4 869 läst · 46 svar
5k läst
46 svar
Energiklass hus - lönsamt att uppgradera?
Vad jag skall förbättra tror jag nog att jag är tillräckligt kompetent att avgöra själv, men det är många andra som behöver den hjälpen - det förstår jag.
Att byta fönstren är för dyrt, men det är ju det som skulle göra mest i mitt fall. Det syns ju tydligt vilka fönster som är nya nu när det blir kallt på morgnarna. Sedan är det vinden som jag skall försöka hinna isolera på lite till innan vintern, lite mer lösull kan den behöva. Sedan är det slut i mitt fall. Att byta till bergvärme kommer aldrig att betala sig och därmed är jag fast med min LLVP som huvudsaklig värmekälla och en FLVP som sekundär värmekälla och även för varmvatten.
Att byta fönstren är för dyrt, men det är ju det som skulle göra mest i mitt fall. Det syns ju tydligt vilka fönster som är nya nu när det blir kallt på morgnarna. Sedan är det vinden som jag skall försöka hinna isolera på lite till innan vintern, lite mer lösull kan den behöva. Sedan är det slut i mitt fall. Att byta till bergvärme kommer aldrig att betala sig och därmed är jag fast med min LLVP som huvudsaklig värmekälla och en FLVP som sekundär värmekälla och även för varmvatten.
Jag är lite allergisk mot fönsterbytarförespråkare. Speciellt om det är gamla hus med 100 år på nacken. Fönstren från den tiden är ofta av otroligt bra vikeskvalitet och med fina profiler, glas med liv i osv.pacman42 skrev:
Förbättringen, givet att fönstren är i bra skick och finns tätningslister, är såpass liten att man aldrig kan räkna hem att byta fönster... Givet att man har någon form av värmepump. Men har man inte det så ska man börja på andra ställen.
Det är lika med isolering i väggar. Det finns väldigt mycket man ska göra innan man börjar isolera väggarna.
Har man värmepump, sett över så det inte blåser in luft i fasad, fönster och dörrar, isolerat vindsplanet... Då ska förhoppningsvis energikostnaden vara så låg att det inte lönar sig att uppdatera dessa saker.
Om man ÄNDÅ måste byta tex fasad eller fönster (pga de är helt slut), då är det ett annat läge...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Tjänster
Populärt i forumet
-
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
KTH-student avslöjar allvarliga brister i Verisures hemlarm
Artikelkommentarer -
Länsstyrelsen: Attefallshuset står 34 cm fel och måste rivas
Artikelkommentarer -
Elnätsavgifterna stiger – så mycket höjer bolagen