4 659 läst · 46 svar
5k läst
46 svar
Energiklass hus - lönsamt att uppgradera?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
@pacman42 tror den stora hjälpen är att kunna räkna om det till ett "normal-år", men samtidigt har jag aldrig varit i närheten av den förbrukningen. Min skillnad är även mindre än den som filen ger.
Har väldigt stor skillnad mellan Atemp och BOA med vilket säkert ställer till det 😅
För ett bra underlag önskar jag flera elmätare samt att kunde separera på fjärrvärme mellan hus (+källare), garage och varmvatten...
@David_Berglund ganska säker på att det är delat med geografiska faktorn, siffran är som högst där det är kallt 👍
Edit: kom på att en del av skillnaden säkert kommer från att garaget är nyare och faktiskt ordentligt isolerat.
Har väldigt stor skillnad mellan Atemp och BOA med vilket säkert ställer till det 😅
För ett bra underlag önskar jag flera elmätare samt att kunde separera på fjärrvärme mellan hus (+källare), garage och varmvatten...
@David_Berglund ganska säker på att det är delat med geografiska faktorn, siffran är som högst där det är kallt 👍
Edit: kom på att en del av skillnaden säkert kommer från att garaget är nyare och faktiskt ordentligt isolerat.
Redigerat:
Även jag hamnar rätt bra till just för att jag har ett suterränghus som inte kräver så mycket uppvärmningsenergi för bottenvåningen. Särskilt inte eftersom vi har sovrummen där (svalt och skönt på sommaren och lägre uppvärmning på vintern (vi har LLVP på bottenvåningen och håller oftast sovrumsdörrarna stängda, eller bara på glänt, för att den inte skall värma upp sovrummen för mycket).H hammeron skrev:
0,1% i rabatt. Frågan är om jag får det om jag först förhandlar räntan med dem och sedan säger att jag vill ha ett grönt bolån...
...jag skall snart förhandla om räntan så det är dags att kolla på detta.
Jag håller på att installera elmätare (lite olika principer och modeller) på allt som drar mycket el i huset, för att kunna få en bra uppfattning om alla förbrukare. Så det bör vara lätt för mig att få fram bra siffror på förbrukningen för värme och varmvatten efter detta.
@Excel, vart hittade du för 1395 kr? Jag hittade ingen så billig när jag sökte runt.
Edit:klarar jag inte gränsen för klass B utan att isolera på taket (i så fall är jag precis på gränsen nämligen) så lönar det sig nog väldigt bra att slänga in mer lösull på vinden för att få grönt bolån.
Jag håller på att installera elmätare (lite olika principer och modeller) på allt som drar mycket el i huset, för att kunna få en bra uppfattning om alla förbrukare. Så det bör vara lätt för mig att få fram bra siffror på förbrukningen för värme och varmvatten efter detta.
@Excel, vart hittade du för 1395 kr? Jag hittade ingen så billig när jag sökte runt.
Edit:klarar jag inte gränsen för klass B utan att isolera på taket (i så fall är jag precis på gränsen nämligen) så lönar det sig nog väldigt bra att slänga in mer lösull på vinden för att få grönt bolån.
Företaget heter Enara.pacman42 skrev:0,1% i rabatt. Frågan är om jag får det om jag först förhandlar räntan med dem och sedan säger att jag vill ha ett grönt bolån...
Jag har skandia som bank och slipper därmed förhandling 💡
Typiskt att de inte fanns i Göteborgsområdet. Har hittat för ca 2000 kr som billigast. De flesta kostar ca 5000 kr...Excel skrev:
Jag har dock hittat en registrerad enmansfirma som man säkert kan förhandla priset med. Jag har ju alla underlag och jag vill ju bara att han skall skriva under på att det stämmer...
Energiklass är väl som energibesiktning en sak som miljöpartiet tvingat fram. Inget seriöst, bara en propaganda för att gynna den miljöskadliga vindkraften.
Nej, det är ett EU-direktiv.G Granström2 skrev:
https://energy.ec.europa.eu/topics/...ngs/energy-performance-buildings-directive_en
Men du har nog rätt i den mån att EU:s gröna partier kastar sig på Ja-knappen när dessa direktiv klubbas.
Fast de har bara 53 av 730 mandat i parlamentet.
Energideklarera.se gjorde min. Också ett enmansföretag gissar jag. Nu enligt prislistan 1890 kr om man uppfyller kraven för en distansvärdering utan besök.pacman42 skrev:Typiskt att de inte fanns i Göteborgsområdet. Har hittat för ca 2000 kr som billigast. De flesta kostar ca 5000 kr...
Jag har dock hittat en registrerad enmansfirma som man säkert kan förhandla priset med. Jag har ju alla underlag och jag vill ju bara att han skall skriva under på att det stämmer...
Bor i Gbg-området och anlitade Svensk Energideklaration. Fick betala 2390 kr men de verkar till och med ha sänkt priset, skall kosta 2190 enligt deras hemsida nu.pacman42 skrev:Typiskt att de inte fanns i Göteborgsområdet. Har hittat för ca 2000 kr som billigast. De flesta kostar ca 5000 kr...
Fick skicka in underlag först och sen kom en herre ut och vi satt och tjöta lite och gick igenom uppgifterna.
Kan varmt rekommendera. Och hans roll är ju inte bara att sätta en stämpel på dina uppgifter utan att även ge råd i vad du kan göra för att förbättra.
https://svenskenergideklaration.se/pris/energideklaration/
Redigerat: