Hemligheten för bra energiklass verkar vara stor Atemp, då jag grovt räknat hamnar i energiklass B...
Hus byggt i slutet av 40-talet, tilläggsisolerat vinden men fortfarande kopplade 2-glasfönster osv.

Att det fristående garaget samt källaren hålls över 10°C verkar innebära att de får räknas in och helt plötsligt blir det fina siffror i slutet! :O
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Naturligtvis har man hållit +25 grader inomhus vid beräkningen.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vilken energiklass har mitt hus – och hur kan jag ta reda på det? Är det värt att uppgradera husets energiklass och hur går jag isåfall tillväga? Här får du veta mer om vad energiklassning av hus innebär.

Du kan läsa artikeln här: Energiklass hus - lönsamt att uppgradera?
Opedagogisk artikel som inte förklarar de begrepp man använder!

Vad är egentligen primärenergital? Vad är det för skillnad mellan hushållsel och fastighetsel (när uppvärmning, kylning, varmvatten är borträknat)? Vad är energifaktor; är det bra med låg eller hög sådan? Vad innebär avdrag för COP-faktorn och hur görs den? Påverkas inte energiklassen av solceller - på ett ställe står att solcellsel för uppvärmning räknas med, men på ett annat står att solceller förbättrar energiklassen. Hur fungerar det? Är de egentligen graden av isolering man är ute efter eller gynnas energiklassen av uppvärmningssättet?

Många ord och långa meningar med begrepp som de flesta inte använder i vardagen. Bättre hade väl redaktionen kunnat prestera? Räkneexempel gör det alltid enklare att förklara - varför har man undvikit det?
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
C
T torkelb skrev:
Opedagogisk artikel som inte förklarar de begrepp man använder!
Det där har tyvärr blivit så jäkla komplicerat nu så ingen skulle väl orka läsa artikeln om man försökte förklara allt.
Men gör ett försök med mina amatörmässiga kunskaper, alltså med reservation för mina missuppfattningar:
T torkelb skrev:
Vad är egentligen primärenergital?
Det är siffran kWh/m² som anger energiprestandan och som är resultatet av uträkningen.
T torkelb skrev:
Vad är det för skillnad mellan hushållsel och fastighetsel (när uppvärmning, kylning, varmvatten är borträknat)?
Fastighetsel = elförbrukningen för byggnadens tekniska installationer, typ cirkulationspumpar, fläktar, fastighetsautomation, osv.
T torkelb skrev:
Vad är energifaktor; är det bra med låg eller hög sådan?
Det är där de trasslat till det ordentligt med det senaste regelverket, då man bestämt att det är skillnad på kilowattimmar och kilowattimmar. Så en kWh el skall inte räknas likadant som en kWh fjärrvärme eller ved, utan här multiplicerar man med olika energifaktorer. Dvs. låg faktor är bättre.
T torkelb skrev:
Vad innebär avdrag för COP-faktorn och hur görs den?
Vad gäller värmepumpar räknar man med elförbrukningen och inte med energin den spottar ut, så här är alltså energin från berget eller luften "gratis". Det är (såvitt jag vet) alltså inget avdrag som det uttrycks i artikeln.
T torkelb skrev:
Påverkas inte energiklassen av solceller - på ett ställe står att solcellsel för uppvärmning räknas med, men på ett annat står att solceller förbättrar energiklassen. Hur fungerar det?
Kortfattat innebär det att man inte får tillämpa den vanliga solcellsmatematiken och låtsas som att man är självförsörjande när man egentligen sålt el på sommaren och köper tillbaka den på vintern. Den solcellsel som direkt förbrukas för uppvärmning räknas dock inte.
T torkelb skrev:
Är de egentligen graden av isolering man är ute efter eller gynnas energiklassen av uppvärmningssättet?
Både och, det är det som gör det så trassligt.
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Jag lägger märke till att de senaste decenniernas obligatoriska rekommendation om värmepump numera bytts mot en obligatorisk rekommendation om solceller, så att du säljer billig el på sommaren och köper tillbaka dyr el på vintern.

I verkligheten är ett vattenburet system med värmepump det som gäller. Sedan bör man täta dörrar och fönster och installera mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vill ni förstår hur det hänger ihop så är denna artikeln rätt bra:
- https://dryft.se/energirenovering/energideklaration/energiklass-hus/

Den förklara hur man gör grundligt, men de försöker ju sälja beräkningen så den får ni göra själva. Men ytterst förenklat så räknar ni ut hur mycket huset drar per kvadratmeter och sedan räknar ni om det med energifaktorn (1,8 för el, 0,6 för ved, 0,7 för fjärrvärme) och slå sedan upp effektiviteten i tabellen.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
För att räkna på mitt hus utgick jag från sommarförbrukningen, skalade upp den till årsbasis och all förbrukning därutöver är värme. På detta lades sedan på förbrukningen för varmvatten och ventilation. Och där har jag elförbrukningen för huset. Jag har inte justerat för normal användning av varmvatten.

Iom att mitt hus ligger i VG så måste jag dela mina kWh/år (för uppvärmning, ventilation och varmvatten) med 0,9, jag värmer med el så jag måste multiplicera med 1,8 och slutligen så dividerar jag med uppvärmd yta (i mitt fall inkluderar jag garaget som alltid är minst tio grader) dvs 160 m². Då fick mitt hus från -89 ett primärenergital på 82,5, dvs klass C.

Hade jag inte räknat med garaget så hade jag fått klass D. Jag är osäker på om mitt garage med asfaltgolv godkänns, trots att det alltid är över tio grader, jag tycker inte att reglerna är glasklara. Det är fortfarande vissa osäkerheter i beräkningen.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Har ett hus byggt 2012/2013 som ursprungligen var energiklass C. Har nu klassat om till B och får rabatt på bolånet hos Skandia. Jag har förvisso installerat solceller, men det som var avgörande var att fjärrvärme klassats om så att det räknas med faktor 0.7. Så ett tips om man har klass C, fjärrvärme och inte har gjort en energideklaration på några år är att undersöka vad det skulle kunna bli nu. I mitt fall gjordes en ren skrivbordsberäkning eftersom huset är relativt nytt.
 
Walle85
Vi gick från energiklass D till A på vårt 70-talshus. Har tilläggsisolerat hela övervåningen, ytterväggar samt vind, bytt till nya 3-glasfönster, installerat solceller och bytt till golvvärme på hela övervåningen. Har bergvärme sedan tidigare och värmer även garaget som ligger i huset. Vi angav 21°C i temperatur hemma, vilket var det vi värmde till i vintras. Vi kunde även dela med oss exakta siffror på vad bergvärme, FTX samt cirkulationspump för golvvärme kostar i kWh då vi har powertags på dessa grupper. Samma för elbilen, kunde man se via Tibbers fakturor.
Jag trodde själv att vi skulle hamna på B, men klagar inte på att få ett A 😉
Besiktning gjordes på plats och de fick allt underlag från elleverantör samt växelriktare.
 
Jag misstänker att den stora energitjuven är lösullen på taket som enbart är 3 dm tjock. Jag planerar att slänga in lite till inför vintern (en decimeter i alla fall, samtidigt luftar jag upp den befintliga isoleringen också), så får vi se om förbrukningen sjunker. Det skadar ju inte i alla fall.
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@pacman42 jag hittade ett ”gammalt” beräkningsvertyg som någon gjort till excel, där du kan välja kommun osv… det verkar räkna upp temperaturen i det fristående garaget (räknas som lokal) till 21 grader.
[länk]

Tar inget ansvar för hur det fungerar, men enligt det lilla jag läste på så verkar det stämma!
Jag har nu testat denna litegrann, det är nog enklare att räkna på detta själv än att hitta exakt de siffror som detta excel-ark vill ha. Jag misslyckades i alla fall. Men om man är mer kapabel till detta än vad jag är så verkar det rätt bra.
 
Är det multiplicering med 0,9 för exemplet Västra Götaland eller är det division?

I vårt exempel har vi byggt ett nytt hus på gammal grund. Förra huset hade en sommar-förbrukning på ca: 350kWh/mån och nu är barnen äldre och förbrukar mer så jag tycker detta är rimligt som bas för hushållsel.

Efter ett år i nya huset landade total förbrukning på 15000kWh. Därmed alltså ca: 10'800kWh i uppvärmning.

Detta multipliceras med 1,8 = 19'440 och därefter med 0,9 = 17'496. Inkl. garage och övriga biytor (vidbyggda, uppvärmda till 16 grader och FTX-ventilerade) har vi nu ca: 410kvm vilket ger 43kW/m² = Klass A.

Eller skall det divideras med 0,9 blir det istället 53kW/m² och klass B.

Eller så räknar man på annat sätt... Är jag på rätt väg? :D
 
D David_Berglund skrev:
Är det multiplicering med 0,9 för exemplet Västra Götaland eller är det division?

I vårt exempel har vi byggt ett nytt hus på gammal grund. Förra huset hade en sommar-förbrukning på ca: 350kWh/mån och nu är barnen äldre och förbrukar mer så jag tycker detta är rimligt som bas för hushållsel.

Efter ett år i nya huset landade total förbrukning på 15000kWh. Därmed alltså ca: 10'800kWh i uppvärmning.

Detta multipliceras med 1,8 = 19'440 och därefter med 0,9 = 17'496. Inkl. garage och övriga biytor (vidbyggda, uppvärmda till 16 grader och FTX-ventilerade) har vi nu ca: 410kvm vilket ger 43kW/m² = Klass A.

Eller skall det divideras med 0,9 blir det istället 53kW/m² och klass B.

Eller så räknar man på annat sätt... Är jag på rätt väg? :D
Division med 0,9 (Fgeo). Formel ser ut så här:
Formel för att beräkna byggnadens primärenergital (EPpet) med geografisk justeringsfaktor och normalårskorrigering.
Du får alltså ett högre Primärenergital i Göteborg än om du befunnit dig i Stockholm. Förutom detta ska du även normalårskorrigera värdet. Varmvattnet (Etvv) ska inte korrigeras geografiskt.
 
  • Gilla
David_Berglund och 1 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Hemligheten för bra energiklass verkar vara stor Atemp, då jag grovt räknat hamnar i energiklass B...
Hus byggt i slutet av 40-talet, tilläggsisolerat vinden men fortfarande kopplade 2-glasfönster osv.

Att det fristående garaget samt källaren hålls över 10°C verkar innebära att de får räknas in och helt plötsligt blir det fina siffror i slutet! :O
Exakt så, jag gynnas av källare som inte kostar mycket i uppvärmning. Lyckades få till energiklass B på gammalt trähus från 1933. Boarea 136kvm, men Atemp 202kvm.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.