och hur det skulle bli. det som hände däremot var att vi bara skulle spräcka men vi sprängde en stor del av berget som låg under marken vilket medförde stora massor av bergkross som användes som fyllnadsmassor. så egentligen om de hade räknat rätt så skulle de spara pengar ( sprängningen står jag själv för vanligtvis). men att de behövde mindre uppackningsmaterial efter sprängningen men ändå belastar mig med ca 250k är väldigt konstigt. som tur var så höll jag koll på vad de gjorde och så, de hade dessutom tagit en ritning för trädfällning och utgick ifrån det för markhöjderna men jag kom på det i god tid och de använde de ritningarna som gällde då. jadu, min entreprenör har inte varit så engagerad i det hela utan de ba körde hur som utan att kontrollera..M mellergard skrev:1 börja med att begära vågsedlarna från grustippen. Enligt lag har du rätt till dom . Då ser du hur mycket grus av olika kvalitet som gått åt. Om det skiljer mot kubikpriset ni har kommit överens om så klaga. Markarbeten kan bli dyra. Det finns även paragrafer där firman har rätt till att ta ut extra kostnader. Men det är reglerat i om åtgärden är tvingande för att utföra avtalet i tid tex . Vite om att grund ska vara klar en viss tid. Då måste de informera att det kommer att kosta mer och du har då i princip inget val än att säga om det var tråkigt men kör på. Att de inte har dränerat ännu är lite konstigt. På vårt hus gjordes allt samtidigt.
OBS!!
Gällande följsedlarna, jag fick deras uttdrag på hur mycket det kosta och jag skulle gå in och titta på kvittona från tippen/ krossen men det visa sig att endast en faktura hade kvitton med väldefinerade siffror och material. resten av fakturorna var skrivna för hand och ibland stod det endast antal timmar utan någon extra förklaring (helt tomt bara antal timmar) ska ja tro på dem följsedlarna?
Redigerat:
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik