@pacman42 tror den stora hjälpen är att kunna räkna om det till ett "normal-år", men samtidigt har jag aldrig varit i närheten av den förbrukningen. Min skillnad är även mindre än den som filen ger.

Har väldigt stor skillnad mellan Atemp och BOA med vilket säkert ställer till det 😅
För ett bra underlag önskar jag flera elmätare samt att kunde separera på fjärrvärme mellan hus (+källare), garage och varmvatten...

@David_Berglund ganska säker på att det är delat med geografiska faktorn, siffran är som högst där det är kallt 👍

Edit: kom på att en del av skillnaden säkert kommer från att garaget är nyare och faktiskt ordentligt isolerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Exakt så, jag gynnas av källare som inte kostar mycket i uppvärmning. Lyckades få till energiklass B på gammalt trähus från 1933. Boarea 136kvm, men Atemp 202kvm.
Även jag hamnar rätt bra till just för att jag har ett suterränghus som inte kräver så mycket uppvärmningsenergi för bottenvåningen. Särskilt inte eftersom vi har sovrummen där (svalt och skönt på sommaren och lägre uppvärmning på vintern (vi har LLVP på bottenvåningen och håller oftast sovrumsdörrarna stängda, eller bara på glänt, för att den inte skall värma upp sovrummen för mycket).
 
Excel
Jag bad Chat GPT beräkna åt mig. Därefter så beställde jag en energideklaration för 1395kr på nätet. Hamnade i energiklass B (Nästa A) = 10 punkter rabatt på bolånet = 2240kr per år i besparing.
 
TRJBerg
Excel Excel skrev:
Jag bad Chat GPT beräkna åt mig. Därefter så beställde jag en energideklaration för 1395kr på nätet. Hamnade i energiklass B (Nästa A) = 10 punkter rabatt på bolånet = 2240kr per år i besparing.
Vad gav du ChatGPT för input?
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
0,1% i rabatt. Frågan är om jag får det om jag först förhandlar räntan med dem och sedan säger att jag vill ha ett grönt bolån...
...jag skall snart förhandla om räntan så det är dags att kolla på detta.

Jag håller på att installera elmätare (lite olika principer och modeller) på allt som drar mycket el i huset, för att kunna få en bra uppfattning om alla förbrukare. Så det bör vara lätt för mig att få fram bra siffror på förbrukningen för värme och varmvatten efter detta.

@Excel, vart hittade du för 1395 kr? Jag hittade ingen så billig när jag sökte runt.

Edit:klarar jag inte gränsen för klass B utan att isolera på taket (i så fall är jag precis på gränsen nämligen) så lönar det sig nog väldigt bra att slänga in mer lösull på vinden för att få grönt bolån.
 
Excel
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gav du ChatGPT för input?
Frågade först vilka delar som ingick i energiberäkningen, därefter fyllde jag i uppgifterna. 😀
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
0,1% i rabatt. Frågan är om jag får det om jag först förhandlar räntan med dem och sedan säger att jag vill ha ett grönt bolån...
...jag skall snart förhandla om räntan så det är dags att kolla på detta.

Jag håller på att installera elmätare (lite olika principer och modeller) på allt som drar mycket el i huset, för att kunna få en bra uppfattning om alla förbrukare. Så det bör vara lätt för mig att få fram bra siffror på förbrukningen för värme och varmvatten efter detta.

@Excel, vart hittade du för 1395 kr? Jag hittade ingen så billig när jag sökte runt.

Edit:klarar jag inte gränsen för klass B utan att isolera på taket (i så fall är jag precis på gränsen nämligen) så lönar det sig nog väldigt bra att slänga in mer lösull på vinden för att få grönt bolån.
Företaget heter Enara.
Jag har skandia som bank och slipper därmed förhandling 💡
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Företaget heter Enara.
Jag har skandia som bank och slipper därmed förhandling 💡
Typiskt att de inte fanns i Göteborgsområdet. Har hittat för ca 2000 kr som billigast. De flesta kostar ca 5000 kr...

Jag har dock hittat en registrerad enmansfirma som man säkert kan förhandla priset med. Jag har ju alla underlag och jag vill ju bara att han skall skriva under på att det stämmer...
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gav du ChatGPT för input?
Jag bad chatGPT tolka bilden som jag visade i inlägg 29, och sen bad jag den ställa frågor till mig för att fylla i värden.
Bild som visar en förklaring och formel för byggnadens primaire nergital (EPpet), med faktorer för olika energibärare och geografisk justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Excel
Jag ställde frågan utan formel.
 
C
H hammeron skrev:
Jag bad chatGPT tolka bilden som jag visade i inlägg 29, och sen bad jag den ställa frågor till mig för att fylla i värden.
Du glömde kanske Please ? 😀
 
Energiklass är väl som energibesiktning en sak som miljöpartiet tvingat fram. Inget seriöst, bara en propaganda för att gynna den miljöskadliga vindkraften.
 
C
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.